متخلفان حدود ۱۰ میلیارد ریال به محیط زیست خراسان شمالی خسارت زدند

بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: متخلفان در نیمه نخست امسال حدود ۱۰ میلیارد ریال به محیط زیست استان خسارت وارد کردند که در این زمینه ۳۱۱ نفر دستگیر شدند.

محمدحسین صالحی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون ریال از خسارت های زیست محیطی از متخلفان وصول شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال به ۲۶۴ تخلف زیست محیطی در استان رسیدگی شده است گفت: در این مدت ۹۶ فقره پرونده مختوم شده و ۲۵۷ فقره پرونده در حال رسیدگی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه خشکسالی ها و کاهش بارندگی سبب شده تا تعلیف غیرمجاز در عرصه های طبیعی افزایش یافته است گفت: محیط بانان استان در نیمه نخست امسال با ۲۰۸ مورد تعلیف غیرمجاز برخورد کرده اند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۹۰ مورد تعلیف غیرمجاز ثبت شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: نیمه نخست امسال تخلف صید غیرمجاز آبزیان سه مورد، شکار غیرمجاز پرندگان ۱۰ مورد و شکار غیرمجاز پستانداران ۲۰ مورد ثبت شده است و در این مدت زنده گیری پرندگان ۱۱مورد، زنده گیری پستاندارن ۱۰مورد و شروع به شکار ۱۷ مورد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه امسال ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز و ۱۹ قبضه سلاح مجاز از متخلفان کشف و ضبط شده اس  گفت: در نیمه نخست پارسال ۱۲ قبضه سلاح شکاری غیر مجاز، ۲۹ قبضه سلاح شکاری مجاز و یک قبضه سلاح جنگی از متخلفان کشف و ضبط شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: امسال وقوع آتش سوزی در چهار هکتار از عرصه های تحت مدیریت این اداره کل ثبت شده است که سبب خسارت به این عرصه ها شد. 

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha