۲۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84547450
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم ژاپن برای افزایش بودجه دفاعی با نیم نگاهی به قدرت چین

تهران – ایرنا – ژاپن قصد دارد هزینه های دفاعی را در بودجه مضاعف خود که قرار است روز جمعه به همراه یک بسته محرک مالی ارائه شود، با نیم نگاهی به قدرت چین افزایش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این اقدام در حالی صورت می گیرد که ژاپن و متحدان غربی همچون آمریکا، انگلیس و استرالیا به افزایش نظامی گری چین در منطقه آسیا پاسیفیک واکنش نشان می دهند.

ژاپن قصد دارد دستکم ۷۷۰ میلیارد ین (۹.۱۴ میلیارد دلار) در زمینه دفاعی در یک بودجه تکمیلی که بخشی از بسته محرک اقتصادی این کشور را تشکیل می دهد و امروز (جمعه) تصویب می شود، اختصاص دهد.

این مبلغ شامل هزینه هایی برای موشک ها و هواپیماهای گشتی و تقویت توان دفاع ژاپن است.

ژاپن مدتهاست که متعهد شده است بودجه نظامی اش را حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی نگه دارد، عددی که نگرانی ها در داخل و خارج از این کشور در مورد بازگشت به نظامی گری که ژاپن را به جنگ جهانی دوم سوق داد، کاهش داده است.

اما با افزایش نگرانی ها در مورد فعالیت های نظامی چین در دریای جنوبی چین، حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در نظر دارد ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی یا بیشتر را برای بخش نظامی هزینه کند.

وزارت دفاع ژاپن این مبلغ را برای تجهیزاتی چون یک جنگنده رادارگریز و موشک هایی می خواهد که از برد بیش از یک هزار کیلومتری برخوردارند، ضمن اینکه این کشور درصدد تقویت توانمندی های سایبری، فضایی و الکترومغناطیسی است.

آبه شینزو نخست وزیر سابق ژاپن که همچنان شخصیتی با نفوددر حزب  حاکم این کشور است، اعلام کرد که توکیو باید با شرکای امنیتی آکوس (آمریکا، انگلیس و استرالیا) در زمینه قابلیت های سایبری و هوش مصنوعی همکاری داشته باشد.

پیمان امنیتی آکوس که چندی پیش مورد توافق قرار گرفت و استرالیا را به دستیابی به فناوری استقرار زیردریایی های هسته ای مجهز می کند، در سطحی گسترده پاسخی به نظامی گری چین در منطقه به ویژه در دریای جنوبی چین تلقی می شود.

ژاپن قصد دارد مناسباتش با آمریکا و دیگر کشورهای دوست را ضمن تحکیم موقعیت دفاعی اش تقویت کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است در حالی که شراکت آکوس با زیردریایی های هسته ای آغاز می شود، از اعضای این ائتلاف انتظار می رود توسعه در دیگر سیستم های دفاعی پیشرفته همچون بخش سایبری، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را سرعت بخشند.

ژاپن یک گروه چهارگانه با هند و استرالیا و آمریکا (دو عضو پیمان آکوس) را تشکیل داده است.

رهبران این گروه چهارگانه برای اولین بار در ماه سپتامبر (شهریور) نشستی حضوری برگزار کردند که معرف جبهه واحد و نگرانی های مشترک آنها درمورد چین بود.

آبه در مورد مناسبات ژاپن با استرالیا گفت که دو کشور باید سطح شراکت راهبردی ویژه شان را تعمیق بخشند.

آبه که سال گذشته به دلیل مشکلات جسمانی استعفا کرد، همچنان یک قانونگذار مطرح در ژاپن است و ماه جاری ریاست بزرگترین فراکسیون حزب حاکم لیبرال دموکرات را برعهده گرفت.

به موجب پیمان سه جانبه آکوس میان آمریکا، انگلیس و استرالیا، کانبرا قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرد، امری که پاریس را به شدت خشمگین و اروپا را غافلگیر کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha