فرود پرندگان تشنه در آبشخور مرگ

شیراز - ایرنا- ساخت آبشخور برای پرندگان و حیات وحش در مناطق زیست محیطی استان فارس اقدامی در خور تحسین و ستایش است اما شوربختانه همین آبشخورها در برخی مناطق با فرصت طلبی شکارچیان مجاز و غیر مجاز به قرارگاه مرگ و میعادگاه نابودی تبدیل شده است ، موضوعی که در اغلب آبشخورهای فارس به چشم می آید.

شاید باور کردنی نباشد که دسته های صدتایی و دویست تایی از کبک و تیهو  و هوبره و سایر پرندگان که برای خوردن آب به آبشخورها در مناطق زیست محیطی فارس هجوم می آورند در کسری از ثانیه با غرش مرگبار تفنگ های ساچمه ای بر زمین بریزند ، آب خورده و آب نخورده به کام مرگ کشیده می شوند زیرا پیش از مراجعه این پرندگان به آبشخورها ، شکارچیان با نفیر مرگ در کمین آنان کُچه  و کمینگاه ساخته اند.

شکارچیان با علم به اینکه بزودی دسته های پرندگان کبک و تیهو از راه می رسند در همان نزدیکی آبشخور و گاه درون قسمت های خشک آبشخور کمین گاه می سازند و به انتظار می مانند ، کبک و تیهو و قرقاول تشنه از راه می رسد و با بوی آب مست می شود ، بال فرو می بندد تا دراین بزمگاه منقار به آب زند غافل از آنکه بزودی پَر در خون خواهد کشید.

براستی چه کسی دراین میان مسوول است ؟ و چه کسی می تواند این معما را حل کند که آبشخورها برای نجات جان پرندگان و حیات وحش بیشتر موثرند یا ورطه ای برای هلاکت و نابودی حیات وحش هستند ، آبشخورهایی که با هزاران زحمت و با کوله بَری مصالح و سنگ و آجر زحمتکشان و دوستداران محیط زیست در ارتفاعات سخت گذر ساخته شده اما اینک به فریبگاه پرندگان تبدیل شده است.

بگذریم از اینکه پُر کردن این آبشخورها از آب با قمقمه و کوزه و دبه و پیت هزاران مشکل به همراه دارد ، اما تصور آنکه هر قطره آبی که به این آبشخورها سرازیر می شود ، تیری است که دیر ویا زود بر بال پرندگان وحشی می نشیند و زندگی آنان را نشانه می رود بسیار دردناک است.

آبشخور مرگ

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس:آبشخورها در معرض دید محیط بانان ساخته شود 

​مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با تاکید بر اینکه ساخت آبشخور باید با رعایت ملاحظات فنی باشد به ساخت آبشخور در مناطق جنوبی فارس اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوب بخصوص در مناطق جنوبی استان فارس مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی در این مناطق است ، این اقدام  با ساخت آبشخورها رقم می خورد ، ما قدردان این حرکت و مشارکت مردم هستیم که در ساخت آبشخورها دیده شده است ، مشارکت در حفاظت از کوه هوا در شهرستان لامرد قابل تحسین است ، مردم در لامرد در منطقه پاقلات حفاظت را بر عهده دارند و ما حضور نظارتی داریم ، در لار ، گراش و لارستان اقدامات خوبی برای تامین علوفه و آب دیده شده است.

حمید ظهرابی گفت: ما بارها از مردم خواسته ایم که در ایجاد آبشخور باید ملاحظات فنی رعایت شود ، از ایجاد آبشخور در مناطق نا امن خودداری شود  و به طور کلی در جاهایی آبشخور ساخته شود که در معرض دید محیط بانان باشد تا مبادا شکارچیان غیر قانونی و فرصت طلب از  نبود محیط بانان سوء استفاده و اقدام به شکار پرندگانی کنند که برای جرعه ای آب به آبشخورها پناه می آورند.

وی همچنین تاکید کرد که از ایجاد آبشخور در مناطقی که به صورت طبیعی آب نداشته است خودداری شود چرا که  در این مناطق اگر آبشخور ساخته شود جمعیت قابل توجهی از حیات وحش و پرندگان که تا کنون وابستگی به این مناطق نداشته اند هجوم می آورند و فرصت برای شکار آنان فراهم می شود.

البته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس توصیه هایی برای ساخت آبشخورها نیز ارایه داد و افزود: نکته حائز توجه این است که اگر آبشخوری ساخته می شود باید مداوم برای آن آب تامین کرد ، جاهایی که امکان تامین آب مداوم وجود ندارد نباید آبشخور ساخته شود، ما ضمن استقبال از این کار و دعوت از مردم برای تامین آب و علوفه انتظار داریم که خیرین و مردم موازین فنی را رعایت کنند و در جایی که آبشخور به محلی برای آسیب به حیات وحش تبدیل می شود خودداری کنند.

ظهرابی همچنین از تذکرات چندین و چند باره به فعالان محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما این موضوع را بارها تذکر داده ایم که از ایجاد آبشخور در جایی  که به صورت مشترک دام های اهلی و خانگی و حیات وحش از این آب استفاده می کنند خودداری شود؛ چون این آبشخورها می تواند منشاء انتشار بیماری مشترک بین حیات وحش و دام های اهلی بشود . در سالهای گذشته این انتقال بیماری دیده شده است.

آبشخور مرگ

افزایش آمار دستگیری متخلفان و سلاح کشف شده در نیمه نخست سال جاری

​مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به دستگیری ۹۷۶ نفر متخلف، به همراه ۵۰۲ سلاح غیر مجازکشف شده در6 ماه نخست سال جاری اشاره کرد و بیان داشت:با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان، دستگیری متخلفان و سلاح کشف شده با رشد عملکرد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده است، به طوری که در این مدت، تعداد متخلفان دستگیر شده از ۸۷۵ نفر به ۹۷۶ نفر رسیده است و در کشف سلاح نیز، شاهد کشف ۴۸۷ عدد سلاح بوده ایم که این آمار نیز با ثبت عدد ۵۰۲ قبضه سلاح کشف شده با رشد همراه بوده است و پرونده متخلفان، به مقامات قضایی ارجاع شده است.

​ ظهرابی اضافه کرد: برغم محدودیت هایی که از شروع  کرونا تا کنون ایجاد شده، نیروهای  حفاظت محیط زیست فارس از هیچ تلاشی برای حراست از انفال الهی دریغ نکرده و با افزایش گشت ها و پایش ها در حوزه استحفاظی، و برخورد با متخلفان شکار و صید، پویا عمل کرده است.

در عین حال این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ داده شود که چه کسی مسوول حفاظت از آبشخورها است؟  چرا شکارچیان باید بتوانند به راحتی ساعت ها در آبشخورها بدون مزاحمت کمین کنند؟ چرا از نیروهای همیار محیط زیست و نیروهای تشکل های مردمی برای مراقبت از آبشخورها استفاده بیشتری نمی شود ؟ چگونه شکارچی به پهنه حفاظت شده وارد می شود ؟ چرا شکارچی باید به محدوده آبشخور دسترسی داشته باشد ؟ چرا آبشخورها با تجهیزات فنی و دوربین پایش نمی شوند ؟ و دهها پرسش دیگر که همچنان بی پاسخ مانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha