آموزش‌وپرورش قم برای تامین فضاهای آموزشی دو هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد

قم- ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با بیان اینکه سالانه برای تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان جدیدالورود این استان سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: مجموع اعتبارهای دولتی، استانی و ملی آموزش‌وپرورش قم یکهزار میلیارد ریال و با ۲ هزار میلیارد ریال کسری بودجه مواجه است.

محسن پورگلیان عصر چهارشنبه در نشست استاندار با اعضای مجمع خیران مدرسه ساز قم، در تالار امام جواد (ع) استانداری همچنین افزود: سرانه فضاهای آموزشی قم ۴.۲ درصد است که برای رسیدن به ۵.۲ درصد و میانگین کشوری نیز به سه‌هزار میلیارد ریال بودجه نیاز داریم.

وی همچنین در ادامه حمایت‌های خیران مدرسه‌ساز را برای جبران این کمبود بودجه ضروری خواند و گفت:  طی ۲ سال گذشته از محل اعتبارهای ملی حدود یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای مواردی که خیران به صورت مشارکتی مایل به ساخت مدرسه هستند، اعتبار کسب کردیم.

پورگلیان اضافه کرد: مشارکت‌های خُرد و ریز خیران نیز به عنوان طرح آجر به آجر شروع شده که هدف آن ترویج فرهنگ کار خیر در جامعه است‌.

وی  یادآور شد: در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی با کمک خیران در قم احداث و یا بازسازی شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته که معادل ۳۰ درصد کل فضاهای آموزشی استان است.

مدیرکل نوسازی مدارس قم با بیان اینکه شهرداری‌ها باید با اجرایی شدن قانون بَر و کف و همچنین توقف نکردن طرح‌های مدرسه‌سازی، آموزش و پرورش را یاری کنند گفت: شهرداری‌ها اگر مطالبه‌ای از آموزش و پرورش دارند، آن را به حساب خیرانی که در حال ساخت مدرسه هستند، نگذارند.

وی با یادآوری اینکه مطابق قانون، دستگاه‌های خدماتی موظف به تحویل انشعاب تا ورودی مدارس هستند بیان داشت: این قانون هنوز اجرایی نشده، و آموزش و پرورش نیز خارج از مکان آموزشی اجازه هزینه کردن برای توسعه شبکه و برقراری انشعاب ندارد.

سالانه باید ۳۰ واحد آموزشی در قم احداث شود

رئیس مجمع خیران مدرسه ساز قم نیز با اشاره به اینکه ۵۰ درصد کل فضاهای آموزشی استان توسط خیران ساخته شده گفت: در قم میانگین افزایش سالانه تعداد دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۲ هزار تَن و بیش از میانگین کشوری است، و این جمعیت نیازمند ۳۰ مدرسه با حدود ۳۶۰ کلاس است.

ناصر علایی طباطبایی با تاکید بر اینکه اداره‌کل نوسازی مدارس تنها امکان تامین یک سوم هزینه لازم را دارد گفت: در قم پتانسیل خوبی وجود دارد و اگر موانع برداشته شود، قطعا سرعت مدرسه‌سازی چند برابر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آموزش و پرورش حتی یک ریال نیز برای خریدن زمین ندارد گفت: قانون باید شهرداری‌ها را موظف کند، در زمان توافق، فضاهای آموزشی را رایگان در اختیار آموزش و پرورش بگذارند، و اگر نیز قرار است پولی بگیرند، دولت در قالب کمک به شهرداری‌ها مساعدت کند.

رئیس مجمع خیران مدرسه قم خاطرنشان کرد: شهرداری‌ وظیفه دارد، که مجوز ساخت مدرسه را صادر و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد ولی به این قانون عمل نمی‌کند و معتقد است که لغو شده در حالی که همچنان پابرجا است.

علایی افزود: این یک قانون بسیار مترقی است که مدرسه‌سازی را تسریع کرده، ولی اجرا نکردن آن باعث کُندی کار و در نتیجه دلسردی خیران شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۷ طرح مدرسه‌سازی با ۱۰۷ کلاس توسط خیران آماده تحویل به آموزش و پرورش استان است بیان کرد: ۱۹ طرح شامل ۱۷۴ کلاس با ۳۱ هزار مترمربع نیز در دست اقدام است، که تا مهرماه ۱۴۰۱ واگذار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha