۱۴ دی ۱۴۰۰، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 3142
کد خبر: 84598535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقبال مردم به صدقه، امرِ خیرِ ماندگار

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۸:۰۶
کد خبر: 84598535
اقبال مردم به صدقه، امرِ خیرِ ماندگار

بیرجند - ایرنا - آیات و روایات بسیاری در فضیلت صدقه این خیرِ ماندگار داریم که دفع بلا و افزایش رزق و روزی از جمله برکات پرداخت آن ذکر شده و آمارها نشان از اقبال قشرهای مختلف مردم به صدقه دادن است.

به گزارش ایرنا کارشناسان مسائل دینی بر این نظرند که علت این همه فضیلت عنوان شده برای صدقه، تاثیراتی است که در زندگی فردی و اجتماعی افراد می‌گذارد.

پرداخت صدقات در اسلام بسیار تاکید شده و علاوه بر اجر دنیوی و اخروی برای صدقه‌دهنده، شاید مهمتر از آن مشارکت در امور خیر و کمک به نیازمندان است.

جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ویژه صدقات از وظایف و اختیارات کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده که ابتدا به شکل حضوری و با مراجعه به درب خانه‌ها، جمع‌آوری می‌شد و به فراخور زمان این شیوه تغییر کرد و به‌صورت توزیع صندوق‌های صدقات بین مردم و سطح شهر شکل دیگری به خود گرفت.

با پیشرفت فناوری طی چند سال اخیر پرداخت‌های الکترونیکی جای خود را به صندوق‌های صدقات داده که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

براساس آمار معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی ۶ ماه نخست امسال مردم این استان به‌طور میانگین ماهانه بیش از ۶۱۶ میلیون تومان صدقه به نیازمندان اهدا کردند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشت.

همچنین بیشترین صدقات جمع‌آوری شده از صندوق‌های کوچک خانگی بوده است و صدقات جمع‌آوری شده مردم براساس موازین شرعی در سرفصل‌های مختلف از قبیل خدمات درمانی، فرهنگی، ازدواج و مسکن مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند هزینه می‌شود.

مردم شهرستان فردوس نیز در این امر خیر با تاسی از آموزه‌های اسلامی پیشتاز بوده و عملکرد قابل قبولی را به ثبت رسانده‌اند.

افزایش ۳۳ درصدی پرداخت صدقات در فردوس

براساس آماری که مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فردوس ارایه کرد، از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۰۰ میلیون تومان صدقه توسط مردم این شهرستان پرداخت شده که رشد ۳۳ درصدی داشته است.

امیرحسین اربابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درآمد حاصل از صدقات در مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ میلیون تومان بود و در حال حاضر ۹ هزار صندوق صدقات در شهرستان فردوس تعبیه شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال مردم نیکوکار این منطقه پنج میلیارد و ۴۳۳ میلیون تومان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به نیازمندان کمک کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.

مدیر کمیته امداد شهرستان فردوس اظهار داشت: سال گذشته مردم فردوس ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به نیازمندان کمک کردند و افزایش کمک‌های مردمی با وجود شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، قابل تامل و تقدیر است.

وی از افزایش پرداخت زکات خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، مردم شهرستان فردوس ۴۶۰ میلیون تومان زکات پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش دارد.

اربابی بیان کرد: برخلاف تصور برخی افراد مبنی بر هزینه‌کرد صدقات جمع‌آوری شده در هزینه‌های جاری اداره و پرداخت حقوق باید اعلام کنم به هیچ وجه این مبالغ در این حوزه هزینه نشده و نخواهد شد.

وی گفت: ریالی از وجوهات مردمی حتی از شهرستان خارج نشده و همه آن در داخل شهرستان فردوس برای نیازمندان هزینه شده است.

مدیر کمیته امداد شهرستان فردوس افزود: این مبالغ در حوزه‌های فرهنگی، درمانی، تامین جهیزیه و هزینه‌های تحصیلی مددجویان و مواردی از این قبیل هزینه می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ای که در دستور کار قرار داده‌ایم و از اداره کل کمیته امداد استان ابلاغ شده، باید تا پایان امسال ۳۵ هزار مشترک از طریق کد QR صدقات خود را پرداخت کنند.

اربابی اضافه کرد: در حال حاضر مردم می‌توانند تمامی وجوهات شرعی خود را از طریق کد دستوری *۸۸۷۷*۰۵۶۶#  پرداخت کنند.

پرداخت روزانه صدقه به‌صورت الکترونیکی

عباسعلی حسین‌پور متولد ۱۳۵۳ شهرستان فردوس که بیشترین پرداخت صدقات را در شهرستان فردوس دارد به خبرنگار ایرنا گفت: یک سال است که صدقات خود را روزانه به‌صورت الکترونیکی پرداخت می‌کنم.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۷۸ که تحویلدار بانک بودم یک روز کسری صندوق داشتیم و به همین دلیل بسیار ناراحت شدم، آن روز شخصی به من گفت برای اینکه این اتفاق نیفتد و غصه نخورید، سعی کنید هر روز صدقه بدهید و از همان روز تصمیم گرفتم که هر روز صدقه پرداخت کنم.

حسین‌پور افزود: از آن زمان تا یک سال گذشته، مبالغ متفاوتی را به عنوان صدقه روزانه پرداخت می‌کردم ولی در مناسبت‌ها و اعیاد میزان آن افزایش پیدا می‌کرد و در منزل نیز سه صندوق صدقات موجود است که روزانه مبلغی به آنها اختصاص می‌یابد.

وی گفت: با شیوع کرونا و استفاده کمتر از پول نقد از یک سال گذشته صدقات خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت می‌کنم، به طوری که هر روز صبح بعد از بیدار شدن صدقه را از طریق تلفن همراه به شماره کارت کمیته امداد واریز و سپس روزم را آغاز می‌کنم.

این شهروند از تاثیر شگرف صدقه در زندگی‌ خود گفت که چگونه در شرایط مختلف در دفع بلا و بیماری تاثیر داشته و او سال‌هاست با اعتقاد و باور قلبی این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: کسانی که اعتقاد دارند صدقه ممکن است به دست نیازمندان واقعی نرسد، می‌توانند از طریق سرپرستی ایتام یا پرداخت صدقه به‌صورت مستقیم در این امر خیر شریک شوند.

حسین‌پور معتقد است صدقه اگرچه می‌تواند هزار تومان یا حتی کمتر هم باشد ولی باید مبلغی را به عنوان صدقه پرداخت کرد که کارگشا و تاثیرگذار باشد.

وی گفت: برای خیلی افراد ثابت شده است که صدقه نه تنها از دارایی انسان کم نمی‌کند بلکه سبب افزایش و برکت مال نیز می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha