۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۶:۴۸
کد خبرنگار: 3123
کد خبر: 84567249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار و ۲۳۶ کیلوگرم باریجه در خراسان شمالی برداشت شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال،۲ هزار و ۲۳۶ کیلوگرم باریجه در این استان از سطح طرح های اجرا شده گیاهان دارویی برداشت شد.

مهرداد فلاحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شناسایی بیش  از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان  تحقیقات همه جانبه و بهره برداری صحیح از این نوع گیاهان ضروری است و به همین دلیل بهره برداری بی رویه از برخی از گونه ها ممنوع است.

وی با بیان این که گیاهان داروی صنعتی طبق دستورالعمل ها سازمان جنگل ها از نظر بهره برداری  به گروه مجاز مشروط و غیر مجاز و ممنوعه تقسیم می‌شوند گفت: هر گونه بهره برداری از گونه های مرتعی و جنگلی مانند ریشه شیرین بیانٰ، پیازهایی مانند لاله سرنگون و انواع پیازها مانند موسیر ممنوع است.

 رییس اداره امور مراتع  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در عین حال بهره برداری و برداشت باریجه، زرشک وحشی و کتیرا در قالب  کتابچه های طرحی که به تصویب کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری می رسد و با نظارت مستمر از طریق ناظران شهرستانی و استانی با اولولیت جوامع محلی و بهره برداران دارای صلاحیت و مجریان مرتع داری مانعی ندارد.

وی با بیان این که امسال سه طرح احیا و توسعه گیاهان دارویی در استان اجرا شد خاطرنشان کرد: این طرح ها در باریجستان های خمبی شهرستان جاجرم و در فاروج  اجرا شده است.

وی مساحت این طرح ها را نیز در مجموع بیش از  پنج هزار و ۷۳۰ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت مفید این سه طرح نیز در مجموع ۷۷۹ هکتار برآورد شده است و  برداشت باریجه نیز با نظارت کارشناسان انجام شد.

فلاحی گفت: در راستای توسعه و احیای گیاهان دارویی، مجریان طرح های بهره برداری از گیاهان داروی درمدت زمانی که اجرای طرح ها را بر عهده دارند ملزم به رعایت دستورالعمل های سازمان جنگل ها مبنی بر چگونگی برداشت و میزان برداشت هستند و از دیگر سو در تعهداتشان گنجانده شده که هر یک از مجریان ۱۰۰ هکتار کپه کاری باریجه را نیز انجام دهند که برهمین اساس امسال این افراد در ۳۰۰ هکتار از مراتع  احیا و توسعه گیاهان دارویی را اجرا کردند.

وی با اشاره به برنامه ای به نام اقدام ملی اظهار داشت: تعهد امسال استان برای توسعه و احیای گیاهان دارویی سه هزار هکتار است و این طرح هم اکنون در شهرستان های اسفراین و شیروان با همکاری بهره برداران بومی و سازمان های مردم نهاد و علاقه مندان درحال انجام است.

فلاحی گفت: کاهش بارندگی ها و نزولات جوی موجب شده تا ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی  همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود:  با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در سال جاری میزان بارندگی  استان به نسبت دوره بلند مدت ۴۷درصد و به نسبت سال قبل ۵۰ درصد کاهش دارد که منجر به کاهش علمکرد محصولات زراعی و کاهش ۵۵ هزار تنی تولید علوفه شده است.

وی خاطرنشان کرد:از طرف دیگر نبود نهاده های دامی و کمبود آن و همچنین گران بودن و قیمت این نهاده ها موجب فشار بر بهره برداران و تولید کنندگان گیاهان دارویی شده و به همین دلیل امسال سیاست اداره کل منابع طبیعی حفظ و احیای گونه های مختلف گیاهان در مراتع است  تا در این خشکسالی داشته هایمان را حفظ کنیم و با بهره برداری غیر مجاز و فشار بر عرصه های مراتع و منابع طبیعی باعث تضعیف رویشگاههای گیاهان دارویی نشویم.

سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی ۶ هزار و ۴۰۸ هکتار است که بیشتر آن به باریجه اختصاص دارد.

 میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تن است.  

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی و ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha