۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
کد خبر: 84507220
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تالاب‌ها در کاهش اثرات مرگبار توفان نقش بسزایی دارند

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید از سوی محققان استرالیایی نوشت: تالاب ها در کاهش اثرات مخرب توفان و چرخندهای مرگبار و نجات جان هزاران نفر تاثیر چشمگیری دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، نتایج یک پژوهش از سوی محققان استرالیایی نشان می دهد تالاب ها موانع طبیعی در برابر سرعت و تلاطم توفان های شدید ایجاد می کنند. براین اساس، تالاب های گرمسیری نقش حفاظتی در برابر طوفان ها دارند و سالانه جان هزاران نفر را نجات داده و منجر به صرفه جویی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار می شوند.

«دکتر دایان جارویس» از محققان ارشد این پژوهش گفت: «این نقش حفاظتی بسیار حیاتی است زیرا در سراسر جهان مساحت تالاب ها رو به کاهش است و بنابراین با تخریب هرچه بیشتر تالاب ها شمار بیشتری از افراد را در معرض خطر قرار می دهیم».

جارویس بخشی از تیمی متشکل از ۱۲ دانشمندی است که اثرات و شدت بیش از یک هزار توفان و چرخند مرگبار به وقوع پیوسته از سال ۱۹۰۲ را بررسی کرده است.

جارویس و همکارانش با استفاده از داده های ۷۱ کشور تاثیر تالاب ها شامل جنگل های حرا، خورها (مدخل قیف‌مانند ورودی رودخانه به دریا)، باتلاق ها و زمین های گل آلود را بررسی کردند که به گفته وی این اکوسیستم های آبی، انرژی توفان های شدید را به اندازه ای جذب می کند که دریاها و اقیانوس و زمین نمی تواند. براساس نتایج این پژوهش وقتی توفان به زمین می رسد، اگر از تالاب عبور کند مقداری از نیروی آن جذب می شود.

محققان دریافته اند که ۴۰ میلیون هکتار تالاب در مناطق مستعد توفان در سراسر جهان سالانه جان نزدیک به چهار هزار و ۶۲۰ نفر را نجات می دهد و از بروز خسارت ۶۰۳ میلیارد دلاری جلوگیری می کند.

این در حالی است که به گفته جارویس، نزدیک به نیمی از تالاب های جهان از سال ۱۹۰۰ تاکنون تخریب شده اند.

براساس آمار موجود نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت کره زمین در ارتفاع کمتر از ۱۰ متر از سطح دریا زندگی می کنند و لذا اثرات تغییرات آب و هوایی و افزایش طوفان و چرخند و تخریب تالاب ها می توان جان شمار بیشتری را در معرض خطر قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha