۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84559480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر سابق قطر: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید با ایران گفت‌وگو کنند

تهران - ایرنا - وزیر خارجه سابق قطر تاکید کرد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید برای دستیابی به تفاهمات بلندمدت، با ایران مذاکره کنند.

به گزارش ایرنا، «حمد بن جاسم» وزیر خارجه سابق قطر امروز (دوشنبه) در گفت‌گو با شبکه خبری «روسیا الیوم»، بر لزوم گفت‌وگوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران تأکید کرد و گفت که برای دستیابی به تفاهمات بلندمدت، منطقه به این گفت‌وگو نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد که منطقه اکنون نیازمند ارزیابی مجدد استراتژی خود و ایجاد روابط راهبردی کشورهای حاشیه خلیج فارس با کشورهای بزرگی مانند ترکیه، ایران و مصر است.

بن جاسم تصریح کرد: ایران در بحث مذاکرات هسته‌ای با غرب به توافق خواهد رسید، پس چه بهتر ما از هم اکنون با تهران مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم، زیرا ایران علاقمند است که منطقه خلیج فارس، دریاچه صلح و ثبات و دریاچه اقتصادی باشد.

وزیر خارجه سابق قطر سال گذشته همزمان با روی کار آمدن دولت «جو بایدن» در صفحه توئیتر خود نوشته بود که با توجه به حل اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید، باید فرصت را غنیمت شمرد و با ایران گفت وگو کرد.

وی در توییت دیگری نوشت: پس از پایان تنش ها میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و رسیدن دولت جدید به کاخ سفید، این فرصت وجود دارد که گفت وگوی مذکور انجام شود و نصیحت می‌کنم که فرصت را غنیمت بشمارید و بر روی تنش موجود میان ایران و آمریکا به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت بایدن حساب باز نکنیم. ما نیازمند ایجاد برنامه ای در تمام سطوح بدون شرط بندی های غیربررسی شده، هستیم.

بن جاسم در ادامه در رابطه با عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل نوشت که «ما ضد رابطه با اسرائیل نیستیم، اما باید بدانیم که چه چیزی از این رابطه می‌خواهیم. آیا ما اهداف مشخصی برای گسترش روابط با اسرائیل داریم؟».

وی افزود: آیا طرحی برای این عادی سازی روابط وجود دارد، یا فقط دم از عادی سازی می‌زنند؟ طرحی برای این عادی‌سازی روابط وجود ندارد.

چهار کشور عربی امارات، بحرین، مغرب و سودان در سال ۲۰۲۰ توافقنامه هایی برای عادی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی امضاء کردند که با موجی از مخالفت ها در کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد.

همزمان وزیر خارجه قطر درباره امکان موافقت دوحه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت که اگر تل آویو به طرح صلح عربی درباره پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان پایبند باشد، قطر هم نقش خود را در عادی‌سازی روابط بررسی می‌کند، اما اکنون هیچ دلیلی وجود ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha