اعتیاد سه شهرستان مازندران باید تا پایان امسال پاکسازی شود

ساری - ایرنا - استاندار مازندران برای کاهش محسوس و قابل استناد معضل اعتیاد در استان ضرب‌الاجل ۶ ماهه تعیین کرد و گفت : در گام نخست باید تا پایان امسال سه شهرستان مازندران به صورت کامل اعتیادزدایی شود.

به گزارش ایرنا ، سید محمود حسینی پور شامگاه دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران آمار رسمی وجود ۶۶ هزار معتاد در مازندران را نگران کننده توصیف کرد و هشدار داد:  مازندران دیگر تاب و تحمل این میزان اعتیاد را ندارد و مردم هم از این وضعیت خسته شده اند.

وی با اظهار این که مردم مازندران می پرسند در حوزه پیشگیری ، مقابله و درمان اعتیاد چه کرده اید و چرا اعتیاد و آسیب های اجتماعی در استان در چنین وضعیتی است ؟ ، گفت : در حال حاضر پاسخی برایش ندارم ولی برای ۶ ماه تا یک سال آینده  باید پاسخگوی مردم استانم باشم و لازمه این کار کفایت حرف زدن و عمل کردن به صورت جدی است.

نماینده عالی دولت در استان افزود : امروز معضل اعتیاد برای سلامت ، توسعه و اجتماعی شدن  استان مازندران تبدیل به تهدید جدی شده است . امروز اعتیاد همانند بیماری کرونا در استان خطرناک شده است ، پس باید همانند برنامه های کرونایی همه برای حل این معضل بسیج شوند .

وی با تاکید بر این که اعتیاد ریشه همه آسیب های اجتماعی امروز استان است ، گفت : در حوزه درمان اعتیاد حتما باید اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار بدهیم. باید این مساله را به عنوان چالش اجتماعی  ترسیم کنیم و برای درمان باید همه دستگاه های اجرایی همگام با مردم  پای کار بیایند.

استاندار مازندران افزود : قابل قبول نیست که معضل اعتیاد را عمومی و اجتماعی ندانیم . اعتیاد مشکل قشری و صنفی نیست و اگر غفلت کنیم گریبانگیر همه افراد جامعه می شود در نتیجه هر مازندرانی باید یک سفیر پیشگیری از اعتیاد باشد.

وی با اظهار این که از طریق مردمی کردن حل معضل اعتیاد ، برخی از افراد خیر جامعه سرپرستی خانواده های فقیر و دارای معتاد را بر عهده خواهند گرفت ، تصریح کرد : مازندران استان گردشگری است ، در نتیجه این امری بدیهی است که ساماندهی معتادان متجاهر باید اولویت برنامه شورای هماهنگی مباززه با مواد مخدر باشد در عین حال که برخورد همه جانبه و قاطع با قاچاقچیان خرد و کلان نیز یک امر ضروری است.

حسینی پور یکی از راه های مقابله با پدیده اعتیاد را قطع مجاری دسترسی به مواد مخدر دانست و گفت : طبق  گزارش های ارائه شده اکنون دسترسی به مواد مخدر در استان بسیار آسان است. این که دسترسی به انواع مواد مخدر صنعتی  برای  نوجوانان استان  به راحتی وجود داشته باشد وحشتناک است . جوان جویای بسیاری از چیزها است و اگر دسترسی ها به مواد مخدر صنعتی آسان باشد یعنی خانمانسوزی در استان و به همین دلیل باید عناصر تولید و توزیع در استان با قدرت شناسایی و برخورد شوند.

نقش مسجد در کاهش اعتیاد

استاندار مازندران نقش باورهای دینی و ارتباط با مسجد را در کاهش معضل اعتیاد و آسیب های اجتماعی برجسته توصیف کرد و گفت : متاسفانه امروزه یکی از چیزهایی که مشاهده می شود این که حضور جوانان در مساجد بسیار ضعیف شده است . این کار علمای ما است. جوانی که به مسجد برود اعتیاد پیدا نمی کند. خانواده هایی که فرزندانشان مسجدی باشند، اعتیاد نیز نخواهد داشت و بسیاری از آسیب های اجتماعی  با مسجدی شدن خانواده ها از بین می رود.

وی نقش آموزش و پرورش را هم در حل معضل اعتیاد محوری توصیف کرد و افزود : امروز مشکلات مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی ناشی از آن به آموزش عالی استان نیز رسیده است.

حسینی پور بیشترین مسوولیت مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را متوجه دستگاه های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت : اول باید در روند جلسات شورا دگرگونی ایجاد شود و کلی گویی ها پایان یابد. شورای باید از جلسه آینده به صورت عملیاتی و اولویت دار برنامه چگونگی حل معضل اعتیاد در هر شهرستان را ارائه کند. مسوولان شهرستانی باید گزارش بدهند و راهکار و سیاست اجرایی ابلاغ کنند.

وی با اظهار این که طرح مساله مشکلی را حل نمی کند ، افزود : باید بر اساس برنامه بتوانیم تا پایان امسال حداقل مشکل اعتیاد سه شهرستان را حل و برای این کار باید همه امکانات را برای پاکسازی و سالم سازی از اعتیاد بسیج کنیم.

استاندار مازندران بر ضرورت  حساس کردن جامعه نسبت به اعتیاد همانند کرونا تاکید کرد و گفت : دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل باید پای کار بیایند ، چون معتقدم ساز و کار مباره با اعتیاد همانند ایجاد حساسیت بین آحاد مردم نسبت به بیماری کووید ۱۹ است و باید محکم اجرایی کنیم.

وی افزود : فرمانداران و شهرداران مازندران باید موضوع اعتیاد را با خیرین طرح موضوع کنند و از آنان کمک بگیرند . بودجه دولت را نیز باید به این سمت سوق دهیم . مبارزه با اعتیاد باید محله محور شود چون اگر در محله ای معتاد وجود دارد  همه اهالی برای کمک پای کار می آیند .

نماینده عالی دولت در مازندران یکی از دلایل روزافزون شدن معضل اعتیاد را وجود مافیای پشت آن به خاطر منافع مادی بسیار زیاد و کلان دانست و تاکید کرد : باید دست مافیا را بدون تعارف قطع کنیم ، ولی بخشی دیگری از دامن درازی این معضل این است که ما مسوولان با وجود منویات و راهکارهای ارائه شده از سوی سوی رهبری عمل نکرده ایم.

حسینی پور با اظهار این که همه باید تلاش کنند وضعیت اسفبار اعتیاد در مازندران را  در یک فرایند سه ساله بر اساس برنامه منظم به صفر برسانند ، گفت : اگر با برنامه باشیم و مساله اعتیاد و آسیب های اجتماعی مقوله اول همه مسئولان و مردم استان باشد و بدانیم که آمار ۶۶ هزار معتاد در مازندران همانند بمبی است که آرامش اجتماعی استان را تحت تاثیر قرار می دهد ، معضل اعتیاد حل خواهد شد.

استاندار مازندران همچنین از تمامی دستگاه های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خواست تا به صورت منظم جلسات شورا را تشکیل داده و شرکت کنند و تاکید کرد : از این پس همه اعضای اصلی این شورا باید در جلسات شرکت کنند. مقام مسوول هر دستگاه باید در جلسه حضور یابد.

حسینی پور افزود : از این پس باید علاوه بر نظارت در حوزه درمان در برخوردها نیز  مبارزه ها باید بی امان باشد ، یعنی باید هزینه را برای کسانی که اقدام به تولید و توزیع مواد  صنعتی و سنتی می کنند ، بالا ببریم. نبایداجازه بدهیم این افراد سود جو به راحتی در جامعه فعالیت کنند. افراد تولید کننده و توزیع کننده را به جامعه معرفی کنیم و حق زندگی کردن را در محله و شهرستان و استان به آنان ندهیم.

وی با اظهار این که ممکن است برخی از قوانین در برخورد قاطع و مورد انتظار نواقصی داشته باشد ، گفت : اما باید از حوزه افکار عمومی کمک بگیریم؛ یعنی باید در باره قاچاقچیان و توزیع کنندگان موادمخدر در محله زندگی و شهرستان به مردم اطلاع رسانی کنیم ، چون مردم هر محله و شهرستان اجازه سکونت به این افراد را نخواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha