سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو نشانه برنامه ریزی برای توسعه همکاری ها

مسکو - ایرنا - استاد دانشگاه و معاون آکادمی علوم جمهوری تاتارستان روسیه گفت: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو نشانه اهمیت گسترش روابط دوجانبه و برنامه ریزی برای توسعه همکاری های ایران و روسیه است.

«وادیم خومنکو» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایران و روسیه برای گسترش همکاری های دوجانبه برنامه ریزی کرده اند و تبادل هیات ها از دو طرف در ماههای اخیر این واقعیت را بخوبی نشان می دهد.

وی افزود: در سال گذشته روسای جمهوری ایران و روسیه چندین گفت و گوی تلفنی داشته و در خصوص موضوعات مهم همکاری های ایران و روسیه و مسائل بین المللی و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کردند. 

به گفته خومنکو، حمایت سران ایران و روسیه برای گسترش ساختار همکاری ها، پشتوانه خوبی برای توسعه همکاریها است .

از ظرفیت های روابط ایران و روسیه استفاده نشده است 

استاد دانشگاه روس در ادامه مصاحبه به ظرفیت های گسترده روابط ایران و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ اشاره و اضافه کرد: تاکنون از ظرفیت های بزرگ برای روابط دوجانبه استفاده نشده است و بدیهی است که این مساله عامل اصلی سطح پایین همکاریهای علمی و فناوری و همکاری در عرصه های نیازمند فناریهای پیشرفته ازجمله حوزه هوافضا است.

خومنکو معتقد است که در روسیه، ارزیابی مناسب و واقعی از توانمندیهای ایران وجود ندارد و بسیاری تصورات نادرست در مورد این کشور ازجمله سطح پیشرفت علمی و فناوری آن دارند.

وی به این نکته اشاره کرد که پس از انقلاب اسلامی، دانشمندان ایرانی بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستاورد علمی و تحقیقاتی داشته اند و تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران در این دوره از ۲۰ دانشگاه به بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه رسیده است. 

معاون آکادمی علوم جمهوری تاتارستان معتقد است که ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، در مکان نخست علمی قرار دارد و اجرای برنامه فضایی و ارسال چند موشک فضایی به مدار پیرامون کره زمین، گواهی بر تکنولوژی پیشرفته ایران است. 

سران ایران و روسیه فرصت های جدید برای همکاریها را تعیین می کنند

خومنکو بر این باور است که در سفر آتی سید ابراهیم رئیسی به مسکو، روسای جمهوری ایران و روسیه فرصت های جدید و حوزه های مهم برای توسعه همکاریهای دو کشور را تعیین می کنند.

استاد دانشگاه روس به حوزه هایی همچون احداث نیروگاه های برق، حمل و نقل، توسعه و نوین سازی خطوط راه آهن، مباحث هوافضا، همکاریهای فنی -نظامی به عنوان عرصه های مهم برای توسعه روابط ایران و روسیه اشاره کرد.

به گفته وی، ایران و روسیه در حوزه کشاورزی هم در سال های اخیر همکاریهای گسترده ای داشته اند و با تقویت روابط بانکی و امکان انتقال ازادانه پول بین دو کشور، فرصت برای سرمایه گذاریهای گسترده در مراکز کشت و صنعت ایجاد خواهد شد.

معاون آکادمی علوم تاتارستان روسیه معتقد است که مناطقی از روسیه همچون تاتارستان و جمهوریهای منطقه قفقاز و آستراخان می توانند بیش از مناطق دیگر با ایران همکاری کنند و در این مناطق باید فرصت های موجود برای گسترش همکاریها بیش از مناطق دیگر جستجو شود و کارشناسان دو کشور در شناسایی و معرفی حوزه های دارای دورنمای خوب می توانند نقش موثری داشته باشند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha