سیل گسترده در آمریکای لاتین ده‌ها قربانی گرفت

تهران – ایرنا– براثر جاری شدن سیل گسترده در کشورهای واقع در منطقه آمریکای جنوبی شامل بولیوی و برزیل، ده ها نفر جان باخته و هزاران نفر دیگر آواره شده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ دولت بولیوی اعلام کرد که بر اثر بارش باران های سیل آسا ناشی از چند جبهه هوای نامساعد، دستکم ۱۳ نفر جان خود را ازدست داده و یک هزار خانوار آسیب دیده اند.

همچنین در پی شکسته شدن ۲ سد دارای حجم بالای آب ذخیره در شمال شرقی برزیل، سیل شدیدی در این منطقه جاری شده به گونه ای که دستکم ۱۸ نفر تنها در استان باهیا جان باخته و ۳۵ هزار نفر بی خانمان و آواره شده اند. فرمانداری باهیا نیز اعلان کرده است که بارش سنگین باران، موجب جاری شدن سیل در دستکم ۵۰ شهر این ایالت از اوایل نوامبر تاکنون شده است.

شهرداری های محلی با انتشار هشدارهایی در رسانه های اجتماعی از شهروندان خواسته اند که به نقاط امن پناه ببرند.

کارشناسان علت اصلی این مشکلات را تغییرات شدید آب و هوایی زمین ارزیابی می کنند.

به نوشته روزنامه گاردین؛ ۱۰ پدیده زیست محیطی در سال جاری (۲۰۲۱) بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد که ۲۰ میلیارد دلار بیش از رقم سال ۲۰۲۰ محسوب می شود.

سازمان مردم نهاد «کریستین اید» (Christian Aid) تاکید کرده که این روند صعودی، منعکس کننده اثرات تغییرات اقلیمی به دست بشر است، ضمن اینکه ۱۰ حادثه مورد بحث دستکم یک هزار و ۷۵ نفر را به کام مرگ کشانده و ۱.۳ میلیون نفر را بی خانمان کرده است.

این نهاد که همه ساله هزینه های حوادث آب و هوایی همچون سیل، آتش سوزی و موج گرما را براساس گزارش های بیمه محاسبه می کند، در سال ۲۰۲۰ دریافت ۱۰ حادثه زیست محیطی پرهزینه جهان ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد که البته رقم سال جاری در مجموع ۱۳ درصد افزایش نشان می دهد.

پرهزینه ترین حادثه رخ داده در سال ۲۰۲۱ توفان آیدا بود که شرق ایالات متحده را درنوردید و باعث تقریبا ۶۵ میلیارد دلار خسارت شد. این توفان پس از لوئیزیانا، راه خود را به سوی شمال باز کرد و باعث سیل گسترده در شهر نیویورک و مناطق اطراف شد. سیلاب مرگبار در آلمان و بلژیک که ماه ژوئیه (تیر) روی داد، با ۴۳ میلیارد دلار خسارت در رتبه بعدی قرار گرفت.

همچنین توفان سرد و زمستانی در تگزاس که شبکه برق این ایالت را قطع کرد، ۲۳ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشت و پس از آن سیل در استان هنان چین نیز ۱۷.۶ میلیارد دلار هزینه در بر داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha