محسن حاج عابدی روز پنجشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: طرح "روستا بازار" بمنظور عرضه مستقیم تولیدات روستایی و حذف واسطه ها با ایجاد نمایشگاههای محلی در مراکز شهرهای استان اصفهان در حال اجراست.
وی ادامه داد: در این طرح، تعاونی های صنفی تولیدات متنوع روستاییان را در مناطق شهری عرضه می کنند که در زمان حاضر تمرکز بیشتر بر محصولات خوراکی و کشاورزی است.
مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان با بیان اینکه با توسعه این مراکز، فراگیری خدمات و عرضه کالا افزایش خواهد یافت، گفت: در این طرح علاوه بر تولیدات کشاورزی و خوراکی، صنایعدستی و تولیدات خانگی هم امکان فروش پیدا میکند.
حاج عابدی با بیان اینکه فروشگاههای روستا بازار در مراکز شهرها راه اندازی می شود، یادآور شد: شهرداریها در این زمینه همکاری دارند و متناسب با ظرفیت هر بخش امکان تاسیس این مراکز در مبادی روستایی هم وجود دارد.
وی هوشمندسازی سامانه عرضه محصولات روستایی و کشاورزی را مرحله جدیدی برای کاهش هزینههای مصرف اعلام کرد و گفت: شرکت های نوپا (استارتاپ) برای این حوزه فعال شده است تا به واسطه فناوری و ظرفیت فضای مجازی، فروشگاه های مجازی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی این سامانه در حال پیگیری است تا میوه شب عید مردم بصورت سفارش برخطر (آنلاین) و عرضه در محل سکونت انجام شود.
حاج عابدی با اشاره به اینکه واسطهگری و فاصله زیاد بین تولید و مصرف، هزینه خانوارها را در خرید از بازارهای استان افزایش داده است، افزود: کاهش فاصله بین بازار و عرضه، هزینه مصرف کنندگان در تامین کالاهای مختلف بویژه مواد خوراکی را کم می کند که نتیجه آن، بی اثر کردن واسطه گری و افزایش منفعت تولید کننده است.
وی بیان کرد: تعاونی های صنفی برای کاهش هزینه واسطه گری و رفاه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده اند و طرح روستا بازار را اجرا می کنند.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۱۴۰ فروشگاه روستا بازار در کشور راه اندازی شده است که پیش بینی می شود این تعداد تا پایان امسال به ۲۵۰ فروشگاه افزایش یابد.
نظر شما