۱۶ دی ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84600400
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قطار صادرات از مرزهای گیلان همچنان شتابان به سمت مقصد

رشت - ایرنا- صادرات محصولات کشاورزی از کشورمان اگرچه این روزها با چالش‌هایی روبرو شده اما مجموع آمار صادرات از گیلان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد صادراتی به کشورهایی همچون روسیه و حاشیه خزر حکایت از افزایش ۱۸ درصدی آن از لحاظ ارزش دلاری دارد نشان‌دهنده پویابودن قطار صادرات از این استان است.

به گزارش ایرنا، ایران در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورمان و اتحادیه اوراسیا را به کمیسیون اقتصادی این اتحادیه ارائه کرد، پیشنهادی که مورد استقبال اعضای اتحادیه قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره موافقتنامه آن در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

سرانجام در اوایل آبان ماه سال ۱۳۹۸ تجارت ۸۶۲ قلم کالا با تعرفه ترجیحی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شد.

به عبارت دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از همین ائتلاف‌های منطقه‌ای است که با حضور روسیه، قزاقستان و بلاروس از سال ۲۰۱۴ میلادی به جای اتحادیه گمرکی اوراسیا تشکیل شد و سپس  قرقیزستان و ارمنستان را نیز در خود جای داد.

اکنون کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود. جمهوری اسلامی ایران، ویتنام و سنگاپور با توافقنامه‌های موقت به آن متصل شده‌اند و رایزنی‌ها برای حضور صربستان، مصر، آرژانتین، اردن و تایلند نیز ادامه دارد.

به باور مقامات ایران عقد موافقت‌نامه میان ایران با اتحادیه اوراسیا، آزمونی برای بررسی آمادگی زیرساخت تجارت با جهان است و سبب می شود تا زیرساخت‌های مبادلات تجاری مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع مشکلات آن برنامه‌ریزی شود.

ایران با ارمنستان از طریق منطقه ارس دارای مرز خاکی بوده و با اتصال خط‌آهن جلفا- اصلاندوز، مسیر ریلی آن در امتداد شاهراه بین‌المللی شمال- جنوب و شرق- غرب تکمیل می‌شود. 

از سوی دیگر کشور ما با روسیه می‌تواند از طریق برقراری خطوط کشتیرانی و هواپیمایی ارتباط داشته باشد. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد ، همکاری همه‌جانبه با اوراسیا فرصت‌های فراوانی را برای توسعه مبادلات منطقه‌ای و افزایش صادرات غیرنفتی این کشور فراهم می سازد.

بازار کشور های عضو اوراسیا بویژه روسیه فرصت بسیار خوبی برای ایران به منظور حضور در این بازار  و تامین نیازمندی های آن است که اگر برنامه محور نباشیم قادر به استفاده از این فرصت و موقعیت نخواهیم بود.

موقعیت های ترانزیتی و نزدیکی ایران به بازار های روسیه و اوراسیا با توجه به شبکه های ارتباط ریلی ، زمینی و دریایی و هوایی مخصوصا در استان گیلان مزیتی  است که می تواند با تامین نیاز کشورهای مقصد تهدیدها را به فرصت تبدیل و منجر به توسعه صادرات شود.

موضوعی که مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گیلان در ماه های اخیر با اشاره به وجود میز اوراسیا در این استان فرصت استفاده از ظرفیت های صادراتی را بسیار محدود و نیازمند ورود جدی و همه جانبه به این مسئله دانست .

یونس رنجکش با بیان اینکه بازارهای هدف صادراتی که با آنها روبرو هستیم و عضویت در اوراسیا می تواند سهم بسزایی در روابط دیپلماتیک گیلان و کشور داشته باشد؛ بزرگترین خلاء در تحقق اهداف صادراتی را موضوع لجستیک ، قوانین مزاحم و محدودیت حمل و نقل دریایی، زمینی و ریلی عنوان کرد؛ ولی این روزها چالش برگشت خوردن محصولات کشاورزی از چندین کشور به ویژه کشورهای حاشیه خزر با موضوعات بهداشتی صادرات نه تنها کشورهای دیگر بلکه بازار داخلی را نیز برای مصرف محصولات برگشت خورده دچار تردید کرده است.

مسئله ای که مسئولان سازمان غذا و دارو و حفظ نباتات را به توجه بیش از پیش به رعایت استانداردها و گواهینامه ها جلب کرد و  توضیحاتی که هریک از مسئولان دست اندر کار پس از این اتفاق مجبور شدند برای دفاع از اطمینان سلامت محصولات کشاورزی برای لطمه نخوردن به صادرات ارائه کنند. با این وجود آمارها حاکی از آن است قطار صادرات همچنان شتابان در تکاپوست و  تمامی محصولات کشاورزی صادر شده کشور دچار مشکل نیست.

قطار صادرات از مرزهای گیلان همچنان شتابان به سمت مقصد

آماری که شاهپور علایی‌ مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات ایران ارائه کرده نیز گواه همین موضوع بوده که به صادرات ۱۸ هزار تن محصولات کشاورزی در شش هفته منتهی به آذر ۱۴۰۰ به کشورهای حوزه اوراسیا اشاره کرده که این رقم در هفته اول دی تغییر نکرده است.

البته وی به علل برگشت برخی از محصولات کشاورزی از کشورهایی همچون روسیه نیز اشاره کرده و معتقد است : اگر محصولات مشکل داشت، میزان صادرات کاهش می‌یافت؛ ضمن اینکه علاوه بر فلفل دلمه‌ای؛ محصولاتی همچون بادمجان، پسته، زعفران، چای، سیب زمینی، کاهو، کرفس، کیوی، لیمو و نارنگی نیز به روسیه صادر می شود که هیچ یک برگشت نخورده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز اخیرا گفت: ۸۵ درصد محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا از طریق مرزهای آستارا صادر می‌ شود و لازم است محصولات کشاورزی را که در باغات استان و منطقه تولید می شود به دقت تحت کنترل داشته باشیم.

محمد ابراهیم محمدی افزود: بیشتر محصولاتی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شود چوب و غلات است و عمده محصولاتی که ایران به خارج از کشور از طریق مرز آستارا صادر می کند سبزی، صیفی جات و انواع میوه در فصل های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر ما صادرات کیوی داریم و در همین فصل کاهو، فلفل دلمه، محصولات گلخانه ای و بادمجان از استان های مختلف کشور وارد آستارا شده و از این مرز به کشورهای اوراسیا صادر می شود.

صادرات از مرزهای گیلان ۱۸ درصد طی ۹ ماه امسال افزایش یافت

گزارش گمرکات گیلان نیز حاکی از افزایش هشت درصدی افزایش صادرات از نظر وزنی و ۱۸ درصدی از لحظ ارزش دلاری طی ۹ ماه نخست امسال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به خبرنگار ایرنا گفت:  طی ۹ ماه امسال بیش از ۸۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۸۹ میلیون و ۵۴ هزار و ۲۰۲  دلار از گمرکات گیلان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی هشت درصد افزایش و از لحظ ارزش دلاری ۱۸ درصد افزایش را نشان می دهد .

قطار صادرات از مرزهای گیلان همچنان شتابان به سمت مقصد

فرهاد دلق پوش این محصولات را شامل محصولات نباتی ،معدنی و مصنوعات از آن ، شیمیایی ،  پلاستیکی ،  صنایع غذایی و سایر از گمرکات گیلان به  مقصد کشورهای روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان گرجستان ، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلوروس عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در همین مدت یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۴۹۳ تن  به ارزش ۸۶۵ میلیون و ۵۷ هزار و ۵۰۳ دلار نیز  واردات از گمرکات استان به کشور صورت گرفته است  که کالاهای اساسی غلات جو ، ذرت دامی ، گوشت و روغن و کالاهایی همچون چوب ، تخته، محصولات شیمیایی ،کاغذ ، مقوا ،خمیر چوب ، ماشین الات ،لوزام و قطعات آن را شامل می شود.

دلق پوش افزود: این اقلام از کشورهای روسیه ، قزاقستان، چین ، آذربایجان ، امارات متحده عربی ، اوکراین ، ترکیه ، اکوادور از طریق گمرکات استان و کشور وارد و ترخیص شده اند که نسبت به سال ۹۹ از حیث ارزش دلاری ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزنی ۶ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: همچنین طی ۹ ماه گذشته ۱۶۳ تن  به ارزش۶۵۲ هزار دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شده که از حیث ارزش دلاری  و وزنی ۶۲ درصد کاهش  داشته است که علت ان را می توان در کاهش تردد مسافر به دلیل شیوع بیماری کرونا برشمرد.

وی افزود: بر همین اساس؛ آمار نشان می دهد که  طی همین مدت؛ همچنین از طریق گمرکات گیلان تشریفات گمرکی ۹ هزار و ۱۴۶ نفر مسافر ورودی ۹ هزار و ۴۰۳ نفر مسافر خروجی انجام شده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۹ از لحاظ مسافر ورودی ۷۱ درصد کاهش و مسافر خروجی ۶۸ ددرصد کاهش را نشان می دهد.

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه حاشیه دریای کاسپین و همسایگی باکشورهای آن موقعیت خاصی برای ایران ایجاد کرده و با توجه به تجربه ارتباطات تاریخی با ساکنین حاشیه دریای خزر از سده های گذشته که از طریق گیلان به عنوان مرکز تجارت با روسیه و سایر کشورهای منطقه صورت می گرفته ، همچنان این استان در کانون توجه صادرات استان و کشور به کشورهای دیگر بویژه کشورهای حاشیه خزر مطرح است.

البته لازم به ذکر است اتفاق اخیر در صادرات چندین نوع از محصولات کشاورزی،  موضوع رعایت استانداردها و کیفیت محصولات را در تمامی بخش های تولید یادآوری کرد تا باوجود ظرفیت های بی شمار کشورمان برای تولید محصولات اعم از کشاورزی و صنعتی با بی توجهی به استانداردها و کیفیت ذاتی آنها صادرات که از منابع مهم ارزآوری و درامدی یک کشور محسوب می شود لطمه نزنیم و مانعی برای حرکت قطار توسعه صادراتی بوجود نیاوریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha