۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 2058
کد خبر: 84584689
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دورهمی یلدایی ممنوع، اومیکرون در کمین است

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 84584689
دورهمی یلدایی ممنوع، اومیکرون در کمین است

مشهد- ایرنا- سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر خطر انتقال و انتشار سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامت خود و عزیزانشان از حضور در هرگونه دورهمی‌ به مناسبت شب یلدا پرهیز کنند.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: محدودیت کنونی شیوع ویروس کرونا که ناشی از پوشش بالای واکسیناسیون است، نباید موجب کاهش حساسیت آحاد جامعه نسبت به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی شود لذا تداوم جدی اقداماتی همچون استفاده از ماسک طبی صورت و رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع همچنان ضروری است. 
وی در قالب اطلاعیه روز سه‌شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شناسایی اخیر برخی شهروندان مبتلا به سویه اومیکرون در کشور اشاره و تاکید کرد: برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی با توجه به قدرت سرایت بالای اومیکرون، پیامدهای سختی برای خانواده‌ها و جامعه به دنبال دارد. 
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر این اساس لزوم افزایش دقت و وسواس شهروندان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه برای تداوم کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کرونا امری حیاتی تلقی می‌شود. 

وی گفت: مشارکت، همدلی و همراهی آحاد مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه، نقطه قوت و عامل موثر بر کاهش موارد آلودگی شهروندان به ویروس ویرکرونا است.
دکتر حسینی افزود: بررسیهای میدانی اثبات کرده برگزاری هرگونه دورهمی های خانوادگی تاثیرگذارترین عامل در افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران بوده است.
وی از همه شهروندان خواست با جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در هرگونه دورهمی به بهانه مناسبت شب یلدا، موجب تلخی شادی و شیرینی این مناسبت باستانی نشوند تا شاهد زمستانی با کمترین آسیب جانی از ناحیه ویروس همهگیر در جامعه باشیم
معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز گفت: در شرایط فعلی اهمیت تزریق به‌موقع واکسن کرونا بیش از پیش احساس می‌شود تا گرفتار ویروس اُومیکرون نشویم.
دکتر مجید جعفری‌نژاد افزود: در آخرین رنگ‌بندی کرونایی صورت گرفته برای نخستین بار تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور به صفر رسیده است و تنها ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند و از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی نیز وضعیت ۳۲ شهرستان آبی است و فقط شهرستان گناباد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.
وی ادامه داد: هرچند که کاهش فوتی های ناشی از بیماری کرونا و به صفر رسیدن شهرهای قرمز و نارنجی خبر خوبی است، اما سویه جدید کرونا به نام اُومیکرون زنگ‌های خطر را به طور جدی به صدا درآورده است که بی‌توجهی به تزریق واکسن و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی می‌تواند خطرآفرین بوده و روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونا بازگرداند.
معاون مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه بهترین راه برای حفظ سلامت جامعه، سرعت‌بخشی در امر واکسیناسیون کرونا است، خاطرنشان کرد: از آنجا که تزریق دُز سوم برای آمادگی در برابر ویروس اومیکرون مورد تأکید است به طور همزمان کاهش فاصله زمانی با دُز دوم و سن افراد واکسینه شده را داشته ایم و تمامی افراد بالای ۱۸ سالی که سه ماه از دریافت دُز دوم واکسن آنان می‌گذرد، می‌توانند برای دریافت دُز سوم به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه نمایند.
دکتر جعفری‌نژاد تأکید کرد: در شرایط فعلی اهمیت تزریق به‌موقع واکسن کرونا بیش از پیش احساس می‌شود تا گرفتار ویروس اُومیکرون نشویم و از تمامی کسانی که واجد شرایط هستند می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر برای دریافت دُز اول به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و از کسانی هم که دُزهای دوم و سوم را به تأخیر انداخته‌اند هم می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر جهت دریافت این دُز به این مراکز مراجعه کنند.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی بستری هستند و از ۳۳ شهرستان این استان تنها یک شهرستان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.

از کل جمعیت استان خراسان رضوی تاکنون ۹۳ درصد دُز اول و ۷۵ درصد دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر دوشنبه - دیروز- ۲۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۶۹ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۹ هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۸۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۱۹ دُز اول، ۵۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۸۲ دُز دوم و چهار میلیون و ۵۴ هزار و ۵۵ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۵۶ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۵۱۱ هزار و ۵۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی نیست.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۷۵ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۷۶۶ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۳۷۲ هزار و ۵۸۸ نفر را گرفته است. ۲۴۶ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۹۳۶ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۵۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۷۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۸۲۷ هزار و ۳۲۳ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و انگلیس بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه نهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha