۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84494750
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای طرح گردشگری قنات قصبه گنابادهزینه شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال طی ۶ ماهه نخست امسال برای اجرای طرح گردشگری قنات جهانی قصبه این شهرستان هزینه شد.

علیرضا شناسایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد در سه مرحله اجرا می شود و تاکنون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای مطالعه مرحله نخست آن هزینه شده که با اتمام کار مطالعاتی، عملیات اجرایی این مرحله با صرف اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام می شود که اجرای آن در حال انعقاد قرارداد با دست اندرکاران ذیربط است.

وی ادامه داد: طرح گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد در پنج سال گذشته طی سه مرحله برنامه ریزی و هدف گذاری شده بود که تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات و نبود زیرساختهای لازم محقق نشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: مرحله نخست این طرح گردشگری از مقابل پارک قصبه واقع در خیابان ناصرخسرو این شهر آغاز و ساماندهی و استحکام بخشی این مسیر توسط سنگ فرش و آجرفرش انجام می شود.

شناسایی افزود:ایجاد زیرساختهای گردشگری نظیر اقامتگاههای بومگردی، سفره خانه های سنتی و ایجاد کوچه باغها، راه اندازی موزه های گردشگری نظیر خانه موزه مرحوم نبی پور و اماکن سیاحتی و ورزشی نظیر باشگاه سوارکاری از دیگر بخشهای طرحهای گردشگری قنات جهانی قصبه است که با مشارکت شهرداری در حال اجراست.

وی اضافه کرد: استحکام بخشی ورودی های یک و ۲ و ساماندهی مظهر قنات قصبه از ابتدای ثبت آن در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو طی حدود پنج سال گذشته انجام و سه میلیارد ریال هم برای ساماندهی پارک قصبه هزینه شده است.

۲۰ اثر تاریخی شهرستان گناباد نیازمند مرمت اضطراری است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ۲۰ اثر تاریخی این شهرستان به دلیل شرایط و موقعیت خود نیازمند مرمت  اضطراری است و افزون بر هفت میلیارد ریال برای بازسازی آنها نیاز است.

شناسایی مهمترین این آثار را قلعه، کاروانسرا و آب انبار حمام روستای عمرانی، مقبره جغتین گیسور، حسینیه گناباد، مسجد روستای نوده، مسجد جامع و قلعه و حوزه انبار کاخک ذکر کرد. 

وی ادامه داد: از مجموع ۳۵ اثر تاریخی و معنوی گناباد که برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده، موافقت ۲۲ اثر تاکنون جلب شده و مراحل کاری آنها در دست انجام است که از مهمترین آنها می توان به منازل تاریخی روستاهای قوژد و ریاب و درختان کهنسال اطراف حریم قنات قصبه و آثار معنوی و فرهنگی نظیر آش جوشپره و نان تفتون گنابادی اشاره کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: سه اقامتگاه بومگردی در روستاهای گناباد طی ۶ ماهه انخست امسال  تکمیل و آماده بهره برداری شده که با بهره برداری از آنها تعداد اقامتگاههای بومگردی این شهرستان به ۱۵ اقامتگاه افزایش می یابد.

شناسایی افزود: خانه موزه مرحوم نبی پور در  ۶ ماهه دوم امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد و موزه های آب و آموزش و پرورش گناباد هم با پیشرفت فیزیکی بیش از  ۶۰ درصدی در حال اجراست.

وی صدور بیش از ۶۰ پروانه بهره برداری از کارگاههای صنایع دستی را از دیگر اقدامات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد طی ۶ ماهه نخست امسال ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ مورد برای اخذ تسهیلات بانکی به بانکهای عامل معرفی شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: انجمنهای صنایع دستی هم طی همین مدت در ۱۶ روستای شهرستان گناباد تشکیل شده است.

شناسایی همچنین از پرداخت حدود ۹ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا به ۱۵ واحد اقامتی و گردشگری آسیب دیده گناباد از بابت تبعات این بیماری تاکنون خبر داد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و ۶۰ اثر از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha