توسعه شهری در اصفهان  باید برپایه آینده نگری و  آمایش سرزمین باشد

اصفهان - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما نباید به هر قیمتی و بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی و بدون آینده‌نگری توسعه ایجاد کنیم بلکه توسعه دراین شهر باید بر اساس اصول و قواعد آمایش سرزمین باشد.

به گزارش ایرنا، محمد نور صالحی روز یکشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: شهر اصفهان با بحران شدید آلودگی هوا روبروست و در این زمینه همه مسوولان ذی‌ربط باید پاسخگو  باشند و در راستای قانون هوای پاک مصوبات مجلس شورای اسلامی گام بردارند.

وی به بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان و دقت نظر در تخصیص‌ها اشاره کرد و افزود: شهرداری وظیفه دارد با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و ارائه بودجه پیشنهادی و با توجه به تهدیدها و فرصت‌های شهری زمینه  تحقق شعار "اصفهان، شهر زندگی" را  فراهم کند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه امروزه آسیب جدی فلات مرکزی ایران را تهدید می‌کند، افزود: کلان‌شهر اصفهان در سال‌های اخیر با افت شدید تراز آب‌های زیرزمینی،  معضل تأمین آب آشامیدنی، تأمین حقابه‌های کشاورزی و زیست‌محیطی مواجه بوده و در این زمینه دچار مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و امنیتی شده است.

وی ادامه داد: اصفهان عنوان "آلوده‌ترین شهر ایران "را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که  این خطه از دهه‌های گذشته در یک چرخه نادرست توسعه نامتوازن قرارگرفته و  این مسیر غلط آن به بن‌بست زیست‌محیطی و تهدید  آب‌وهوا ۲ عامل زیستی رسانده است.

نور صالحی اضافه کرد: توسعه‌ای که نتواند ضرر و زیان گذشته را جبران کند ناپایدار است و اثرات آن به  محیط زیست و منابع طبیعی برمی‌گردد و باید این مساله در اصفهان بررسی شود زیرا در سال‌های گذشته توسعه صنایع  واحدهای سنگ‌بری، شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری و تغییر کاربری اراضی بخشی از مصادیق توسعه ناپایدار در این خطه بوده است.

حسین حق‌شناس معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت حمل‌ونقل اصفهان پرداخت و اظهار داشت: ما ابتدای امر باید دلایل جهانی و بین‌المللی و گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بارش سالانه و تغییرات اقلیمی و سپس سهم منابع آلودگی و وضعیت شهر اصفهان را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه سهم حمل‌ و نقل در افزایش آلودگی هوای اصفهان ۳۳ درصد است، افزود: صنایع، جانمایی نامناسب، تردد خودروهای سنگین و  موقعیت ترانزیتی از دیگر دلایل آلودگی این منطقه است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان سه دوره مطالعات جامع آلودگی هوا  انجام‌شده  و روند تغییرات را مشخص کرده است ،این در حالی است  که از سال ۹۱ تاکنون ۱۰ کیلومتر میانگین طول‌افزایش پیداکرده ولی حمل‌ونقل همگانی توسعه‌ نیافته است.

وی اضافه کرد: باید سهم آلودگی وسایل حمل‌ونقل خودروی شهری، حمل‌ونقل همگانی، تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس مشخص شود که چرا سهم حمل‌ و نقل همگانی از ۵۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده و خودروها افزایش و اکنون تعداد سرنشین خودرو به ۱.۳ رسیده است.

حق‌شناس گفت: در ساختار اسناد فرادستی قانون به‌درستی اجرا نمی‌شود و ساختار آلودگی در بخش حمل‌ونقل همچنان پابرجاست.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزایش تسهیلات خرید خودروها و حمل نقل ناوگان درون‌شهری،بررسی طرح مطالعات جامع،اجرای طرح محدوده ترافیک،اجرای طرح زوج و فرد را از جمله راهکارهای موقتی و ثابت کاهش آلودگی برشمرد.

وی همچنین رونمایی از مرکز نوبت‌دهی معاینه فنی خودرو و مرکز معاینه فنی خودرو سنگین و الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی جهت تردد در شهر را از دیگر اقدامات برای کاهش بار آلودگی هوا در اصفهان عنوان کرد و گفت : بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، اصلاح خطوط ، قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای و توسعه پیاده‌روی را از اقدامات  دیگر در این زمینه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha