استاندار: طرح‌های هادی روستایی فارس به دقت بازنگری شود

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: به منظور جلوگیری از سودجویی برخی افراد دلال، بازنگری در طرح‌ هادی روستایی در شهرهای بزرگ استان از جمله شیراز با تامل بیشتر و کار کارشناسی دقیق‌تر انجام شود.

به گزارش ایرنا، محمد هادی ایمانیه، روز سه‌شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس در شیراز افزود: امروز در زمینه بازنگری در طرح‌های هادی روستایی استان شاهد برخی عقب‌ماندگی‌ها هستیم که همین مساله مشکلاتی را در مسیر توسعه روستاها ایجاد کرده است.
وی، ضمن موافقت با بازنگری در طرح‌های هادی شهرهای کوچک و روستاهایی که دور از شهرها قرار گرفته‌اند ادامه داد: برای اینکه بازنگری طرح‌های هادی شتاب گیرد باید ابتدا اولویت‌بندی انجام شود تا آن دسته از طرح‌هایی که تاخیر در بازنگری در آنها به ضرر است سریعتر انجام شود و روستاهایی که می‌توانند همچنان با همان طرح قبلی باقی‌ بمانند در اولویت بعدی قرار گیرند.

افزایش اختیارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس
استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار اخیر استانداران سراسر کشور با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در این جلسه مقرر شد بسیاری از اختیارات به شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس تفویض شود.
دکتر ایمانیه افزود: عزم دولت برای تفویض اختیارات بیشتر به شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها جزم است و بنابراین از این پس برگزاری جلسات شورای برنامه‌ریزی باید از حالت تشریفاتی خارج شود و تمام مصوبات و مسائلی که در آن مطرح می‌شود کاملا کارشناسی  و دقیق باشد.
وی، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر راه‌اندازی صندوق توسعه استان‌ها افزود: این صندوق مانند صندوق توسعه ملی است و بسیاری از درآمدهای استان به آن واریز می‌شود و مسئولان استان باید برای هزینه ‌کرد آن تصمیم بگیرند.
استاندار فارس گفت: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز حدود ۴ ماه برای خودسازی و ایفای نقش جدیدی که به آن واگذار می‌شود وقت دارد.
وی، در خصوص حمایت از طرح‌های پژوهشی استان نیز بیان کرد: یک درصد بودجه سازمان‌ها که باید به پژوهش اختصاص یابد نیز باید مبتنی بر توافق‌نامه باشد و هیچ طرح پژوهشی بدون توافق‌نامه بین طرفین اجرا نشود.
او اضافه کرد: برای هزینه‌ کرد بودجه محرومیت‌زدایی تصمیم گیری باید در استان شود نه در مرکز کشور چرا که مسئولان استان اشراف بیشتری بر مشکلات دارند.
استاندار فارس، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان فرصت یک هفته‌ای داد تا با توجه به اولویت‌ها و مشکلات مناطق محروم استان بودجه محرومیت‌زدایی را در پنج بخش  تعیین شده تقسیم‌ کنند تا به سازمان برنامه و بودجه کشور تحویل داده شود.
استاندار: طرح‌های هادی روستایی فارس به دقت بازنگری شود
اختصاص یک هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان بودجه محرومیت زدایی به فارس
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: امسال یک هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان میلیارد تومان بودجه محرومیت‌زدایی به این استان اختصاص یافته است.
احمد علی افکاری افزود: این بودجه می‌تواند در پنج بخش راه، سلامت، مدارس، آب و آبخیزداری و آبخوان‌داری هزینه شود اما اختیار هزینه‌ کرد بودجه بخش بهداشت و راه روستایی با استان است و مابقی بخش‌ها به شکل ملی تعیین تکلیف شده است.
وی ادامه داد: بر اساس مجوز سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ درصد بودجه محرومیت‌زدایی از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود که برخی استان‌ها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند و چنانچه استان فارس در این زمینه سریع‌تر تصمیم نگیرد از این موضوع عقب خواهد ماند.

طرح هادی ۱۱۰۰ روستای فارس نیازمند بازنگری است
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس هم، با بیان لزوم بازنگری در طرح هادی روستایی پس از گذشت ۱۰ سال گفت: هم‌اینک طرح هادی در یک هزار و ۱۰۰ روستای این استان نیازمند بازنگری است.
سید علیرضا حمیدی افزود: تاکنون ۳۹ روستا در حریم شیراز شناسایی شده که در برخی از آنها ساخت و سازهای غیرمجار انجام شده است.
وی، یکی از مشکلات اساسی روستاهایی که در حریم شهرها قرار گرفته‌اند را ساخت و سازهای بدون رعایت اصول شهرسازی دانست و گفت: روستا یک موجود زنده و در حال توسعه است و نباید فکر کنیم که با واگذاری و ارائه خدماتی همچون راه، آب و برق و اجرای طرح هادی در یک روستا، کار در آنجا تمام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha