مسوول بسیج عشایری از سختگیری سازمان جنگل‌ها  در قبال عشایر انتقاد کرد

بجنورد-ایرنا- مسوول بسیج عشایری کشور با اشاره به گلایه عشایر از برخی رفتارهای سازمان جنگل ها و مراتع گفت: این دامداران بعضا در مقاوم سازی بناها و یا چرای دام مشمول جریمه های بسیار هنگفت شدند که باید در آن تجدید نظر شود.

سرهنگ احمد سعیدی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از محل اسکان عشایر مانه و سملقان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر برای استقرار در مناطق ییلاقی و یا قشلاقی برخی مناطق نیاز به ساخت سرپناه و مقاوم سازی دارند اما سازمان جنگل ها در این باره سخت گیری بسیار دارد و در این زمینه برخوردهای بسیار نامناسب با عشایر می شود.

مسوول سازمان بسیج عشایری کشور افزود: در این زمینه قانون نیاز به اصلاح دارد و در برخی موارد قانون که مربوط به چند دهه گذشته است باید بر اساس واقعیت ها اصلاح و بازنگری شود.

وی با اشاره به گلایه عشایر از برخورد ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری با چرای دام گفت: برخی عشایر که بدون دفترچه دام، دام را وارد مراتع می کنند مشمول جریمه با ارقام بالا شده اند بعضا میزان جریمه تا یک میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: برخی افراد که اکنون دامدارن نیستند دفترچه دام دارند اما برخی دامدارن عشایر که با تشکیل خانواده جدید از خانواده پدری جدا شده اند، دفترچه ندارند و در چرای دام خود با مشکل روبه رو شده اند در این باره باید پایش و راستی آزمایی انجام شود تا دارندگان دام، صاحب دفترچه شوند.

ادارات تکالیف قانونی در قبال عشایر را انجام نداده اند

سعیدی دربخش دیگر سخنان خود درباره تکلیف سازمان ها و ادارات مختلف در قبال عشایر گفت: بر اساس قانون، نهادها و سازمان های مختلف تکلیف دارند تا برای بهبود شرایط عشایر پای کار باشند و به این تولیدکنندگان خدمات برسانند اما اکنون تنها ۲ مجموعه شامل بسیج امور عشایری و سازمان امور عشایری در این زمینه فعالیت دارند.

وی افزود: این ۲ سازمان به تنهایی توان پاسخگویی به نیاز عشایر ندارند و سایر نهادها باید بر اساس تکلیف قانونی در زمینه های مختلف بویژه آموزش، فرهنگ، بهداشت و راه خدمات رسانی کنند اما تاکنون اصلا به تکلیف عمل نکرده اند.

مسوول سازمان بسیج عشایری کشور خاطرنشان کرد: به طور مثال در واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، مسوول متولی حضور کمرنگ داشت، کار واکسیناسیون باهمت سازمان بسیج جامعه پزشکی و گروه های جهادی در میان جامعه عشایری انجام شد.

تامین آب اولویت بسیج عشایری

سعیدی با اشاره به دغدغه تامین آب برای عشایر افزود: بسیج عشایر، آبرسانی و تامین آب آشامیدن و آب مورد نیاز دام  را در اولویت دارد و در این زمینه آب رسانی با تانکر، تامین و توزیع تانکر، لوله کشی و احیای قنات ها و منابع آب در مناطق مختلف انجام شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره تاثیر خشکسالی در فعالیت عشایر گفت: عشایر قشر مولدی هستند که نقش مهم در امنیت غذایی کشور دارند و حدود ۴۶ درصد از گوشت دام سبک کشور را تامین می کنند اما امسال به علت خشکسالی  و کاهش بارندگی ها در بدترین شرایط قرار دارند.

وی افزود: کمبود و گرانی نهاده های دامی عشایر را در شرایط بسیار بد قرار داده است، مراتع بسیار فقیر و ضعیف شده و عشایر به ناچار باید دام را به صورت دستی تغذیه  کنند اما نهاده ها گران است و هزینه تمام شده را بالا برده است.

کاهش جمعیت دامی تهدید برای امنیت غذایی

مسوول سازمان بسیج عشایری کشور درباره احتمال کاهش جمعیت دامی عشایر گفت: امسال کمبود و گرانی علوفه سبب شد تا عشایر، بسیاری از دام های مولد والبته سایر دام را بفرشند، برخی از عشایر هم حاضر نیستند به دامداری ادامه دهند.

سعیدی افزود: این وضعیت تهدید برای امنیت غذایی کشور است، در صورت تداوم این روند در آینده با کمبود و یا گرانی بسیار  گوشت قرمز روبه رو می شویم.

مسوول سازمان بسیج عشایری کشور خاطرنشان کرد: با فروکش کردن کرونا و از سرگیری فعالیت رستوران ها و تالارها قطعا نیاز و تقاضا برای گوشت قرمز بیشتر می شود اما کمبود این محصول خطری برای آینده است.

مسوول سازمان بسیج عشایری کشور در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی مشکلات جامعه عشایری این استان را بررسی کرد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha