نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از بانوان نیکوکار یک روستا تجلیل کرد

مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از جمعی از بانوان نیکوکار روستای دُرُخش شهرستان درمیان واقع در خراسان جنوبی که با قالیبافی در تعمیر و بازسازی مسجد روستای خود مشارکت کرده‌اند تجلیل کرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز یکشنبه در دیدار با این بانوان مومنه در مشهد گفت: خداوند به بانیان این کار توفیق دهد،  ان‌شاءالله شما عزیزان در همه خیرات منحصر به فرد هستید و امیدوارم این خیرات شما خواهران بزرگوار ادامه‌دار باشد.

وی افزود: روستای دُرُخش از مناطقی است که مردمش همیشه در خیرات و مبرات پیشقدم بوده‌اند و همچنان نیز هستند. 

امام جمعه مشهد در ادامه به ماجرایی در زمان امام معصوم اشاره و بیان کرد: بانویی از نیشابور به نام "شطیطه" در زمان حضرت موسی بن جعفر (ع) وجوهات شرعیه خود را به همراه دیگر شیعیان به دست ایشان در مدینه رساند و با عملی که شما خواهران گرامی انجام دادید "شطیطه" زمان خود شدید.

وی ادامه داد: وقتی اموال را خدمت امام (ع) آوردند ایشان یک کلاف نخ دیدند که بانو شطیطه وجوهات خود را در قالب آن کلاف نخ به حضرت رسانده بود و امام از بین تمام اموال همین کلاف را برداشتند و فرمودند که این کلاف نخ برای من باارزش است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امام (ع) پس از آن، توسط پیغام‌رسان به شطیطه فرمودند "خواسته تو را هم اجابت می‌کنم و وقتی از دنیا رفتی، نماز تو را خودم می‌خوانم."

وی افزود: شما خواهران نیز همچو بانو شطیطه هستید که بخشی از حاصل دسترنج خودتان را وقف و هدیه کردید. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: ساختن خانه خدا خیرات و مبرات زیادی را هم در این دنیا و هم در آخرت نصیب انسانها می‌کند. 

وی خطاب به بانوان اهل روستای  دُرُخش گفت: شما مسجد ساختید و خانه خدا را گسترش دادید، وقتی در این خانه عبادت صورت می‌گیرد در حکم همان عملی است که شطیطه برای حضرت امام (ع) انجام داد. 

"علامه مجلسی در بحارالانوار از مناقب ابن شهر آشوب، سیدهاشم بحرانی در مدینة‌المعاجز، قطب راوندی در خرائج و همچنین شیخ حرّ عاملی در اثبات الهداة" در باب معجزات حضرت امام موسی بن جعفر(ع) آورده‌اند که شیعیان نیشابور شخصی را برای تقدیم حقوق شرعی و هدایای شیعیان خدمت امام هفتم(ع) در مدینه فرستاند که شامل هزاران دینار و درهم همراه با انبوهی از جامه و پارچه‌های نفیس به همراه دفتری مُهر و موم شده حاوی پرسشهای دینی آنها بود.

نیشابوریان شرط کردند که فرستاده ابتدا دفتر پرسشها را خدمت امام (ع) برساند تا اگر ایشان بدون شکست مهر و موم به آنها پاسخ مکتوب داد، سپس وجوهات و هدایا را تقدیم نماید وگرنه اموال را برگرداند، زیرا با این آزمون می‌خواستند امام حقیقی را شناخته و به او یقیین کنند.

فرستاده نیز شرط نیشابوریان را بجا آورد و پاسخهای امام را بدون شکسته شدن مهر موم در دفتر یافت ولی امام(ع) فقط مبلغ یک درهم و پارچه‌ای را که بانویی نیشابوری همراه با  حقوق شرعی و هدایای شیعیان روانه کرده بود پذیرفتند، بقیه اموال را برگردانده و فرمودند: سلام مرا به شطیطه برسان و به او بگو من بر جنازه‌اش نماز خواهم گذارد.

هم‌اینک مقبره معروف به "بی‌بی شطیطه" در شهر نیشابور، زیارتگاه ارادتمندان خاندان پیامبر(ص) است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha