۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷
کد خبر: 84616031
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۷ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷
کد خبر: 84616031
۲۷ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

استانها- ایرنا- هرچند روند فوتی‌های کرونا در کشور در هفته پایانی دی ماه کاهشی است، اما بیشتر کارشناسان درباره گسترش اُمیکرون و وقوع خیز ششم همچنان هشدار می‌دهند و از مردم می خواهند با پرهیز از عادی انگاری ها نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس تر از گذشته باشند.

به گزارش ایرنا ، کارشناسان حوزه سلامت معتقدند نگرانی برای شیوع سریع اُمیکرون در کشور جدی و  زنگ خطر و هشدار برای خیز ششم کرونا  به صدا در آمده است موضوعی که اگر جدی گرفته نشود پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال دارد.

 با شناسایی موارد ابتلا به سویه جدید و مرگ سه سالمند که گفته می شود واکسیناسیون خود را در سه نوبت به طور کامل انجام نداده بودند خطر افزایش آمار مبتلایان و اپیدمی سویه چندان دور از ذهن نیست .

بر اساس آمار اعلام شده  از سوی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز گذشته، تا کنون ۷۳۳ نفر در کشور به سویه جدید مبتلا شده اند و متخصصان هشدار می‌دهند وقتی در مدت کوتاهی تعداد مبتلایان  تا به این حد افزایش یافته است امکان بروز پیک ششم در هفته های آینده وجود دارد .

با توجه به قدرت بالای انتشار این سویه سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفت : اگرچه قدرت مرگ‌باری اُمیکرون اندک است اما باید پروتکل‌ها را رعایت و در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کرد.

وضعیت کرونا در کشور

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از ۴۵۵ نمونه گرفته شده از افراد مبتلا به ویروس کرونا شبانه روز گذشته در مراجعه به مراکز درمانی ، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت، ۱۶۸ فرد مبتلای قطعی به بیماری کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند.

 سید ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد و به دلیل وخامت حال عمومی بیماران ، ۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری  شدند و ۱۴۸ نفر هم در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: هم اکنون ۱۹۸ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۵۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی اظهار داشت: ۱۲۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته  فوتی کرونایی در استان ثبت نشده است،‌ بیان داشت: ۶ هزارو ۴۹۶بیمار  بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در البرز جان باخته‌اند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم از بستری شدن هشت بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی این استان خبر داد و افزود :مجموع بستری های استان هم اکنون ۳۷ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته در استان ثبت نشده و مجموع فوتی ها تا این لحظه یک هزار و ۱۷۵ نفر است.

اکنون شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این شهرستان جان باختند که دو نفرشان اصلا واکسن کرونا نگرفته و دو نفر دیگر هم برای تزریق دز سوم اقدام نکرده بودند.

دکتر محمد گران با اظهار اینکه قائمشهر از دو ماه پیش وارد رنگ بندی آبی کرونایی شده ، افزود : طی این مدت مرگ و میر کرونایی در شهرستان کاهش یافته بود و حتی برخی از روزهای بدون مرگ کرونایی داشتیم ولی با مرگ چهار نفر در یک شبانه روز این نگرانی تشدید می شود که کرونا بویژه با سویه اومیکرون به صورت خزنده در حال پیشروی است.

 وی با اعلام این که هم اکنون ۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های  قائمشهر بستری هستند، گفت : در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های  شهرستان بستری و ۹ نفر هم ترخیص شدند و همچنین در این مدت بار مراجعه سرپایی به بیمارستان رازی قائمشهر ۱۲۲ نفر بوده است.

دکتر گران مهم ترین عامل اثرگذار بر پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام کرد و افزود :  البته تزریق هر سه دز واکسن کرونا مهم تر از همه است چون واکسن گریزی به هر نحوی ضریب ابتلا به کرونا و مرگ و میر را افزایش می دهد.

۲۷ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

ضرورت واکسیناسیون و تاکید بر تزریق دز سوم

به باور کارشناسان تاخیر در تزریق دز سوم و ایجاد فاصله بین دزهای تکمیلی کرونا باعث می‌شود ایمنی بدن علیه این ویروس خطرناک روز به روز کاهش یابد و افزایش مبتلایان شیوع موج ششم کرونا  را به همراه داشته باشد بنابر این نیاز است کسانی که نسبت به تزریق یا تکمیل دزهای واکسن بی توجه هستند هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

بر اساس آمارهای اعلام شده ، تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۶۸۵ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۱۲ نفر دُز دوم و ۱۲ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۹۷۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۶ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۷۵ دُز رسیده و در شبانه روز گذشته ۴۲۸ هزار و ۷۹۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاخیر در تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در این استان حدود ۱۵ درصد و تاخیر در نوبت سوم ۵۷ درصد است که نگران کننده است.

 دکتر سیدمحمد علوی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در استان خوزستان از متوسط کشوری پایین تر است بیان کرد: تنها راه ما برای جلوگیری از موج بعدی بیماری واکسیناسیون در سه نوبت است.

در زمان حاضر تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار داشته و تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

 رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با اشاره به تزریق یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۳۰ دُز واکسن کرونا، گفت: ۹۶ درصد مردم این شهرستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی تاجدار اظهار داشت: براساس داده های آماری ۸۰ درصد مردم شهرستان ری دُز دوم و ۱۸ درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

این مسئول با اشاره به تزریق ۲۱۸ هزار و ۱۳۵ دُز واکسن به اتباع شهرستان ری، خاطرنشان کرد: ۸۷ هزار و ۶۵۶ نفر از اتباع که معادل ۴۸ درصد جمعیت می شوند دُز اول واکسن کرونا، ۷۴ هزار و ۷۶۹ نفر که معادل ۴۱ درصد دُز دوم و ۲ هزار و ۶۸۱ نفر حدود ۲ درصد جمعیت اتباع شهرستان ری دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم گفت: تاکنون ۲۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی علیه دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که این میزان حدود سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر علیرضا مسلم در حاشیه بازدید از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در سبزوار افزود: آمار واکسیناسیون دز دوم کرونا در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و ششتمد  ۸۴ درصد است.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۹۲ درصد  جمعیت واجد شرایط در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی واکسیناسیون دز اول کرونا را انجام داده اند که میانگین کشوری آن ۹۰ درصد است.

۲۷ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

در خبری از سمنان و  به نقل از  معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌آمده است که پوشش دز سوم واکسن کرونا در استان به ۲۳.۲ درصد رسیده و تزریق واکسن تنها راه پیشگیری از ابتلا به سویه امیکرون کرونا است.

 سعید کسائیان  بیان کرد: سرعت تزریق دز اول واکسن کرونا در نقاط زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با پوشش ۹۴.۷ درصد واکسیناسیون کند است و افراد سریع تر برای تزریق واکسن کرونا باید اقدام کنند، اکنون پوشش دز دوم واکسن کرونا در نقاط زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ۸۸ درصد و برای دز سوم ۲۳.۲ درصد است.

کسائیان ادامه داد: تاکنون مورد مثبت ابتلا به سویه امیکرون کرونا در استان سمنان مشاهده نشده و تزریق واکسن در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها راه پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا است.

طبق مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در مازندران، تمام سرنشینان و مسافران تاکسی‌های درون شهری در ساری موظف به استفاده از ماسک هستند و راننده تاکسی این مجوز را دارد که از ارایه خدمات به شهروندانی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، خودداری کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری گفت که پروانه فعالیت رانندگان تاکسی شهر ساری در صورت تزریق نکردن دز دوم و سوم واکسن کرونا تمدید نخواهد شد.

سجاد اسدی با بیان اینکه باتوجه به آغاز اجرای طرح مدیریت و کنترل هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید، رانندگان تاکسی مرکز استان موظف به تزریق دز اول و دزهای تکمیلی واکسن کرونا هستند، افزود: تاکنون حدود ۹۸.۹ درصد از رانندگان تاکسی درون شهری در ساری دز اول و ۸۰ درصد هم دز دوم واکسن کرونا خود را دریافت کردند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین به تاکسیرانانی که نسبت به تزریق واکسن اول یا تکمیلی خود اقدام نکردند فرصت یک ماهه داده شد که نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند و بعد از مدت زمان تعیین شده، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری، درصورت امتناع رانندگان از تزریق واکسن اجازه لغو پروانه فعالیت آنان را طبق قانون ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا دارد.

توصیه ها و هشدارها

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در توصیه ای پزشکی گفت که  تغذیه مناسب قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا تاثیر واکسن را بهبود می‌بخشد.

امیر ماندگار افزود: همزمان با شروع پیک ششم شیوع کرونا، اصول تغذیه درست با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن به همراه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تاکید است.

وی گفت: مطالعات متفاوتی تاثیر آنتی اکسیدان‌های طبیعی، ویتامین‌های Aو C و املاح معدنی را در تقویت سیستم ایمنی بدن در شرایط کنونی (در دوران بیماری، نقاهت و واکسیناسیون) مطرح کردند.
ماندگار بیان اینکه می‌توان از طریق منابع غذایی حاوی این ویتامین‌ها تبعات کاهش پاسخ دهی مناسب سیستم ایمنی بدن به واکسن را جبران کرد، افزود: از طرف دیگر کمبود این ویتامین حساسیت بدن را برای ابتلا به عفونت‌ها افزایش می‌دهد که ضروری است نسبت به تامین آنها اقدام شود. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم با بیان اینکه انجام واکسیناسیون در اوج شیوع کرونا خیلی موثر نیست گفت: از مردم انتظار می رود نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند تا در برابر اُمیکرون ایمن بمانند.

 دکتر محمدحسین سرمست تاکید کرد : بهترین واکسن همان واکسنی است که در دسترس بوده و نیازی نیست که منتظر یک نوع خاص واکسن بمانیم ،اینکه یک نوع خاص واکسن را مدنظر قرار دهیم در حقیقت به خود ضربه زده ایم همچنین لازم است علاوه بر واکسیناسیون استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در نقاط شلوغ نیز مدنظر قرار گیرد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با تاکید بر اطلاع رسانی سالم در دوران اپیدمی ویروس کرونا گفت: وظیفه همه ما و رسانه ها مدیریت و اطلاع رسانی سالم در رابطه با این ویروس است لذا گاهی اطلاعات غلط می تواند عوارضی بدتر از کرونا داشته باشد.

علی بهرام نژاد افزود: در بحران ها بهم ریختگی در شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را می بینیم و باید تاب آوری جامعه را افزایش دهیم و هرچه میزان تاب آوری کمتر باشد، آسیب در جامعه بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: در بحران های اپیدمی بیماری باید کمک کنیم تا افراد آسیب دیده زودتر به سطح قبل از ابتلا برگردند و برای جبران آسیب های ناشی از بیماری آماده شوند.

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل هم تغذیه سالم را در دوران کرونا و واکسیناسیون مهم برشمرد و گفت: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن نباید ناشتا باشند بلکه باید از قبل به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

عسگری فقان‌پور  با تاکید بر اینکه تقویت سیستم ایمنی علائم و عوارض احتمـالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل می رساند ،گفت: اگر چه ژنتیک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد ، اما خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس از مهم ترین راهکارهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

۲۷ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

گزارش هایی با محوریت کرونا

خطر واکسن‌گریزی و عادی‌انگاری کرونایی در مازندران؛ مرگ تنها برای همسایه نیست

آمارهای جدید وزارت بهداشت / ۲۰ نفر دیگر به جان باختگان کرونا اضافه شد

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که  مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۵ نفر رسید.

بر اساس این  گزارش ، از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار ۱۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین تا کنون ۶ میلیون ۶۶ هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و یک هزار و ۳۱۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است که سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اُمیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha