۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 2111
کد خبر: 84538491
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تفحص پیکر یک شهیده و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

سنندج - ایرنا - تفحص پیکر یک شهیده، فاز اول طرح اطلس زبان کُردی در پژوهشکده کردستان‌شناسی، عمل جراحی "کیاری مالفورمیشن" برای نخستین بار در کردستان و گشایش نمایشگاه کتاب از جمله رویدادهای هفته گذشته استان کردستان بود.

به گزارش ایرنا،۳۷ سال قبل برای آزادی همسرش از دست یکی از گروهک های معاند به اردوگاه آنان رفت، رفتنی که یک ماه پس از آن به شهادتش انجامید تا او اولین شهیده تفحص شده کشور شود.

همسرش مقنی بود و در اوایل انقلاب برای چاه کنی برای نیروهای به پادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حسین‌آباد دیواندره رفته بود که اسیر دست یکی از گروهک های معاند که در آن زمان نیروهایشان در این منطقه حضور داشتند، شد.

این آغاز تلاش شهیده فاطمه اسدی است که با داشتن یک دختر خردسال سه ساله و یک پسر شیرخواره به مقر دشمن می رود و خواستار آزادی همسرش می شود.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح روز سه‌شنبه گفت: شهیده فاطمه اسدی اولین بانوی شهیدی است که صدای مظلومیت او پس از ۳۷ سال به پژواکی در کوه‌های دیواندره تبدیل شده است.

تفحص پیکر یک شهیده و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

سردار سید محمد باقرزاده با بیان اینکه این اولین مورد تفحص پیکر یک شهیده در مناطق عملیاتی است، افزود: همسر این شهید مقنی بوده و ۲ روز برای کندن چاه به سپاه حسین آباد دیواندره می رود که اسیر نیروهای یکی از گروهک های معاند می شود.

وی اضافه کرد: اعضای این گروهک معاند از این بانوی آزادیخواه  ۲۰۰ هزار تومان برای آزادی همسرش طلب می کند و وی با فروختن دارایی خود این پول را تامین می کند.

قرار است این شهیده ۲۵ آبان ماه در جوار آرامگاه هاجره خاتون در سنندج در جایگاه ابدیش آرام گیرد.

غربالگری نوزادان در کردستان 

 امسال یک هزار و ۵۲۴ نوزاد متولد شده در استان زیرپوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته و از این تعداد نوزاد تازه متولد شده ۵۵ نفر دارای اختلال شنوایی بوده و به مرحله مداخله و تشخیص ارجاع داده شده اند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان ۱۶ آبان ماه با بیان اینکه در استان ۱۴ مرکز برای انجام غربالگری شنوایی فعال است، اظهارداشت: نوزادانی که در این طرح مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع داده می‌شوند خدمات رایگان دریافت خواهند کرد.

ناصرکریمیان گفت: روند تشخیص و مداخله تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می‌کند و در این مرحله نیز کودکی که پزشک متخصص تایید کند با مشکل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین کودکان و نوزدانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه‌های درمانی شان از جمله تهیه سمعک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

فاز اول طرح اطلس زبان کُردی در پژوهشکده کُردستان‌شناسی به پایان رسید

 فاز اول طرح اطلس زبان کُردی در پژوهشکده کردستان‌شناسی به پایان رسیده و پژوهشگران می‌توانند از نتایج آن استفاده کنند.

ناظر طرح پژوهشی اطلس زبان کُردی دانشگاه کردستان گفت: در طرح پژوهشی اطلس زبان کردی سعی بر آن شده است که اطلسی برای تنوع گونه‌های زبان کُردی در کردستان ترسیم شده و در نهایت نتایج آن را بر روی سایت اینترنتی پروژه اطلس بارگذاری شود.

زانیار نقشبندی افزود: این هدف محقق شده و فاز اول آن به اتمام رسیده است که پژوهشگران می‌توانند از نتایج دستاوردهای آن استفاده کنند.

وی اطلس زبان کُردی و مدیرگروه پژوهشی زبانشناسی و ادبیات کُردی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: ترسیم اطلس زبان کُردی در استان‌های دیگر یکی از اهداف است که این پروژه در فازهای بعدی دنبال خواهد کرد. 

نقشبندی در مورد اهمیت طرح اطلس زبان کُردی، دستاورد و روش‌های انجام طرح گفت: امیدواریم که فاز اول آن که با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به انجام رسیده است؛ مقدمه‌ای برای انجام فازهای بعدی این پروژه باشد.

بناهای تاریخی هویت فرهنگی و اجتماعی مردم کردستان هستند

استاندار کردستان در بازدید از آثار تاریخی شهر سنندج، گفت: بناهای تاریخی، بخش مهمی از هویت فرهنگی و اجتماعی مردم کردستان هستند که باید به بهترین نحو ممکن، تملک، بازسازی و نگهداری شوند.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: باید در راستای تملک بخش‌های باقی مانده از آثار تاریخی شهر سنندج به منظور بازسازی و نگهداری اصولی از این آثار به بهترین شکل اقدام و برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از آثار شاخص شهر سنندج در یک محدوده قرار دارد، می‌توان این بناها را همچون مجموعه‌ای در یک راستا مرمت و احیاء کرده و در سطح ملی و بین‌المللی به منظور جذب گردشگران بیشتر به استان، برای معرفی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان نیز در این بازدید گفت: بافت تاریخی هسته مرکزی شهر سنندج دارای بناهای بسیار با ارزشی است که این اداره‌کل برنامه‌ریزی لازم را برای حفاظت و احیاء این بافت و آثار موجود در آن، در دست اقدام دارد.

یعقوب گویلیان اضافه کرد: گسترش مرکز شهر سنندج از دوره صفوی تا دوره قاجار در اطراف میدان والی انجام شده است و کاخ‌ها و بناهای حکومتی ولایت کردستان و عناصر مهم و عمومی شهر مانند مسجد جامع در جوار آن قرار داشتند که این عناصر باقی مانده با برنامه‌ریزی و ساماندهی باید تبدیل به مهم‌ترین مرکز فرهنگی، هنری و تاریخی و همچنین مرکزی برای توسعه گردشگری پایدار شهری شود.

وی ادامه داد: همراهی و همکاری مردم شهر سنندج به ویژه ساکنان بافت‌های قدیمی در حفظ و احیاء بناهای تاریخی موجود در این محدوده بسیار حائز اهمیت است.

عمل جراحی "کیاری مالفورمیشن" برای نخستین بار در کردستان انجام شد

متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات در کردستان گفت: نخستین عمل جراحی "کیاری مالفورمیشن" (پایین آمدن بخش هایی از مخچه داخل گردن و فشار بر روی نخاع) در بیمارستان کوثر سنندج انجام شد.

شکرالله زندی با اشاره به روند عمل جراحی کیاری مالفورمیشن (پایین آمدن بخش‌هایی از مخچه داخل گردن و فشار بر روی نخاع) اظهار داشت: در چند روز اخیر بیماری ۴۲ ساله با سابقه کاهش قدرت اندام‌های سمت راست و بی‌حسی عضلات صورت و اختلال در نخاع مراجعه کرده بود.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که مخچه بیمار با پایین آمدن در مسیر خود اثر فشاری قابل توجهی را بر بصل النخاع و ساقه مغز وارد کرده است که با اثر فشاری بر عصب‌های ناحیه و برخورد نخاع بیمار را دچار اختلالات عصبی متعدد کرده بود به گونه ای که از انجام اعمال روزمره خود در حال ناتوان شدن بود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در کردستان اضافه کرد: به این ترتیب بیمار تحت عمل جراحی بسیار حساس باز کردن حفره خلفی مغزی و لامینکتومی مهره‌های یکم و دوم گردنی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این عمل جراحی نخاع بیمار آزاد و مخچه از روی آن برداشته شد، گفت: حساسیت این جراحی بسیار زیاد است با توجه به اینکه مرکز کنترل قلب و تنفس در بصل النخاع و درست در همان محل عمل جراحی قرار دارد و عروق و عناصرحیاتی بسیاری در آن ناحیه وجود دارند حساسیت عمل را دوچندان می‌کند.

بنیاد برکت بیش از ۷ هزار طرح اقتصادی را در کردستان اجرا کرد

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در استان کردستان گفت: تاکنون هفت هزار و ۱۵۸ طرح اقتصادی به همت بنیاد برکت با ظرفیت اشتغال بیش از ۳۷ هزار نفر به اجرا درآمده است.

مهدی طالبی اظهار داشت: سرمایه گذاری انجام شده در اجرای این تعداد طرح اقتصادی در استان یک هزار و ۲۵ میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: هفت هزار و ۱۳۴ طرح اجتماع محور، ۲۰ طرح بنگاه محور، سه طرح تسهیلات محور و یک طرح هم کارگاهی بوده است.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در استان کردستان افزود: اواخر هفته گذشته طرح کارگاه بسته بندی و دستمال کاغذی در یکی از روستاهای اطراف سنندج با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

طالبی با اشاره به اینکه بنیاد برکت به متقاضیانی که طرح آنها توجیه اقتصادی داشته باشد تسهیلات لازم را پرداخت می‌کند، گفت: نرخ بهره تسهیلات پرداخت شده تا یک میلیارد ریال چهار درصد، از یک میلیارد ریال به بالا هم ۱۰ درصد است.

آزمایشگاه آنالیز دستگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان راه‌اندازی شد

رییس دانشکده بهداشت‌ دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فاز دوم آزمایشگاه تخصصی آنالیز دستگاهی این دانشکده و مرکز تحقیقات بهداشت محیط با اعتباری بیش از ۷۵ میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

دکتر رضا رضایی در مراسم بهره برداری از این آزمایشگاه اظهار داشت: تجهیزات آزمایشگاه آنالیز دستگاهی مشتمل بر سه دستگاه طیف سنج پلاسمای جفت شده القایی (ICP)، کروماتوگرافی گازی-طیف سنجی جرمی (GC-Mass) و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC) با همه متعلقات است که از بروزترین مدل‌های برندهای معتبر بین المللی به شمار می رود.

وی افزود: خرید این دستگاه‌ها علاوه بر تامین اهداف آموزشی و پژوهشی، برای راه‌اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده بهداشت و نیز دانشکده داروسازی در دانشگاه بسیار مؤثر است.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: این دستگاه‌ها به طور گسترده‌ای در شناسایی و اندازه گیری انواع آلاینده‌ها در منابع آب، محصولات کشاورزی، دارویی، آرایشی، بهداشتی کاربرد دارند که از این لحاظ می توانند نیازهای استان را برطرف کنند.

دکتر رضایی ادامه داد: دستگاه طیف سنج پلاسمای جفت شده القایی  Inductively Coupled Plasma – Atomic Emission Spectrometer(ICP) یا دستگاه ICP از تجهیزات آزمایشگاهی پر کاربرد در آنالیز رنج گسترده ای از عناصر است.

بانوان ووشوکار بیجاری ۱۰ مدال رنگارنگ کسب کردند

رییس اداره ورزش و جوانان بیجار گفت: بانوان ووشوکار این شهرستان در مسابقات استانی موفق به کسب ۱۰ مدال رنگارنگ شدند.

امیر نوروزی اظهار داشت: تیم ووشو  بانوان یاسوکند با مربیگری اعظم بهرام زاده در اولین حضور خود در رقابتهای استعدادیابی نوجوانان ووشو استان کردستان، حائز ۱۰مدال رنگارنگ و با ارزش شد.

تفحص پیکر یک شهیده و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

وی اضافه کرد: نفرات اول و دوم در هر وزن جهت حضور در اردوهای آمادگی دعوت و پس از تاییدیه مربیان، نفرات منتخب به نمایندگی از استان کردستان در رویدادهای المپیاد ایرانیان که در بهمن ماه امسال برگزار  می شود، اعزام خواهند شد.

رییس اداره ورزش و جوانان بیجار با اشاره به میزبانی این شهرستان برای مسابقات کشوری هندبال گفت: مقرر شد برگزاری مسابقات پیشکسوتان هندبال کشور در اواخر آبان ماه سال جاری به میزبانی شهرستان بیجار در راستای گرامیداشت شادروان اوسط چراغعلی پور برنامه ریزی شود.

۱۰ میلیارد ریال برای بهینه‌سازی موتورخانه مشترکان گاز کردستان هزینه شد

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: امسال برای بهینه سازی موتورخانه منازل مسکونی در استان ۱۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال هزینه شده است.

احمد فعله گری اظهار داشت: در قالب این طرح موتورخانه ۹۳ واحد مسکونی در استان بهینه‌سازی و با این اقدام سالانه در مصرف ۷۱۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی صرفه حویی شده است.

وی انجام بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی را رایگان اعلام و اضافه کرد: تاکنون ۱۲۹ مشترک در سامانه ثبت نام کرده که کار بهینه‌سازی موتورخانه ۹۳ مورد از مشترکان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان همچنین ایجاد اشتغال در کشور، «طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» را در دستور کار قرار داده است.

فعله‌گری تاکید کرد: مشترکانی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند در سامانه شرکت گاز ثبت نام کنند تا نسبت به بررسی وضعیت فنی آنها و بهینه‌سازی سیستم به‌ صورت رایگان اقدام شود.

بهترین جای مدارس نمازخانه شود

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: باید بهترین جای مدرسه را به نمازخانه اختصاص داد و اقامه نماز را در میان دانش‌آموزان نهادینه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در پیش اجلاسیه استانی نماز و آیین تجلیل از فعالان قرآن، عترت و نماز استان اظهار داشت: اقامه نماز فقط خواندن آن نیست بلکه تاثیر گذاری و فراگیری آن بوده و باید تلاش شود این مهم در مدارس و میان دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی یکی از دغدغه های اصلی خود را نبود فضا و مکان مناسب برای اقامه نماز اول وقت دانست و گفت: باید بهترین جای مدرسه را به نمازخانه اختصاص داده و به دانش‌آموزان یاد دهیم همواره به خواندن نماز اول وقت توجه داشته و این مهم را در میان خانواده‌ها و دوستانشان هم ترویج دهند.

نماینده ولی فقیه در کردستان بر فعال‌سازی ستاد اقامه تاکید کرد و از همه مسوولان آموزش و پرورش خواست در فکر اقامه نماز و همچنین برپایی نماز جماعت اول وقت در مدارس باشند.

وی خطاب به مدیران، معلمان و مربیان آموزشی گفت: بهترین افراد در این راه شما هستید و وقتی که خود شما نمازخوان، ترویج کننده و سامان‌دهنده باشید می‌توانید دانش آموزان را به امر اقامه نماز تشویق کنید.

اهمیت مسایل فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

استاندار کردستان گفت: انجام اقدامات عمرانی اگرچه از اهمیت بالایی برخوردار است اما مسایل فرهنگی نیز بسیار دارای اهمیت بسیاری بوده و نباید مورد غفلت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز سه شنبه در یکصد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، کردستان را استان فرهنگی نامیدند که این نشان از سابقه و پیشینه فرهنگی این استان دارد و نباید این مسئله مهم، نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: دشمنان نظام به دنبال هدف قرار دادن مبانی فرهنگی ما هستند و اینکه اعتماد مردم را نسبت به نظام کمرنگ کنند که باید بسیار هوشیارانه در این راستا حرکت کنیم.

استاندار کردستان گفت: در کردستان کارهای خوبی صورت گرفته، اما کافی نیست و این استان بیشتر از این کار و تلاش می‌طلبد.

وی تاکید کرد: فرمانداران نسبت به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند و حل و فصل مشکلات فرهنگی را در اولویت قرار دهند.

سه هزار و ۵۰۰ خودرو عمومی در کردستان دوگانه‌سوز شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان گفت: از مرداد پارسال تاکنون سه هزار و ۵۰۰ خودروی عمومی در استان به صورت رایگان دوگانه‌سوز شد.

به گزارش ایرنا، عبدالله گیتی منش روز سه‌شنبه اظهار داشت: طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی از مرداد ماه سال گذشته در استان آغاز شده و با توجه به تداوم اجرای طرح شهروندان می توانند بامراجعه به سامانه GCR.NIOPDC.IR ثبت‌نام و نوبت تبدیل دریافت کنند.

وی با اشاره به استقبال خوب شهروندان کردستانی از اجرای طرح مذکور، اضافه کرد: ششمین مرکز دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی استان در شهر سقز آغاز به کار کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان یادآور شد: هم اکنون سه مرکز در سنندج و سه مرکز در شهرهای سقز، قروه و بیجار نسبت به تبدیل رایگان خودروهای عمومی اقدام می کنند.

گیتی منش از پیگیری برای فعال شدن ۲ مرکز دیگر در شهرستانهای دیواندره و کامیاران خبر داد و اظهار داشت: ثبت نام ۲۰۰ دستگاه خودرو عمومی دیگر و فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام شده و در انتظار تبدیل به سر می‌برند.

۶۴۰ میلیارد ریال غرامت خسارت وارد شده به گندم دیم در کردستان پرداخت شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال غرامت خسارت وارد شده به گندم دیم طی سال زراعی گذشته در این استان پرداخت شده است.

محمدفرید سپری در سومین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اظهار داشت: براساس برنامه ابلاغی  طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سطح ۴۸۰ هزار هکتار اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون در ۲۵۸ هزار و ۳۰۱ هکتار گندم، ۳۰ هزار هکتار جو، ۱۹۵ هکتار نخود، ۵.۵ هکتار عدس، یک هزار و ۱۹۶ همتار علوفه و ۶ هکتار هم دانه‌های روغنی در دیمزارهای استان کشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: ۶۴۰ میلیارد و ۷۳۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۱۱ ریال غرامت محصول گندم دیم تاکنون در استان پرداخت شده و بیش از ۱۹ میلیارد غرامت باقی مانده که بزودی به حساب کشاورزان واریز می شود.

سپری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین راه های عبور از کشاورزی سنتی و مرسوم و حرکت به سمت کشاورزی پایدار ، اجرای کشاورزی حفاظتی است، گفت: کشاورزان پیشرو استان چندین سال است که شخم برگرداندار را حذف کردند و به کشاورزی حفاظتی روی آوردند و همین هم باعث شده در سال های خشسکالی کمترین آسیب و کاهش عملکرد را داشته باشند.

رکورد مصرف گاز در کردستان شکست

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: مشترکان گاز استان با مصرف ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز در طول یک شبانه روز، رکورد مصرف گاز را در سال جاری شکستند.

احمد فعله‌گری به سرمای هوا در روزهای اخیر و اثر آن بر افزایش مصرف انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: از ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف شده در روز دوشنبه، چهار میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب آن مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج بوده است.

وی اضافه کرد: مصرف گاز استان از ابتدای امسال تا پایان روز پانزدهم آبان ماه یک میلیارد و ۷۲۸ میلیون متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان مقایسه ای بین مصرف گاز نیمه اول آبان نسبت به نیمه اول مهر داشت و افزود: در نیمه اول مهر ۱۰۵ میلیون و ۲۶۸ هزار متر مکعب گاز مصرف شد که این آمار در نیمه اول آبان به عدد ۱۴۴ میلیون و ۴۵۷ هزار متر مکعب رسید و ۳۷ درصد رشد داشت.

بیش از ۹۶ درصد غرامت خسارت خشکسالی در کردستان پرداخت شد

معاون امور بیمه بانک کشاورزی کردستان گفت: تاکنون بیش از ۹۶ درصد غرامت خسارت خسکسالی به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

اسماعیل حیدری با اشاره به اینکه  برآورد خسارت های ناشی از خشکسالی بر اساس پایش های ماهواره ای انجام شده است، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی خسارت زیادی به کشاورزان کشور و به تبع استان وارد شد. 

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۹۳۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت دیده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شده است، افزود: براساس برآورد انجام شده امسال ۹۶۳ میلیارد ریال خسارت خشکسالی به کشاورزان استان وارد شد که بخش عمده ای از آن پرداخت شده است. 

معاون امور بیمه بانک کشاورزی کردستان  با اشاره به اینکه تعدادی از کشاورزان نسبت به دریافت نکردن غرامت و یا پایین و متفاوت بودن مبلغ واریز شده معترض شدند، گفت: سنوات گذشته تعیین خسارت از طریق بررسی مناطق همگون توسط پایشگران در چند مرحله انجام می شد و میانگین بدست آمده بر اساس نوع برداشت تعیین و مبلغ خسارت به کشاورز پرداخت می شد. 

حیدری اضافه کرد : امسال پرداخت های صندوق  بر اساس پایش ماهواره ای بوده و به همین دلیل پرداخت ها در شهرستان ها متفاوت است . 

وی گفت: میزان پرداخت خسارت در هر هکتار در برخی از شهرستان ها هشت میلیون تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و در تعداد دیگری هم سه میلیون تا چهار میلیون ریال بوده است. 

معاون امور بیمه بانک کشاورزی کردستان  با اعلام اینکه ۲۰ میلیارد ریال دیگر  بزودی به حساب بیمه گذاران واریز می شود، گفت:  تعرفه سال جاری بر مبنای قیمت تعیین شده گندم با مبلغ هر کیلوگرم ۳۰ هزار یال است که برای هر هکتار ۱۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که  این مبلغ  برای بیمه نامه جهش تولید در دیم زارها ۱۲ میلیون ریال است.

تفحص پیکر یک شهیده و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

نمایشگاه کتاب در سنندج گشایش یافت

در آستانه فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب با حمایت حوزه هنری استان و به همت سازمان مردم نهاد روژیای سنه دژ در پردیس سینمایی بهمن سنندج گشایش یافت.

رییس حوزه هنری کردستان در حاشیه برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن ایام هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۴ آبان، این نمایشگاه دایر شده و جدیدترین کتب منتشر شده در سطح استان و کشور در آن عرضه می‌شود.

امین مرادی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه می شود، افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در این نمایشگاه با تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصد به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سنندج عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین در این نمایشگاه تمام کتاب‌های تولید شده از سوی حوزه هنری استان کردستان نیز با تخفیف ۳۰ درصدی به علاقمندان عرضه می‌شود.

رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به موضوع کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه، افزود: کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، رمان، موفقیت، کتاب‌های علمی و همچنین کتاب با زبان کردی شامل شعر و رمان نیز وجود در این نمایشگاه دارد.

این نمایشگاه کتاب تا ۲۹ آبان  در ۲ نوبت صبح و عصر در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج آماده پذیرایی از علاقمندان است.

۱۳ قلم اشیاء تاریخی در دیواندره کشف شد

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: ۱۳ قلم اشیاء تاریخی مربوط به دوران مادها و ماناها در شهرستان دیواندره کشف شد.

سرهنگ رسول مرادی اظهار داشت: بر اساس گزارش یکی از دوستداران میراث‌ فرهنگی در بخش هزارکانیان از توابع شهرستان دیواندره مبنی بر اینکه در حین شخم‌ زدن زمین کشاورزی به تعدادی اشیاء تاریخی برخورده است، پس از دریافت این گزارش کارشناسان و یگان حفاظت به محل اعزام و صحت این موضوع را تایید و اشیاء تاریخی به اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی بیشتر تحویل داده شد.

وی افزود: این اشیاء شامل کوزه کوچک سفالی، چندین شی مفرغی و سنگی بوده که به منظور مستندنگاری و سایر مباحث کارشناسی در حال بررسی بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی کردستان ادامه داد: جای بسی خرسندی است که مردم با فرهنگ روستاهای بخش هزارکانیان را به عنوان پیشگامان و حافظان تاریخ این منطقه و کردستان به تمامی مردم کشور معرفی کنیم و از سایر هم‌استانی ها نیز بخواهم در این‌گونه حرکت‌ها پیش قدم باشند.

تفحص پیکر یک شهیده و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال برای شهر صاحب و بخش زیویه سقز اختصاص یافت

فرماندار سقز گفت: بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار در راستای توسعه روستایی بخش زیویه و شهرداری شهر صاحب این شهرستان اختصاص پیدا کرد.

کامیل کریمیان ایرنا اظهار داشت: بخش زیویه و شهر صاحب به دلیل نزدیکی به معادن غنی، آب، دشت های فراوان و نقاط گردشگری دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: اختصاص ۹ میلیارد ریال به ناحیه صنعتی صاحب، ۱۰ میلیارد ریال برای احداث خانه بهداشت روستای کاکاسیاب، ۱۸ میلیارد ریال برای شهرداری صاحب و ۱۱ میلیارد ریال برای پروژه آب شرب روستای دره وزان بخشی از این اعتبارات است که به بخش زیویه و شهر صاحب اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۱۰ میلیارد ریال برای راه گلتپه - کوپه قران، ۴۰ میلیارد ریال برای راه روستایی قپلانتو - کُردکند و هفت میلیارد ریال برای بخشداری های این شهرستان اختصاص پیدا کرد.

کریمیان به بخش دیگر از اعتبارات اختصاص یافته به شهر صاحب و بخش زیویه اشاره کرد و گفت: تخصیص اعتبار برای چند طرح دیگر ورزشی، اجرای طرح هادی روستاها و خدمات رسان از برنامه های اجرایی برای این شهر و بخش خواهد بود.

فرماندار ویژه سقز یادآور شد: در حوزه مسکن هم، احداث ۲۲۴ واحد مسکن در قالب طرح جهش مسکن برای شهر صاحب، سهمیه در نظر گرفته شده است.

شهیده فاطمه اسدی همچون دوران جاهلیت به شهادت رسید

امام جمعه سنندج با اشاره به یافتن پیکر شهیده فاطمه اسدی در تفحص اخیر گفت: جمعی بدون هیچ رحمی و همچون دوران جاهلیت این بانوی شهیده را به شهادت رساندند.

ماموستا فایق رستمی در خطبه نماز جمعه سنندج اظهار داشت: شهادت این بانوی شهیده را که دل مردم کردستان با شهادتش جریحه دار شد به تمام ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

شهیده فاطمه اسدی ۳۷ سال قبل برای آزادی همسرش از دست گروهک‌ دموکرات به اردوگاه آنان رفته بود، دیگر بازنگشت و یک ماه پس از رفتنش به دست آن گروهک و پس از شکنجه به شهادت رسید.

امام جمعه سنندج گفت: پیامبر (ص) وقتی با یاران خود به جنگ کفار رفت در میانه راه با جسد خانمی روبرو می‌شود و به خالدبن ولید پیام می‌دهد که به همه یادآوری کنند اسلام از کشتن زنان مبرا است.

وی در بخش دیگری از خطبه نماز جمعه با اشاره به اقدامات اخیر در استان یادآور شد: دریافت اعتبار برای تکمیل مساکن مهر، افزایش اعتبار راه بیجار به زنجان، پیگیری و دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان از طرف رهبر معظم انقلاب از سوی بنیاد مسکن و انعقاد توافقنامه‌هایی در مورد مسکن ملی از اقدامات قابل تقدیر اخیر بوده است.

۳۰۰ خودرو گرفتار شده در برف محور بیجار رهاسازی شد

رییس ستاد بحران بیجار گفت: بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف محور بیجار به دیواندره رهاسازی شد.

علی اکبر ورمقانی ایرنا اظهار داشت: با توجه به اخطاریه های سازمان هواشناسی و ستاد بحران مبنی بر بارش برف و تداوم یخبندان در کردستان، متاسفانه در محور بیجار به دیواندره نیروهای راهداری و فرمانداری بیجار، بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو سواری و سنگین گرفتار شده در برف رهاسازی شد.

وی با اشاره به اینکه علی الرغم اطلاع رسانی های قبلی کشوری،استانی و شهرستانی اغلب خودروهای گرفتار شده، بدون زنجیر چرخ، لاستیک مناسب و تجهیزات مورد نیاز وارد محورها شده اند.

رییس ستاد بحران بیجار گفت: نیروهای راهداری، حمل و نقل، هلال احمر و پلیس راه در محور بیجار به تکاب و دیواندر از ساعات ابتدایی بارش برف جهت امداد رسانی، رهاسازی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی حضور دارند.

 ورمقانی افزود: با همکاری معادن بخش کرانی صبانور و کیمیا معدن و قره کند با راهداری یاسوکند مسیرهای اصلی در بخش کرانی برف‌روبی شد و  شهرداران هم در حوزه استحفاظی شهرهای ۵گانه مشغول برف‌روبی هستند.

۳۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی اولیه دانشکده پرستاری سقز اختصاص یافت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای آماده سازی محیط در راستای راه‌اندازی اولیه دانشکده پرستاری در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سقز اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، بهرام نصراللهی‌زاده عصر جمعه در بازدید از بخشهای کودکان و ان آی سی یو قدیم بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سقز، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آماده سازی این محیط برای راه اندازی اولیه دانشکده پرستاری اقدامات لازم را انجام می دهد.

وی با اشاره به چشم انداز آینده سقز و ضرورت راه اندازی مجتمع عالی سلامت و جذب دانشجویان بیشتر در رشته پرستاری و رشته‌هایی همچون مامایی، اختصاص زمین جنب بیمارستان شفا را برای این امر را مناسب دانست.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه مقدمات جذب دانشجو در رشته پرستاری در این مجتمع در آینده نزدیک فراهم می شود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی نیز برای تامین اعتبار و بودجه در این امر سهیم هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه آموزش عالی یکی از محورهای توسعه این شهرستان است، گفت: از سالهای قبل راه اندازی دانشکده دولتی وابسته به دانشگاه کردستان در دستور کار قرار گرفت که تا تکمیل و بهره‌برداری از آن راه زیادی مانده است.

وی اضافه کرد: مجتمع آموزش عالی سلامت نیز دارای مجوز است که برای تامین الزامات و مکان آموزشی آن پیگیری های زیادی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: سقز به عنوان دومین مرکز جمعیتی استان و نیز موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ویژه، دارای ظرفیت ها و استعدادهای ارزشمندی برای توسعه همه جانبه محلی و منطقه ای است.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha