۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84460819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ هزار بوته مرتعی در گنبدکاووس تولید شد

۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 84460819
۵۰۰ هزار بوته مرتعی در گنبدکاووس تولید شد
تصویر ایستگاه تولید نهال مرتعی، چپرقویمه گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان از تولید ۵۰۰ هزار بوته (نهال) مرتعی برای کاشت در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع ملی و طبیعی این شهرستان مرزی به منظور پیشگیری از بیابانی شدن آنها خبر داد.

فرشید رحمانی روز یکشنبه در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: برای تولید این مقدار نهال مرتعی از گونه‌های "اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ"، مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از منابع ملی و استانی هزینه شده است.

وی بابیان اینکه تولید گونه‌های مرتعی توسط پیمانکار و گروه‌های کارگری آن و با نظارت کارشناسان منابع طبیعی انجام می‌شود، افزود: این نهال‌ها پس از تکمیل دوره رشد سه ماهه، به تدریج از آذرماه امسال جهت کاشت در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع نواحی شمالی گنبدکاووس (کلیجه و قیزلر) منتقل خواهد شد.

رحمانی اضافه کرد: ایستگاه تولید بذر و نهال چیرقویمه گنبدکاووس هر سال اقدام به تولید بوته‌های مرتعی مطابق سهمیه ابلاغی می‌کند که نهال‌های تولیدی آن از سال ۹۶ تا سال گذشته در سطح هفت هزار و ۳۴۰ هکتار از مراتع این شهرستان کاشته شده است.

۵۰۰ هزار بوته مرتعی در گنبدکاووس تولید شد
بوته کاری در مراتع نواحی شمالی گنبدکاووس

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین با اشاره به جدی بودن خطر بیابانی شدن بخشی از مراتع و اراضی زراعی مناطق شمالی این شهرستان، از مردم بومی و کشاورزان ساکن در نوار مرزی خواست در اجرای طرح‌های حفاظت و احیای مراتع و نیز رعایت اصول کشاورزی حفاظتی، انجام عملیات صحیح خاک ورزی و کشت بوته‌های مرتعی با این اداره بیشتر همکاری کنند.

وی افزود: اداره منابع طبیعی گنبدکاووس برای جلب مشارکت کشاورزان و بومیان محلی برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری و بیابان‌زدایی و یا ایجاد مراتع خصوصی نهال‌های مرتعی رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha