کشاورزی خراسان شمالی کمتر از کود شیمیایی استفاده می کنند

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزی این استان در سرانه کودهای شیمیایی پر مصرف نیست و در حقیقت بهره برداران این خطه نسبت به میانگین کشور کمتر انواع کود استفاده می‌کنند.

محسن نظام دوست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: بهره برداران این استان هر ساله کود کمتری نسبت به سهمیه در نظر گرفته شده استفاده می کنند.

وی افزود: برای خراسان شمالی در سال گذشته ۴۰ هزار تن انواع کود به عنوان سهمیه اعلام شد اما کشاورزان حدود ۳۷ هزار تن خرید کردند.

وی اظهار داشت: به طور میانگین در آمار پنج ساله این استان سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع کود در اراضی کشاورزی استفاده کرده است که شامل ۷۰ درصد سهمیه ابلاغی از سوی مراکز مربوطه است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک محصولات کشاورزی این استان از نظر باقی مانده ازت و نیترات نسبت به استانداردهای کشور و دنیا پاک است.

نظام دوست اظهار داشت: برای مصرف کودهای فسفاته برای اراضی کشاورزی این استان ۱۱ هزار تن و پتاسه سه هزار و ۶۰۰ تن سهمیه در نظر گرفته شده بود که میانگین فروش پنج سال گذشته در کود فسفاته حدود چهار هزار تن و کود پتاسه سه هزار و ۳۰۰ تن بوده است اما در سال ۹۹ که از افزایش قیمت ها برخوردار بودیم تنها ۳۵۰ تن کود فسفاته و ۵۰۰ تن کود پتاسه فروش رفت.

وی افزود: در فصل کشت پاییزه سال جاری نیز با ارائه کارت کشاورز و سایر تمهیدات تلاش کرده ایم تا سهمیه کودی استان  را جذب کنیم که تاکنون یکهزار و ۸۲۰ تن انواع کود فسفاته و ۶۶۰ تن کود پتاسه توزیع شده است که نسبت به سهمیه بسیار پاین هستیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اینک این استان به جزء محصولات جالیزی که در چند نوبت محصول برداشت می شود در سایر محصولات به خصوص غلات در مصرف کود کم مصرف هستیم گفت: به ازای هر تن گندم برداشتی به کشاورز ۵۵ کیلو کوده اوره داده می شود تا در اراضی برای جبران پاشیده شود در صورتی که از این میزان بسیار کمتر استفاده می کنند.

نظام دوست گفت: هم اینک ۱۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در این استان ذخیره سازی شد و امسال ۲۰ هزار تن نیز توزیع شده است.

وی با بیان اینکه کود باید به دست کشاورز واقعی برسد اظهار داشت: علاوه بر سامانه پهنه بندی کشاورزی سامانه ای دیگر نیز طراحی شده است که توزیع کود در بستر آن انجام می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha