طرح خوانا در ۳۶۰ مدرسه کرمانشاه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تدوین طرح ملی «خوانا» براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، گفت: اجرای این طرح از امروز همزمان با سراسر کشور در ۳۶۰ مدرسه با ۲ هزار و ۲۵ کلاس درس مقطع ابتدایی استان کرمانشاه آغاز شد.

«ناهید فضلی» روز دوشنبه در حاشیه آغاز اجرای این طرح در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اهمیت بالای یادگیری عمیق و کسب مهارت‌های زندگی دانش آموزان در سنین پایه افزود: طرح «خوانا» برای ارتقا و یادگیری عمیق سواد خواندن، نوشتن و شنیدن دانش آموزان ابتدایی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می شود.

او  همچنین یکی از مهم ترین مولفه های طرح «خوانا» را آموزش و ارتقا مهارت های زندگی دانش آموزان مانند نحوه برقراری ارتباطات اجتماعی با همکلاسی ها، همسن و سالان، معلمان و خانواده، و دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی مانند ترافیک عنوان کرد.

فضلی توضیح داد: در طرح خوانا ابتدا معلمان و مدیران ۳۶۰ مدرسه که شامل ۱۵ درصد از مدارس ابتدایی استان است توسط مدرسان آموزش می بینند و سپس آنان نیز از دانش آموزان یک آزمون پیش از طرح و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ یک آزمون پس از اجرای طرح خوانا می گیرند، تا تفاوت عمل یادگیری در دانش آموزان سنجیده شود.

وی همچنین گفت: سال گذشته پنج درصد دیگر از مدارس استان در طرح خوانا اجرا شد که نتایج خوبی به همراه داشت.

طرح خوانا برای مدارس روستایی و عشایری استان نیز اجرا می‌شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: واقعیت این است که بحران شیوع ویروس کرونا، ۵۰ درصد یادگیری دانش آموزان کل جهان را دچار مشکل کرده و این وظیفه ما است که برای ارتقا یادگیری و جبران این مشکل تلاش کنیم.

فضلی افزود: آموزش و پرورش برای ارتقا یادگیری دانش آموزان به علاوه اجرای طرح خوانا، برای مدارس شهری طرح نظارت و حمایت یادگیری در دستور کار قرار داده است که در این طرح مدیران، معاونان و معلمان مدارس موظف هستند بر نحوه یادگیری و رصد آموزش دانش آموزان نظارات دقیق به عمل آورند و ارزیابی ها را مرتب گزارش دهند.

او در ادامه گفت: از روز سه‌شنبه ۳۰ آذر ۷۰ مدرس راهبران مدارس روستایی و عشایری استان را برای آموزش معلمان این مدارس برای ارتقا سواد یادگیری و تعمیق آن در دانش آموزان آموزش می دهد که دانش آموزان روستایی و عشایری نیز از طرح خوانا جانمانند.

فضلی از خانواده دانش آموزان خواست در این وضعیت کرونایی در کنار فرزندان خود باشند و آنها نیز به آموزش و همکاری در طرح خوانا مبادرت کنند.

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان گفت: بیش از ۱۸۴ هزار نفر از جمعیت ۳۳۰ هزار دانش آموز استان در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند که از این تعداد حدود ۲۴ هزار نفر پایه اولی هستند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا، حدود ۳۵۲ هزار دانش آموز، نوآموز و بزرگسال و سوادآموز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha