ما به دنبال شبکه‌های خودجوش مردمی نخبه پروری هستیم

تهران - ایرنا - مسئول طرح «فرزندان روح الله» سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تلاش برای یافتن شبکه های خودجوش مردمی نخبه پروری، گفت: فقط کارهای عمومی نباید با شبکه‌های مردمی پیش برود، بلکه هرآنچه که در این انقلاب به پیش می‌رود باید بدست مردم انجام شود که یکی از مهمترین آنها، نخبه‌پروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام روح الله رجبی روز پنجشنبه در دومین گردهمایی تشکیلاتی سالانه کانون های تربیتی نخبه پرور افزود: ما یکی از مهمترین وظایف و ماموریت ها در انقلاب اسلامی را موضوع نخبه پروری می دانیم. نخبگان محور حرکت جامعه هستند و امور جامعه بر گرده و دوش این افراد به پیش می رود.

وی اظهار داشت: ما در این زمینه با ضعف مواجه هستیم، ظرفیت عظیمی که انقلاب اسلامی برای زنده شدن آنها نیاز دارد، با نخبگانی که امروز هستند اصلا کفایت نمی کند و فاصله خیلی زیاد است.

رجبی ادامه داد: هرچند مسئولیت نخبه پروری را می توان به موسسات و مجموعه های اداری مانند بنیاد ملی نخبگان، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان داد اما به نظر می رسد کار به شکل کامل به ثمر نمی شنید.

وی با اشاره به اینکه باید این مجموعه های حاکمیتی با تمام توان در صحنه باشند، گفت: اما موقعی کار به ثمر می رسد و نخبگان تراز این انقلاب تربیت می شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و حتی ما پیشرو در بسیاری از فضاها خواهیم شد که از ظرفیت مردمی برای نخبه پروری استفاده کنیم.

وی بیان داشت: ما در طرح "فرزندان روح الله" به دنبال ایجاد و شکل دهی شبکه های مردمی نخبه پروری از کانون خودش مردمی هستیم.

رجبی با اشاره به اینکه این شبکه ها باید گسترده پیدا کند، افزود: از امکانات سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش  و مجموعه های دیگر می توان برای گسترش این شبکه ها استفاده کرد به عبارتی از هر مجموعه ای که تسهیلی یا امکانی اعم از حقوقی، مادی، معنوی دارد باید بهره بگیریم تا اینگونه شبکه ها به نحو مطلوب پدید آیند.

وی اظهار داشت: سال گذشته آغاز راه این طرح بوده است و بعد از یکسال و اندی موفق به انجام فعالیت های خوبی شده ایم.

وی، شناسایی و اتصال کانون های نخبگانی را یکی از فعالیت های این مجموعه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر با ۳۸ و ۳۹ مجموعه در ارتباط هستیم و با ایجاد زیرساخت های لازم، این تعداد افزایش خواهد یافت.

رجبی ادامه داد: اگر در کشور ۱۵۰ کانون قوی و حسابی نخبه پرور داشته باشیم برای نخبه پروری در کشور کافی است. اگر بخواهیم بهترین استادان دانشگاه و حوزه، کارآفرینان، هنرمندان و نویسندگان حرکت ساز و جریان ساز را داشته باشیم نیاز به این تعداد کانون نخبه پروری نیاز داریم.

وی، طرح معین، آزمون ها، رویدادها و چالش های مشترک کشوری، دوره ها و نشست های استانی، طرح فانوس، فراخوان ایده های نو و سازنده را از دیگر فعالیت های این مجموعه اعلام کرد و گفت: مباحثات راهبردی تربیتی در مکتب امام، مدرسه فرزندان و گردهمایی سالیانه را از دیگر فعالیت های این مجموعه است.

دومین گردهمایی تشکیلاتی سالانه کانون های مردمی نخبه پرور با حضور جمعی از نخبگان در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران در حال برگزاری است و این مراسم تا فردا ادامه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم، تعلیم و تربیت را کار انبیاء دانست و گفت: انبیا اوصاف متعددی دارند که تعلیم کتاب، حکمت، تربیت و تزکیه از آنها می باشد.
حسن رحیم پور ازغدی  اظهار داشت: اگر به سوالات واقعی جامعه پاسخ داده نشود، یا آن را لاپوشانی کنید یا جواب های سطحی داده شود تا افراد قانع شوند، مانند عفونت سرباز می کنند و آثار بعدی برجا می گذارد.
وی بالاترین صدقه را آگاه شدن و آگاه کردن دیگران اعلام کرد و گفت: صدقه فقط دادن پول به دیگران نیست، پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند که اول باید خود انسان بیاموزد و سپس دیگران را تعلیم دهیم.
ازغدی افزود: افراد اول باید بیاموزند و سپس به دیگران تعلیم دهند که این موضوع براساس فرموده پیامبر اکرم بالاترین صدقه است به شرطی که موارد آن رعایت شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha