۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۸
کد خبرنگار: 1371
کد خبر: 84491223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۳ نقطه حادثه خیز سیل در اردستان شناسایی شد

کاشان - ایرنا - مدیر اداره منابع آب اردستان گفت: ۳۳ نقطه حادثه خیز سیل در این شهرستان شناسایی، دسته‌‎بندی و اولویت‌بندی شده است.

به گزارش ایرنا، بهنام هوایی روز شنبه در نشست کارگروه مدیریت سیل اردستان افزود: امسال از بین ۳۳ نقطه حادثه خیز شناسایی شده، ساخت سه دهانه پل سهمیه اردستان است که اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پل های روستای کسوج دربخش مهاباد، درباغ دربخش زواره و همبر در بخش مرکزی در اولویت قرار دارند که ساخته خواهد شد و ۵ پل دیگر باید ساخته شود.

انجام طرح های مطالعاتی هشت رودخانه اردستان

مدیر اداره منابع آب اردستان اظهار داشت: طرح‌های مطالعاتی رودخانه‌های اونج، بقم، بلوار ریاست جمهوری اردستان، سلطان سیدحسین، گله انجیله، کهنگ، حیدرآباد و زواره انجام شده، پس از بررسی در استان، برای اقدام‌های بعدی به شهرستان ابلاغ شده و رودخانه‌های نهوج، فسخود و بازه دوم نیسیان در اولویت مطالعه است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بلایای طبیعی مربوط به سیل و روان‌آب‌ها می‌شود، ادامه داد: کارگروه سیل اردستان به عنوان اتاق فکر باید راهکارهای مناسب برای پیشگیری از خسارت را به دستگاه‌های مرتبط ارایه دهد تا اقدام‌های پیشگیرانه به عمل آید.

هوایی اضافه کرد: سیل و روان‌آب‌ها در شهرستان با شیب چهار تا ۶ درصد وارد می‌شود که مهار آن را سخت می‌کند و در این راستا ۶۰ درصد هزینه خسارت مالی و جانی پس از وقوع زمین لرزه، مربوط به جاری شدن سیل است.

مدیر اداره منابع آب اردستان دخالت نکردن در مسیر عبور سیل، رعایت حریم رودخانه‌ها، ایجاد سیل‌بند، احداث گودال ذخیره آب، اجرای طرح‌های آبخیزداری، ساخت سدهای انحرافی، کانال‌کشی، آموزش و آگاهی دادن به مردم به ویژه کشاورزان را از راه‌های جلوگیری از بروز خسارت سیل برشمرد.

به گفته وی، بحث آموزش دهیاران، روستاییان و اطلاع‌رسانی به‌هنگام هواشناسی در مورد بارندگی‌ها می‌تواند موجب کاهش حوادث و خسارت سیل شود اما شهرداران نیز باید نقاط آسیب‌پذیر را بیمه کنند.

وی با اشاره به بروز خشکسالی پی در پی در اردستان اظهار داشت: این امر سبب شده مردم با رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها، نسبت به ساخت و ساز و تصرف بستر اقدام کنند که البته مشکلاتی را به همراه داشته و از این رو در ۲ سال گذشته اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ساخت و سازها صورت گرفته و مقداری از مسیر آزادسازی شده است.

هوایی، میانگین بارش سالانه اردستان را ۱۱۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: بر پایه پیش‌بینی هواشناسی در سه ماهه پاییز امسال بارندگی چشمگیری در این شهرستان نخواهیم داشت اما از نیمه آذر ماه شاهد بارش هستیم که احتمال گرفتگی مسیل‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: تاکنون مطالعه بیش از یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ در اولویت استان اصفهان انجام شده است.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر ۴۳ هزار نفرجمعیت، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha