اطلاعات کامل وضعیت طوفان در اختیار مردم سیستان و بلوچستان قرار گیرد

چابهار - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسوولان به‌صورت جدی برای مقابله با طوفان ورود کرده‌اند و وضعیت مناطق مختلف به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، اطلاعات کامل از وضعیت طوفان در اختیار مردم قرار گیرد.

منصور بیجار روز شنبه در جلسه مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در فرمانداری چابهار برگزار شد، اظهار داشت: قانون مدیریت بحران جامع و کامل است و برای پیشگیری و مقابله، وظایف تمامی مسوولان و اعضای ستاد مشخص است لذا همه به وظایف خود عمل و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: نیروهای نظامی و انتظامی، قشرهای مختلف مردم و مسوولان به دلیل اهمیت موضوع مقابله با طوفان پای کار هستند که جا دارد از زحمات همه قدردانی شود.

وی ادامه داد: تمامی ظرفیت‌ها، امکانات دولتی و بخش خصوصی در سطح شهرها و روستاها مکلف هستند براساس قانون در مواقع جلوگیری از گسترش بحران نظیر سیل و طوفان همکاری لازم را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اطلاع رسانی‌ها از طریق مدیریت بحران باشد و اطلاعات جامع و کامل در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد.

بیجار با اشاره به اینکه در ساعات آینده اوج بارش ها را خواهیم داشت و باید در نوار ساحلی محدودیت تردد وجود داشته باشد تا دچار خسارت جانی نشویم، خاطرنشان کرد: نباید به افراد اجازه دهیم که برای تماشا به ساحل رفته و امواج آنان را دچار خسارت کند. 

وی بر پیش‌بینی مکان‌های امن برای جابجایی مردم خسارت دیده، تامین مایحتاج زندگی، حضور مسوولان در بین مردم و رسیدگی به مشکلات آنها، جمع آوری کارتن خواب‌ها و افراد بی‌خانمان، تامین اقلام خوراکی و امداد و نجات، بررسی سازه‌های ناایمن و جمع‌آوری آنها و تامین ماشین‌آلات سنگین برای خدمات رسانی مطلوب تاکید کرد. 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بر تخلیه روستاهای در معرض خطر تاکید و خاطرنشان کرد: بعد از رفع طوفان تیم‌های برآورد خسارت ورود و اقدامات لازم را انجام دهند.

مشکلات ناشی از طوفان به صورت لحظه‌ای رصد و پیگیری می‌شود

رییس ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: مسائل و مشکلات شهرستان‌های مختلف در مواقع سیل و طوفان و بارندگی‌ها لحظه‌ای رصد و مشکلات بررسی می‌شود.

علیرضا شهرکی افزود: فرمانداران و بخشداران گزارش‌ها را به موقع به این ستاد ارسال و در حال آماده باش بوده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

ضرورت اطلاع‌رسانی به‌موقع

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اطلاع‌رسانی به موقع و آگاهی مردم و مسوولان در هنگام طوفان را خواستار شد.

عبدالرحیم کُردی افزود: تیم‌های ارزیاب و افراد با تجربه سیل ۹۸ در منطقه آزادچابهار مستقر هستند و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.

وی پیش بینی پایگاه پشتیبانی در ۶ نقطه، استقرار ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین را از جمله اقدامات در منطقه آزادچابهار عنوان کرد.

کُردی همکاری نکردن برخی مردم در جابجایی از مسیر رودخانه را یکی از مشکلات عمده عنوان کرد که با توجه به این موضوع، امکان خسارت وجود دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد بر پیش‌بینی ۲۰ درصدی هلال احمر تاکید و خاطرنشان کرد: ۳۷۰ هزار نفر در نقاط ساحلی چابهار، دشیتاری، کنارک و زرآباد ساکن هستند که ۲۰ درصد آن شامل حدود ۷۶ هزار نفر می‌شود که نیاز است امکانات لازم امدادونجات برای این تعداد پیش‌بینی شود ولی متاسفانه جمعیت هلال احمر فقط توانایی یک درصد خدمات‌رسانی را دارد.

وی تامین کمرشکن برای جابجایی ماشین آلات سنگین و ورود نیروهای نظامی و استقرار نیروها برای خدمات رسانی را خواستار شد.

تمهیدات لازم برای کاهش خسارت در چابهار اندیشیده شده است

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری چابهار نیز در این جلسه اظهار داشت: تمهیدات لازم برای کاهش خسارت‌های طوفان حاره‌ای در این شهرستان بندری اندیشیده شده به‌طوریکه از زمان اعلام وقوع طوفان و چرخند حاره‌ای گلاب (شاهین) تمامی اقدامات و تمهیدات انجام و ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نیز تشکیل شده است.

کورش محمدی هم اطلاع رسانی لحظه‌ای بارش و خبرهای طوفان از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها به عموم مردم، هدایت شناورها و قایق‌ها به نقاط امن، آماده‌سازی تمامی سالن‌های ورزشی و سالن‌های ادارت برای اسکان، تشکیل جلسات ستاد توسط بخشداران در بخش‌ها و دهیاران در سطح روستاها، اصلاح اشجار و درختان در معرض خطر توسط شهرداری، بازگشایی کانال دفع آب، جداول، معابر، پلها و مسیل‌های داخل شهر را ازجمله اقدامات انجام شده در چابهار عنوان کرد.

وی تامین و ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز خودروها و کامیون‌ها و ماشین‌آلات از طریق شرکت نفت، سرکشی و اعلام به خبازی‌های شهرستان برای تامین و پخت نان مورد نیاز و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در زمان وقوع توفان حاره‌ای را از دیگر فعالیت‌ها و تمهیدات در پیشگری از خسارت‌های طوفان دانست.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری چابهار ادامه داد: به شهروندان اعلام شده از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری و سفرهای برون شهری در موقع فعالیت طوفان اجتناب ورزند و هشدارهای لازم درخصوص عدم اطراق و تردد در حاشیه رودخانه ها انجام شده و مسیرهای منتهی به ساحل نیز بسته شده و هشدارهای لازم برای پرهیز از رفتن به ساحل و جلوگیری از تردد صادر و عملی شده است. 

محمدی به استقرار تیم‌های راهداری در محورها و باز کردن مسیر آب، پل‌های جاده‌ای بین‌شهری شهرستان توسط اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: جلسات کمیته امنیتی و آمادگی واحدهای نظامی و انتظامی برای کمک‌رسانی درصورت آسیب‌های احتمالی ناشی از طوفان تشکیل شده است.

بارش‌ها خوب بوده اما نگران خسارات احتمالی هستیم

رییس اداره هواشناسی چابهار نیز گفت: در چند سال اخیر این پنجمین طوفان حاره‌ای است که اتفاق می‌افتد و همیشه شاهد خسارت‌ها و تخریب زیرساخت‌ها بوده‌ایم.

محمدرضا سالاری فنودی افزود: طوفان فعلی بنام شاهین بارندگی خوبی داشته به‌طوریکه در مناطق بریس ۴۴، باهوکلات ۱۸، ریمدان ۲۶، نگور دشتیاری ۲۶، شهرچابهار ۱۱ و برخی مناطق تا ۱۰ میلمتر بارش باران داشتیم و ارتفاعات راسک و قصرقند نیز بارش‌هایی داشته‌اند.

وی گفت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امروز شنبه دید افقی از یک تا سه کیلومتر، وضعیت جوی ابری، مه آلود و غبارآلود و وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین سمت و سرعت باد از شمال شرق تا جنوب شرق ۴۰ تا ۴۵ گاهی بیش از ۵۰ نات و ارتفاع موجب از ۱۰ تا ۱۲ و گاهی ۱۵ متر پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره هواشناسی چابهار گفت: سرعت طوفان کاهش پیدا کرده و به سمت سواحل عمان رفته است و هم اینک تا فردا رگبار و باران پراکنده را در سطح سواحل و شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری وکنارک خواهیم داشت.

احتمال تخلیه برخی محله‌های کُنارک

فرماندار کُنارک نیز اظهار داشت: لنج و قایق‌های صیادی در تمامی بنادرصیادی به مکان امن انتقال داده شده و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حال آماده‌باش هستند.

حمیدالدین یوسفی افزود: ستاد بحران در بخش‌ها و روستاها نیز تشکیل و دهیاران نیز آماده خدمات رسانی بوده و در حد بضاعت و امکانات موجود کانال‌های آب بازگشایی و مسیر آب باز شده و تیم‌های برق، هلال احمر، شهرداری، بهداشت و درمان و سایر نهادهای خدمات رسان نیز به خدمات رسانی مشغول هستند.

وی ادامه داد: در شهر کنارک که خاک آن نفوذ ناپذیر است، آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به خانه های حتمی بوده و شاید برخی محلات و ساکنان آن باید تخلیه شوند.

امکانات لازم برای خدمات‌رسانی در دشتیاری فرآهم شود

فرماندار دشتیاری نیز اظهار داشت: وظایف ستاد مدیریت بحران هماهنگی است که در این رابط سه جلسه مدیریت بحران در این شهرستان تشکیل شده و هشدارهای لازم داده شده تا با مخاطرات مقابله و پیشگیری کنند.

عادل عفتی افزود: بارندگی‌های پراکنده در سطح شهرستان گزارش شده و مسوولان در حال خدمات رسانی به مردم هستند و نیاز است امکانات لازم برای خدمات رسانی مطلوب در نظر گرفته شود.

ورود خسارت به زمین‌های کشاورزی زرآباد دور از انتظار نیست

معاون فرماندار زرآباد نیز اظهار داشت: احتمال خسارت‌هایی به حوزه شیلات و کشاورزی وجود دارد چرا که در حوزه شهرستان نیکشهر و فنوج احتمال بارندگی و سیلاب وجود دارد که موجب تخریب اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی می‌شود.

اسماعیل بلیده‌ای افزود: کمبود شدید ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات‌رسانی به شدت در شهرستان زرآباد محسوس است که نیاز است مسوولان استانی توجه ویژه‌ای به کاهش مشکلات داشته باشند.

اقبال صادقی مدیر خدمات شهری منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: ۱۲ ماشین‌آلات سنگین برای خدمات رسانی در طوفان آماده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری چابهار نیز اظهار داشت: بازگشایی مسیرها و کانال‌های آب انجام و برخی از درختان نیز قطع شده است.

عبدالله میربلوچزهی ادامه داد: طرح‌های کمربندی شمالی و جنوبی در حال اجرا شهر چابهار مسیر آب را مسدود کرده‌اند و در صورت سیلابی شدن احتمال خسارت به خانه‌های مردم و نفوذ آب وجود دارد.

وی به احتمال شکستن تیرهای فرسوده برق اشاره کرد و اظهار داشت: باید این مشکلات جدی گرفته شود و نهایت همکاری را اعضای ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از هرگونه حوادث داشته باشند.

اکبر کیخاسالار معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: ۷۰۰ چادر در چابهار و در کنارک نیز ۴۰۰ چادر برای امدادرسانی وجود دارد و یک کامیون اقلام امدادی نیز از ایرانشهر بارگیری و به زرآباد ارسال خواهد شد.

مدیرکل راهداریی و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: ماشین‌آلات راهداری در حال آماده‌باش هستند.

جلال‌الدین قادری افزود: روزانه ۱۷۰ تا ۲۰۰ کامیون کالا با حجم بیش از ۱۰ هزار تن از بندرچابهار جابجا می‌شود و دپوی برخی کالاها در بندرچابهار جای نگرانی دارد که هر چه سریعتر مشکلات پیگیری و مرتفع شود.

سرپرست فرمانداری قصرقنذ نیز اظهار داشت: مسیر دسترسی به ۲۲ روستای منطقه صعب‌العبور کاجو با جمعیت بیش از چهار هزار نفر در پی طغیان رودخانه تا چند روز و هفته بسته می‌شود و نیاز به خدمات رسانی هوایی و خودروهای شاسی بلند است.

مرتضی سایگانی افزود: مرمت و بازسازی دیوار حاشیه رودخانه کاجو محدوده شهر قصرقند از نیازهای ضروری است تا در صورت سیل و بارندگی تخریب نشود و هزاران نفر و واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی دچار خسارت جدی نشوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها