ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با سیاست‌های کلی سلامت مغایرت دارد

تهران- ایرنا- رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، در واکنش به سخنان وزیر علوم درباره ادغام دو وزارتخانه علوم و بهداشت تاکید کرد: این موضوع با سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، از فرهنگستان علوم پزشکی ایران، سید علیرضا مرندی در نامه‌ای خطاب به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آورده است: پیرو اظهارات در جلسه شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مبنی بر ضرورت ادغام هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت و علوم به صورت خلاصه به استحضار می‌رساند مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ دو سند بالادستی را تحت عناوین «سیاست‌های کلی سلامت» و «سیاست‌های علم و فناوری ابلاغ» فرمودند که در هر کدام وظایف آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مشخص شده است.

وی در این نامه افزود: به عنوان نمونه در سیاست‌های کلی سلامت به ارتقای سلامت روانی جامعه از طریق ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و همچنین بر ضرورت ادغام مراقبت‌ها و خدمات سلامت در نظام آموزش علوم پزشکی تاکید و تولیت نظام سلامت در این خصوص به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است.

مرندی خاطرنشان کرد: با استدلال وزیر علوم تقسیم وظایف وزارتخانه‌ها و نهادها بی معنی می‌شود؛ لذا با توجه به اینکه بیانات وزیر علوم با اسناد بالادستی و به ویژه سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت کامل دارد، خواهشمند است نسبت به اصلاح آن تجدیدنظر کنید.

به گزارش ایرنا، وزیر علوم در جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، در این خصوص گفته بود: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند. در این‌ راستا هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت و علوم با هم ادغام شوند تا جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.

به گفته وی، اگر دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. درخصوص بخش ظرفیت‌های پزشکی؛ یک استاندارد جهانی نسبت پزشک عمومی با جمعیت وجود دارد؛ اگر طبق آمار جهانی، ایران از استانداردهای جهانی در سرانه پزشکی عقب است، باید در عمل به این میزان دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha