۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۰۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84545855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه اروپا واردات غذا و چوب از مناطق جنگل‌زدایی شده را ممنوع می‌کند

تهران – ایرنا– اتحادیه اروپا قصد دارد واردات مواد غذایی و چوب از مناطق جنگل زدایی شده را ممنوع کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیش نویس قانونی که بروکسل می خواهد به قوانین الزام آور برای همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود، شرکت ها را ملزم می کند که ثابت کنند محصولات سویا، گوشت گاو، روغن نخل، کاکائو و قهوه و همچنین محصولات چوبی شان از گواهی عاری از جنگل زدایی برخوردار است.

این طرح پیشنهادی در پی تعهد بین المللی عنوان شده در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل که هفته گذشته برای پایان دادن به جنگل زدایی تا سال ۲۰۳۰ داده شد، ارائه شده است.

«ویرگنیوس سینکاویچوس» کمیسر اقدام آب و هوایی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این پیشنهاد، واقعا پیشگامانه است.

وی افزود: این طرح نه تنها جنگل زدایی غیرقانونی، بلکه همچنین جنگل زدایی ناشی از گسترش کشاورزی را هدف قرار می دهد.

براساس طرح اتحادیه اروپا دو معیار باید رعایت شود؛ اینکه کالاها مطابق با قوانین کشور مبدا تولید شوند و در زمینه های جنگل زدایی یا تخریب شده از آغاز سال ۲۰۲۱ تولید نشده باشند. واردات از کشورهای پرخطرتر مشمول کنترل های سخت تر قرار می گیرند.

کمیسیون اروپا اعلام نکرده است که چه زمانی امیدوار است این قانون جدید تصویب شود. این قوانین می تواند بر کشورهایی چون برزیل تاثیرگذار باشد، کشوری که نگرانی اروپا از تخریب جنگل های بارانی آمازون توسط دامداران مانع از اجرای توافق تجاری اتحادیه اروپا – مرکوسر می شود.

مرکوسر که به طور رسمی بازار مشترک جنوبی نام دارد، یک بلوک تجاری آمریکای جنوبی است که به موجب پیمان «آسونسیون» در سال ۱۹۹۱ و پروتکل «آرو پرتو» (ouro preto) در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد.

اعضای اصلی این بلوک عبارتند از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه. ونزوئلا نیزعضو اصلی آن بود اما از اول دسامبر سال ۲۰۱۶، عضویت اش به حال تعلیق درآمده است.

براساس اعلام موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل، پاکسازی آمازون در ماه گذشته رکورد تازه ای را ثبت کرد.

یک گروه مدافع محیط زیست موسوم به WWF می گوید بازار بزرگ اتحادیه اروپا مسئول ۱۶ درصد از جنگل زدایی جهانی مرتبط با تجارت بین المللی است.

این گروه و دیگر سازمان های مردم نهاد از طرح اتحادیه اروپا به عنوان گام نخست استقبال کرده، اما گفته اند که این طرح، کافی نیست.

گروه صلح سبز می گوید این طرح جنگل زدایی ناشی از کالاهای دیگری چون لاستیک و ذرت یا پرورش خوک و طیور را مورد توجه قرار نمی دهد.

جنگل زدایی به عنوان بخشی از تغییرات اقلیمی و معضلی که بشر امروزی با آن دست به گریبان است، تبعات بسیار خطرناکی در بر دارد و چون بمبی ویرانگر، زندگی انسان ها و دیگر جانداران ساکن زمین را به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و نفس را بر ساکنان کره خاکی تنگ می کند.

سالانه ۱۰ میلیون هکتار جنگل در کره زمین از میان می رود و آتش سوزی جنگل ها به دلیل تغییرات اقلیمی، جاری شدن سیل های ویرانگر به دلیل تغییرات آب و هوایی، برداشت بی رویه بشر از جنگل ها و قاچاق چوب از جمله پیامدهای مخرب شرایط اقلیمی موجود است.

تغییر کاربری زمین از طریق فعالیت های توسعه ای و جنگل زدایی، در سطحی گسترده محرک اصلی وقوع سیلاب های شدید محسوب می شود.

زنگ خطر آسیب های زیست محیطی در مقیاس بزرگ پس از هر رویداد شدیدی به صدا در می آید.  بسیاری از اقلیم شناسان و بوم شناسان، در مقیاسی وسیع تغییرات اقلیمی را بمب ساعتی طبیعت تلقی می کنند.

این ترس با توجه به افزایش بی رویه رویدادهای شدید آب و هوایی در دهه های گذشته، بی اساس نیست.  وقوع سیل های ویرانگر، موج گرما، طوفان، تغییر دما و بارندگی، آتش سوزی گسترده جنگل ها و غیره می تواند به عنوان اثرات طولانی مدت تغییرات اقلیمی ارزیابی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha