عشایر خراسان شمالی خواستار افزایش سهم در طرح نگهداری دام هستند

بجنورد- ایرنا- رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی گفت: بیش از ۳۸ هزار راس دام عشایر استان زیر پوشش طرح نگهداری دام مولد قرار می گیرند که آنها خواستار افزایش این میزان سهمیه هستند.

علی اکبر اصغرزاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون عشایر زیادی خواستار استفاده از مزایای طرح نگهداری دام مولد هستند، اطلاع رسانی در زمینه اجرای این طرح انجام شده و تاکنون بیش از یکهزار و ۳۷۰ خانوار عشایر کوچ رو در این طرح ثبت نام کرده و در آن خواستار پوشش قرار دادن ۲۱ هزار راس دام مولد خود شده اند. 

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی افزود: ثبت نام در این زمینه ادامه دارد و امید می رود عشایر نیمه کوچ رو و باقی خانوارها از مزایای آن بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح نگهداری دام مولد عشایر، پس از توقف اجرای طرح خرید تضمینی دام از این قشر در دستور کار قرار گرفته و مورد استقبال این قشر قرار گرفته است.

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی افزود: طرح نگهداری دام مولد عشایر، دام های مولد را زیر پوشش قرار می دهد و در آن دامدار با دریافت جو، مکلف به نگهداری و حفظ دام به مدت سه تا چهار ماه می شود. 

وی اظهار داشت: عشایر مکلف هستند دام مولد را در ازای دریافت جو حفظ کرده و از کشتار و یا فروش آن خودداری کنند، در این زمینه کنترل های لازم انجام می شود و درصورتی که دام مولد حفظ نشده باشد با دامدار برخورد می شود.

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی افزود: عشایر به ازای هر راس دام مولد ۱۲۰ کیلوگرم جو دریافت می کنند و این مشوق سبب شده تا عشایر نسبت به نگهداری از دام مولد خود راغب شوند. 

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha