۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84495380
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از مراتع گلستان به تعاونی‌ها واگذار شد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که تا کنون مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از مجموع ۸۶۲ هزار هکتار از مراتع این استان به اتحادیه مرتعداران و تعاونی‌های زیرمجموعه آن واگذار شده و مابقی نیز درحال واگذاری است.

به گزارش ارسالی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، عبدالرحیم لطفی روز چهارشنبه در نشست واگذاری مدیریت مراتع گنبدکاووس و مراوه‌تپه به تعاونی‌های مرتعداری، اظهارداشت: مدیریت ۲۶ هزار هکتار از مراتع این ۲ شهرستان در این قرارداد به ۹ تعاونی مرتعداری و مجریان آن واگذار شد.

وی با بیان اینکه اعضای این تعاونی‌ها دامداران ذیحقی هستند که به منظور مدیریت مناسب‌تر مراتع تعاونی‌های مرتعداری را ثبت کردند، افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با هدف تحقق شعار "منابع طبیعی با مردم و برای مردم" مدیریت این مراتع را در قالب طرح‌های مرتعداری و انعقاد قرارداد و ثبت در دفاتر اسناد رسمی به این تعاونی‌ها واگذار می‌کند.

لطفی خاطرنشان کرد: در طرح‌های مرتعداری علاوه بر دامداری اهداف دیگری مانند پرورش گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، گردشگری، زنبورداری، زراعت چوب و پرورش ماکیان نیز دنبال می‌شود.

مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از مراتع گلستان به تعاونی‌ها واگذار شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر اینکه بدون حضور و مشارکت مردم در مدیریت عرصه‌های طبیعی امکان حفاظت آن وجود ندارد، گفت: واگذاری مدیریت مراتع می‌تواند یک گام مهم برای ورود دامداران در حفظ و نگهداری این عرصه‌ها باشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس نیز در این نشست، واگذاری مدیریت مراتع به تعاونی‌ها را در افزایش مشارکت دامداران برای حفاظت و احیا این منابع خدادادی و ملی موثر دانست و بیان کرد: سال گذشته با مشارکت تعاونی‌ها بیش از ۵۰۰ هزار بوته مرتعی در شهرستان تولید و ۳۰۵ هکتار از مراتعی که در معرض خطر بیابانی شدن قرار داشت بوته کاری شد و بیش از ۶ بند خاکی احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

فرشید رحمانی گفت: منابع طبیعی گنبدکاووس از هر گونه طرحی که باعث حفاظت و احیا مراتع و طبیعت شود استقبال می‌کند و تعاونی‌ها و افراد می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را به این اداره تحویل دهند.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha