استان یزد با توسعه نامتوازن روبروست

یزد - ایرنا - نماینده مردم مهریز، ابرکوه، خاتم، مروست، بهاباد و بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان یزد با توسعه نامتوازن روبروست افزود: بخشی از استان، کم برخوردار و بخشی برخوردار بوده است و بعضی مناطق امکانات و زیرساخت‌های لازم را ندارند، ما حتی یک پزشک متخصص در بهاباد نداریم.

به گزارش ایرنا  محمدرضا صباغیان  عصر جمعه در نشست شورای اداری استان یزد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد با اشاره به اینکه این مشکل در سایر شهرستان‌های حوزه انتخابیه مهریز هم وجود دارد گفت: در خاتم هم بیمارستان خاصی نداریم.

صباغیان افزود: در شهرستان یزد بی‌عدالتی در حوزه‌های انتخابیه هم به صورت مشهود وجود دارد به گونه‌ای که شش شهرستان تنها یک نماینده دارند و در مقابل هم یک شهرستان هم یک نماینده دارد.

وی ادامه داد: امروز مشکلات زیادی از جمله تورم‌ها، فاصله حقوق‌ها، فرار نخبگان، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت بورس، نحوه قانون‌گذاری و مشکلات دیگری وجود دارد دارد که باید ببینیم واقعا این حجم مشکلات چه دلیلی دارد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه دولت باشد بحث تمرکززدایی است، ما الان مشکلی که داریم این است که سیر همه کارها به دولت گذاشته می‌شود و در استان‌ها امکان تصمیم‌گیری نیست.

همچنین نماینده زرتشتیان کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های مهم یزد در حوزه اقتصاد دانش بنیان، گفت: یزد می تواند به پایلوت اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود.

اسفندیار اختیاری هم  با اشاره به اینکه یزد مشهور به مردمان خوب و مهربان است، مردمانی که در راس کار خود صداقت را ملاک قرار می دهند، گفت: یزدی های مردمانی بافرهنگ بوده و هستند و همیشه زبانزد خاص و عام بوده اند.

نماینده زرتشتیان کشور در مجلس شورای اسلامی به زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در استان یزد اشاره کرد و افزود: ما از ادیان مختلف در کنار هم در یزد زندگی می کنیم و علت آن هم این است که به آنچه شبیه هم است، افتخار می کنیم و آن چیزی که احیانا اختلاف به شمار می رود، احترام می گذاریم و این برگرفته از فرهنگ غنی یزدی ها است که می تواند الگویی برای دیگر استان ها نیز باشد.

وی با بیان اینکه یزد از نظر علم نقطه ویژه ای در کل کشور دارد، گفت: یزدی ها برای علم آموزی فرزندانشان تمام تلاش خود را به کار بسته اند و حتی از معیشت خود می گذرند ولی علم را در اولویت خود قرار می دهند.

اختیاری ادامه داد: ما در اقتصاد دانش بنیان در کل کشور رتبه برتر را داریم و زیرساخت های لازم را برای ن نیز داریم و با همین ظرفیت ها یزد می تواند به پایلوت اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بستن آب بر روی مردم یزد پذیرفتنی نیست و زشت است آب را بر روی مردم نجیب استان ببندند.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن گفت: امروز مصوبات زیادی در این جلسه داریم درخواست می شود  به عنوان محتوایی عدد و رقم خوبی برای مباحث فرهنگی به ویژه در حوزه قرآن دیده شود.

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به اینکه در حوزه معادن باید به حق الناس توجه شود افزود: هیچ یک از حق های استان یزد در حوزه معادن پرداخت نشده و حق مردم یزد با توجه به ویژگی هایی که دارد اختصاص صنایع دانش بنیان و پاک است.

وی با بیان اینکه درخواست می شود که وزارت های مختلف صنایع پاک مرتبط با حوزه خود را در این استان مستقر کنند گفت: چند کارخانه در حوزه های مختلف داریم که چندین سال تعطیل مانده و این نیاز به دستور ویژه رئیس جمهور دارد که فعالیت آنها دوباره شروع شود.

نماینده مردم میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان هم پروژه‌های نیمه تمام زیادی داریم که باید اقدامات لازم را انجام دهد و اگر این پروژه‌ها اجرایی شود زمینه‌ای به وجود می‌آید که بسیاری از مشکلات درمانی مناطق مختلف استان برطرف شود.

همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: نخستین مشکل این است که اردکان در عین مواجهه با مشکل کم آبی، بی کیفیت ترین منابع آبی استان را هم دارد و مردم با مشکلات زیادی در تامین آب شرب روبرو هستند.

محمدرضا دشتی عمده ترین مشکل استان یزد را آب دانست و افزود: دومین مشکلی که برای اردکان متصور است، آلودگی هوا به عنوان یکی از حادترین مشکلات است و این حجم از آلودگی بیماری‌های تنفسی و ریوی در این شهرستان را افزایش داده است.

 اردکان مهاجرپذیرترین شهر کشور دانست و خاطرنشان کرد: از ۲۲۰ نقطه کشور به استان یزد مهاجرت کرده‌اند و این امر در کنار کمبود زیرساخت‌های لازم موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی، کاهش نشاط اجتماعی و گرانی شدید زمین و مسکن شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت اردکان در سال ۱۳۹۰ تنها ۷۰ هزار نفر بوده ولی الان ۱۳۰ هزار نفر است گفت: این در حالی است که امکانات اردکان همه مربوط به همان سال ۱۳۹۰ است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: از محور عقدا تا مهریز صنایع زیادی را برپا کردیم و با آلایندگی‌های به وجود آمده حوزه سلامت را درگیر کردیم.

محمد صالح جوکار افزود: الان نرخ سلامت در استان یزد بالاتر از همه نقاط است و این به دلیل همان افزایش صنایع است.

وی با بیان اینکه دومین مشکل این است که در همین محور نقاط محروم بسیار زیادی داریم به گونه‌ای که در شهر یزد ۲۰۰ هزار نفر در حاشیه‌های شهرها زندگی می‌کنند گفت: حتی سند مالکیت خانه مردم هم با مشکل مواجه است و نمی‌دانند که وضعیت خانه‌ای که در آن نشسته‌اند به چه صورت است.

وی ادامه داد: الان بخش مهمی از جمعیت بیکار جامعه ما از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی به بالا و حتی دکتری هستند و این هم به دلیل توسعه نامتوازن و بدون توجه به ویژگی های استان است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به مشکلات آب استان یزد اشاره کرد و افزود: اجداد ما کیلومترها قنات را بدون هیچ امکاناتی حفر کردند و آب را به یزد انتقال دادند؛ چگونه است که ما با این همه امکانات توانایی انتقال آب به استان یزد را نداریم.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: الان معادن در حال خارج کردن سرمایه‌های استان هستند و درخواست داریم درآمدهای دو معدن استان را برای بحث انتقال آب استان یزد در نظر بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha