۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱
کد خبر: 84532298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دختر شهید سلیمانی: شورای شهر تهران در خشت اول مانده است

تهران-ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خشت اول شورا که همان آیین نامه داخلی است بعد از گذشت 20 جلسه هنوز گذاشته نشده است.

به گزارش ایرنا، نرجس سلیمانی روز یکشنبه در جریان بیست و یکمین جلسه شورا، تاکید کرد: در جلسه نخست شورای ششم، نکاتی اساسی را در جایگاه هیات رئیسه موقت با ریاست موقت شورا در میان گذاشته و بر اهمیت شفافیت و بستر آن که علنی و آشکار بودن قوانین، مصوبات و فرایندها تاکید نموده و خواستار همراهی و همگامی شورا در به نتیجه رسیدن این امر بنیادی شدم.

وی با بیان اینکه در خوشه شهر دود زده تهران، اصلاح را باید از خود شروع کنیم، گفت: خشت اول شورا که همان آیین نامه داخلی است، هنوز بعد از گذشت ۲۰ جلسه از آغاز شورای ششم هنوز تعیین تکلیف قطعی نشده است.  

سلیمانی تاکید کرد: با استناد به اصل یکصدم قانون اساسی که صراحتا حدود وظایف، اختیارات، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را قانون معین می کند و با توجه به متن ماده ۹۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن با توجه به روح حاکم بر تبصره ذیل بند ۱۵ ماده ۸۰ همان قانون که حتی در وظایف ذاتی شورای شهر، ارسال مصوبات به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب را لازم میداند.  

وی افزود: همچنین متن ماده ۸۲ قانون مورد اشاره، اگرچه مستقیما به موضوع مرتبط نیست، لیکن در اصلی ترین کارکرد شورای شهر، آیین نامه مصوب هیات دولت را ملاک عمل معرفی می کند.

عضو شورای تهران ادامه داد: به علاوه ماده ۸۴ قانون تشکیلات و وظایف، شورای شهر را صراحتا موظف به اطلاع رسانی به طور مستمر کرده است و یکی از اصلی ترین وجوه برای تحقق اطلاع رسانی، شفافیت سلسله مراتب، شرح وظایف و آیین نامه ها ملاک عمل است.

سلیمانی ادامه داد: از منظر مصوبات موجود قانونی وفق بند ۹ ماده ۸۸ قانون تشکیلات و وظایف و اصلاحیه های آن وظیفه تهیه و تصویب آیین نامه های داخلی شورا بر عهده شورای عالی استان ها گذارده شده، لیکن با پیگیری و ممارست بر دریافت کلیه مدارک موجود تا کنون به دلیل عدم شفافیت دسترسی به سابقه مکاتبات و ارسال دریافت مصوبات در این حوزه مقدور نشده است.

وی ادامه‌داد: با توجه به گذشت بیش از ۶ درصد از دوره نمایندگی شورای ششم بر خود واجب میدانم نسبت به تعیین تکلیف و شفاف سازی ساختار و سازمان شورای شهر و همچنین آیین نامه داخلی که باید تا کنون در بیست جلسه گذشته نخست بدان پرداخته میشد، توجه بدهم.

وی گفت: در عین حال با توجه به تبصره ذیل ماده واحده افزایش تعداد کمیسیون های اصلی شورای شهر تهران و اصلاح ماده ۲۳ مصوبه آیین نامه داخلی، استدعا دارم، اقدامات عاجل راجع به تصویب شرح وظایف کمیسیون ها و کمیته های هر کمیسیون و ارسال به مراجع و نهاد های بالادستی جهت بررسی، تصویب و ابلاغ تسریع شود.

 سلیمانی افزود: بدیهی است بدون ساختار و سازمان مصوب بنیاد تلاش های مجدانه همه اعضای شورای ششم بر بستری ناپایدار است.  

وی گفت: در متن مصوبه افزایش تعداد کمیسیون ها به اصلاح ماده ۲۳ آیین نامه ای استناد شده، که در سال ۱۳۷۸ در اولین جلسه از شورای اول مصوب شده است.  

عضو شورا افزود: با توجه به تصویب آیین نامه داخلی شورای شهر در هیات وزیران در سال ۸۴ می توان به تداخل اساسی و عدم وجود صراحت ملاک عمل در حوزه رعایت قوانین هشدار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha