۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۵
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84486595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهران مهیای میزبانی مهمانانی گرانقدر

ایلام - ایرنا - شهر مرزی مهران این روزها باز هم با حضور زائران حضرت ارباب شور و رمقی ویژه گرفته، غلغله ای در پایانه مرزی مهران برپا و پذیرای بازگشت زائران شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند امسال به واسطه کرونا تعداد اندکی از زائران اربعین حسینی فرصت حضور و مشارکت در عتبات عالیات آنهم از طریق مرزهای هوایی را داشتند اما با توافق مسوولان دولت های ایران و عراق تعدادی از زائران موفق شدند از مرز زمینی مهران خود را به کربلا و نجف برسانند.

با صلاحدید مسوولان ۲ کشور توافق حاصل شد که زائران ایرانی در صورت تمایل به جای مرزهای هوایی که مشمول هزینه های بالا برای زائران است، از مرز مهران به کشور بازگشت کنند به همین دلیل مهران از چندی قبل خود را آماده پذیرایی از زائران کرده است.

در سال های گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از ۶۰ درصد زائران مرز مهران را به واسطه نزدیکی مسافت به عتبات عالیات و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق برای ورود و خروج انتخاب می کردند و به طور میانگین در اوج پیک تردد زائران، روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار زائر از این مرز وارد یا خارج می شدند.

در حالی که اربعین امسال به علت شیوع کرونا و حضور تعداد اندکی از زائران، موج بازگشت مسافران از عتبات عالیات در مقایسه با سال های گذشته بسیار سبک تر و راحت تر است و با توجه به تجربه پذیرایی میلیونی از زائران، مسوولان استان مشکلی در زمینه بازگشت این ده ها هزار زائر را در قیاس با زائران میلیونی و چندصد هزار نفری ندارند.

در آن سال ها با حجم زیاد جمعیت، تردد زائران با کمترین مشکل در اسکان، تغذیه، ترابری و بهداشت مواجه بود و تمامی سعی مسوولان ارائه خدمات مطلوب به زائران بود ولی امسال به علت شیوع ویروس کرونا تعداد زائران بسیار اندک و کمتر از سال های گذشته است.

دولت عراق در اربعین امسال اجازه حضور بیش از ۶۰ هزار زائر را به ایران داد در حالی که طبق آمارهای غیر رسمی اعلامی از سوی مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیش از ۲۰۰ هزار تبعه ایرانی از طریق مرزهای هوایی و زمینی ایلام و خوزستان به عراق سفر کرده اند.

اکنون که مقرر شده است زائران از مرز مهران به کشور بازگردند، شرایط و تمهیدات خدمات رسانی به زائران از مدت ها قبل فراهم شده و تمامی دستگاه های اجرایی و نظامی آماده پذیرایی از زائران هستند.

موکب ها و ایستگاه های صلواتی در مهران برپا شده اند، گیت های بیماریابی و درمانگاه سیار، اسکان موقت، استقرار اتوبوس های بین شهری و خدمات درمانی از هفته گذشته در مهران برای خدمات رسانی به زائران دایر هستند.

سپاه در بحث اسکان، تغذیه و درمان با ستاد اربعین مشارکت دارد، شرکت های آب منطقه ای و آبفا با تامین آب شرب بسته بندی گوشه ای از کار را گرفته اند و موکب داران نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی تغذیه زائران را بر عهده دارند و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری جمعیت هلال احمر متولی سلامت زائران هستند.

 باتوجه به اینکه در کشور عراق امروز اربعین اعلام شده است موج بازگشت زائران از عصر امروز به طور رسمی آغاز می شود و طبق پیش بینی ها تا روز جمعه بازگشت زائران به کشور ادامه خواهد داشت.

همپای مسوولان استانی، مسوولان کشوری از وزارتخانه های مختلف و مرتبط با اربعین نیز در مهران آمد و شد دارند و از نزدیک وضعیت مرز، امکانات و خدمات رسانی به زائران را رصد و بررسی می کنند و حضور مسوولان عراقی نیز در مرز مهران عیان و مشهود است.

۱۸۰ هزار زائر اربعین از مرز زمینی وارد کشور می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نزدیک به ۱۸۰ هزار زائر اربعین بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از طریق مرزهای زمینی مهران و شلمچه وارد کشور خواهند شد.

داریوش امانی با حضور در مرز مهران اظهار داشت: موج بازگشت زائران به کشور از بعد ظهر امروز بیشتر خواهد شد و بنا بر تصمیم ستاد اربعین زوار از طریق مرزهای مهران و شلمچه به کشور باز خواهند گشت.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه تصمیمی مبنی بر بازگشایی سایر مرزها برای بازگشت زائران توسط ستاد مرکزی اربعین اتخاذ نشده است، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد محدودی از زائران به کشور بازگشته‌اند اما بنا بر پیش‌بینی‌ها از ساعت ۱۷ امروز حجم ورود زائران به کشور بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها دو سوم زائران به صورت زمینی و از طریق مرزهای بین‌المللی مهران و شلمچه وارد کشور خواهند شد.

امانی با بیان اینکه بیشترین میزان بازگشت زائران از مرز مهران خواهد بود، تاکید کرد: در مرز مهران همکاران سازمان راهداری به عنوان نماینده معین از هرکدام از استان‌های کشور حضور دارند و هنگام بازگشت زائران به مرز آنها را جهت سهولت در جابجایی توسط اتوبوس‌ها راهنمایی خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بر اساس آمار غیر رسمی بیش از ۲۰۰ هزار زائر برای شرکت در آئین بزرگ اربعین حسینی وارد کربلای معلی شده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۸۰ هزار نفر از طریق مرز زمینی وارد کشور شوند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: با توجه به پایان کنگره بزرگ اربعین حسینی، بیشترین ورودی زائران را طی ۲۴ ساعت گذشته خواهیم داشت و این سازمان تا پایان کامل برگشت زائران به کشور سرویس‌دهی مناسب ارائه خواهد کرد.

امانی در خصوص قیمت بلیط اتوبوس ها نیز گفت: قیمت و مسیرهای مشخص شده و در ۲ پایانه مرزی مهران و شلمچه بنرهای مناسب در این خصوص تعبیه شده است تا در حق زائران هیچ گونه اجحافی صورت نگیرد.

فرمانده مرزبانی ناجا: امنیت پایدار در مرزهای کشور حاکم است

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: امنیت پایدار در مرزهای کشور بخصوص غرب و جنوب غرب کشور محل تردد زائران اربعین برقرار است.

 سردار احمدعلی گودرزی با حضور در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: در راستای ایجاد امنیت نیروهای انتظامی و مرزبانی همه توان خود را بکار گرفته اند.

وی افزود: طی یک هفته گذشته مرزهای استان های ایلام و خوزستان محل خروج زائران دارای موافقتنامه به منظور شرکت در مناسک اربعین بوده و در این راستا امنیت کامل برقرار است.

گودرزی یادآور شد: تبادل پرچم حرم های شریف امام رضا (ع) و امام حسین(ع) در نقطه صفر مرزی بین مرزبانی های ۲ کشور ایران و عراق از دیگر برنامه های فرهنگی و معنوی امروز در مرز مهران بود.

وی اضافه کرد: اهل بیت (ع) منشاء الفت و وحدت بین مسلمان به ویژه جامعه شیعیان هستند و این صمیمیت بین کشور دوست و برادر عراق با ایران به برکت وجود خاندان رسالت عمیق تر است.

گودرزی ادامه داد: امروزه مقام معظم رهبری نیز  همین الفت و دوستی را بین کشورهای مسلمان ایجاد کرده و این موضوع مهم به خوبی در جهان اسلام و آزادگان جهان نمایان است.

فرمانده مرزبانی کشور عنوان کرد: روزی در نقطه صفر مرزی ایران و عراق گلوله های مرگبار جنگ رد و بدل می شد ولی امروز به واسطه اتحاد و همدلی پرچم امامان معصوم در نقطه صفر مرزی تبادل می شود.

دستگاه های لشکری و کشوری برای بازگشت زائران آماده باشند

 استاندار ایلام بر آمادگی کامل دستگاه های لشکری، کشوری و خدمات رسان برای بازگشت زائران اربعین از مرز مهران تاکید کرد و گفت: تمهیدات لازم نیز در این راستا اندیشده شده است.

محمد نوذری در نشست ستاد اربعین شهرستان مهران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳۰ هزار نفر از زائران در مسیر بازگشت از محل مرز مهران وارد کشور شوند.

وی با تمجید از خدمات خالصانه نیروی انتظامی در ایام اربعین ۱۴۰۰ تاکید کرد: نیروهای ناجا با همه توان در ایام اربعین پای کار بودند و بیشترین حجم کار توسط این دستگاه انجام شد.

نوذری یادآور شد: طی روزهای آینده با حجم زیادی از زائران عتبات‌عالیات روبرو خواهیم شد و همه باید برای سهولت انتقال این زائران به شهرهای مقصد برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

 استاندار ایلام با تقدیر از خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین سال های اخیر، به راه‌اندازی بیمارستان ارتش در مهران اشاره کرد و گفت: امیدواریم از فردا شاهد استقرار موکب ارتش نیز برای خدمات دهی به زائران اربعین باشیم.

 وی همچنین از تعزیرات حکومتی استان خواست: بر نحوه دریافت کرایه اتوبوس ها و تاکسی های پایانه و شهر مهران نظارت کند تا بتوانیم از اجحاف در حق زائران جلوگیری کنیم.

استاندار ایلام: شرایط برای بازگشت زوار از مرز مهران مهیاست

استاندار ایلام از پیش بینی تمامی تمهیدات و شرایط لازم برای بازگشت زائران از مرز بین المللی مهران خبر داد و گفت: موکب ها برای پذیرایی جانمایی شده و تامین اتوبوس برای انتقال زائران صورت گرفته است.

  محمد نوذری در دیدار با استاندار واسط عراق در مرز مهران با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار داشت: ملت و مسوولان جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق برای پذیرایی از زائران اربعین در شرایط کرونایی قدردانی می کنند.

وی افزود: راهپیمایی امسال اربعین به دلیل وضعیت کرونایی پیچیده شده بود و از ابتدا قرار نبود از طریق زمینی زوار از مرز خارج شوند که با رایزنی با طرف عراق تعدادی از زائران امکان عبور از مرز مهران را پیدا کردند.

استاندار ایلام تاکید کرد: امیدواریم این تعامل بین مسوولان دو کشور در مسیر بازگشت نیز تداوم داشته باشد و بدون مشکل شاهد بازگشت زائران باشیم.

استاندار واسط عراق: عدم پذیرش زائران اربعین برای ما بسیار سخت است

 استاندار واسط عراق گفت: طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان پذیرش زائران از بین رفت و این وضعیت برای ملت و دولت عراق بسیار سخت است.

محمد جمیل المیاحی در دیدار با استاندار ایلام در مرز مهران اظهار داشت: نخست وزیر عراق با وجود تمامی فشارها از سوی مسوولان بهداشتی، تمامی تلاش خود را بکار گرفت تا پذیرای بخشی از زوار سایر کشورها باشیم.

وی تاکید کرد: همکاری و تعامل بسیاری خوبی در سایه راهپیمایی اربعین بین مسوولان عراقی و ایرانی برقراراست و این روابط سال به سال تحکیم پیدا می کند.

استاندار واسط عراق گفت: روابط بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط رژیم بعث از حالت رسمی به برادرانه تبدیل شده است. 

المیاحی افزود: ملت و مسوولان عراق افتخار دارند سالانه میزبان میلیون ها زائر اباعبدالله الحسین(ع) از کشورهای مختلف بویژه ایران باشند و برای این میزبانی خداوند متعال را شکرگزار هستند.

استاندار واسط عراق اضافه کرد: امنیت اولویت نخست مسوولان جمهوری عراقی در خصوص راهپیمایی اربعین است و امیدواریم با همکاری برادران ایرانی، مشکلی در مسیر رفت و بازگشت زوار شاهد نباشیم.

المیاحی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود تنها از مرز هوایی پذیرای ۶۰ هزار زائر ایرانی باشیم و آمادگی برای پذیرش زائران بصورت زمینی از مرز زرباطیه وجود نداشت و در این زمینه تابع تصمیمات نخست وزیری عراق هستیم.

ناوگان حمل و نقل عمومی آماده جابجایی زائران اربعین است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری با تاکید بر اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی آماده جابجایی زائران اربعین است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اکنون ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در مرزهای مهران و شلمچه برای جابجایی زائران دپو شده است.

داریوش باقرجوان در مرز مهران اظهار داشت: رایزنی‌های لازم با استان‌ها و تشکل‌های صنفی برای جابجایی مسافران در مرزهای مهران و شلمچه انجام شده است.

وی افزود: از بعد از ظهر امروز موج بازگشت زائران به کشور آغاز می‌شود و زائران به سمت مرزها حرکت می‌کنند که در این خصوص آمادگی سازمان راهداری برای بازگشت زائران اربعین حسینی فراهم است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه هم اکنون ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در مرزهای مهران و شلمچه برای بازگشت اولیه زائران دپو شده است، یادآور شد: زائران هم اکنون به تدریج در حال حرکت به سمت مرز هستند و در استان‌ها به تعداد مورد نیاز اتوبوس جایگزین این تعداد خواهد شد.

باقرجوان تاکید کرد: در مسیر کربلا تا مرز مهران دیدبان نیز تعبیه شده است و در طول مسیر شرایط بازگشت زائران توسط همکاران سازمان راهداری سنجیده می‌شود تا بر اساس تعداد زائرانی که به سمت مرز در حال حرکت هستند، تمهیدات اندیشیده شود.

وی با اشاره به قیمت بلیط اتوبوس‌ها نیز یادآور شد: قیمت‌ها تابع نرخ‌گذاری اربعین سال ۹۸ است و برای مسیرهای مختلف و انواع وسایل نقلیه اتوبوسی قیمت‌ها متغیر خواهد بود.

۲ هزار اتوبوس برای انتقال زائران به شهرهای مبدا ساماندهی شدند

 فرمانده انتظامی ایلام با اشاره به فراهم شدن تمهیدات لازم برای پذیرش زائران از مرز زمینی مهران گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته بیش از ۲ هزار اتوبوس برای انتقال زائران به شهرهای مبدا ساماندهی شدند.

سردار دلاور القاصی مهر اظهار داشت: زائران موقع ورود به کشور صبر و تحمل داشته تا ضوابط برگشت آنها به صورت قانونی انجام شود.

وی افزود: با هماهنگی انجام شده ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس آماده انتقال و بازگشت زائران از پایانه مرزی مهران به سمت شهرهای محل سکونت هستند.

فرمانده انتظامی ایلام با تاکید بر پیشگیری از ازدحام و تجمع و انضباط بخشی برای بازگشت زائران گفت: امیدوارم زائران با رعایت قوانین و مقررات همچنین تدابیر در نظر گرفته شده از سوی مسوولان در صحت و سلامت کامل به آغوش خانواده های خود باز گردند.

سرهنگ القاصی مهر تصریح کرد: تخلفات حادثه ساز مشمول مرور زمان نمی شود، بلکه در هر زمانی پلیس می تواند خودرو راننده متخلف را متوقف کند.

وی یادآور شد: تیم های محسوس و نامحسوس و دوربین های کنترلی محورهای مواصلاتی فعال شده است تا در صورت تخلف خودروها در اولین پاسگاه به تخلف آن رسیدگی شود.

 سردار القاصی مهر ضمن تقدیر از همکاری مردم شهرستان مهران و مشارکت مسوولان تاکید کرد: در حوزه پیشگیری از جرایم، واحدهای تخصصی لازم و کافی پیش‌بینی‌ و تمام رده‌های پلیسی کاملا مشخص‌ شده و هیچگونه نگرانی برای تأمین امنیت زائران مرز مهران وجود ندارد.

سپاه روزانه ۱۰ هزار وعده غذا بین زائران برگشتی در مهران توزیع می کند

فرمانده سپاه امیرالمومنین علیه السلام ایلام گفت: سپاه پاسداران بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته هنگام بازگشت زائران از مرز مهران روزانه بین پنج تا ۱۰ هزار وعده غذا بین زوار توزیع خواهد کرد.

سردار جمال شاکرمی در ستاد اربعین در مرز بین المللی مهران اظهار داشت: تنها مشکل ما در زمینه تغذیه کمبود آرد است که بنا بر اعلام سازمان غله آرد سهمیه اضافه به نانوایی های مهران اختصاص داده نشده است.

وی افزود: سپاه در زمینه بهداشت و درمان یک بیمارستان صحرایی در میدان اربعین واقع در نقطه مرزی مستقر کرده ضمن اینکه سامانه اورژانس نیز در مرز فعال کرده ایم و با دانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری میکنیم.

فرمانده سپاه امیرالمومنین علیه السلام ایلام یادآور شد: بیش از ۲۰ هزار ماسک جهت توزیع بین زایران مهیا شده و کمیته فرهنگی نیز برای اقامه نماز جماعت در مرز تشکیل شده است.

سردار شاکرمی تاکید کرد: در زمینه تامین آب آشامیدنی سه تانکر آب برای استفاده زایران در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شرکت جوان سیر ایثار برای جابه جایی زائران به استان‌های خود در اختیار داریم و به صورت آماده باش در شهر مهران وجود دارد در زمینه اسکان نیز سه هزار پتو و سه هزار زیرانداز را آماده کردیم که در میدان اربعین قرار گرفته اند.

دایر شدن ۱۰ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در مهران

مسوول تغذیه و اسکان ستاد بازسازی عتبات عالیات ایلام گفت: ۱۰ موکب در مرز مهران برای پذیرایی از زائران در موج بازگشت دایر و برپا شده است.

قاسم حقیقت اظهار داشت: این موکب ها با مشارکت خیرین، سازمان تبلیغات اسلامی و هیات های مذهبی با مجوز ستاد بازسازی عتبات عالیات شروع به فعالیت در مرز مهران کرده است.

وی افزود: این موکب ها از چهار روز گذشته در مرز شروع به خدمات رسانی به زائران کرده اند، هرچند حجم عمده فعالیت آنها از روز سه شنبه و همزمان با موج بازگشت زائران خواهد بود.

حقیقت ادامه داد: در این موکب ها علاوه بر توزیع تغذیه در بین زائران استراحتگاه موقتی نیز در فضای باز برای آنها در نظر گرفته شده است تا در بدو ورود به مهران در این مکان به استراحت بپردازند.

وی تاکید کرد: بنا به تصمیم ستاد مرکزی اربعین در صورت نیاز موکب هایی از دیگر استان ها نیز در مرز مهران برای پذیرایی از زائران در موج برگشت دایر خواهد شد.

حقیقت یادآور شد: بنا بر مصوبه ستادهای اربعین و کرونا زائران حق شب مانی در این استراحتگاه را ندارند و بلافاصله بعد از تحویل و مصرف مواد غذایی باید مهران را از طریق اتوبوس های مستقر در مرز به سمت استان های خود ترک کنند.

وی اضافه کرد: فقط زائران با شرایط خاص نظیر کسانیکه موفق به سوار شدن اتوبوس استان خود نشوند یا اتوبوس استان آنها در پایانه نباشد، می توانند به صورت موقت تا زمان آمدن اتوبوس در استراحتگاه باشند و حق تردد در پایانه یا رفتن به شهر مهرن را ندارند.

حقیقت با بیان اینکه مرز برای خروج زائران بسته است، گفت: فقط خودروهای حامل تجهیزات و نیروهای مرتبط به موکب ها حق تردد و خروج از مرز مهران را دارند و تاکنون ۱۸۰ خودرو حامل تجهیزات و نیروهای مربوط به موکب ها از مرز خارج شده اند.

لازم به ذکر است که از سوی برخی استان های دیگر نیز موکب و ایستگاه صلواتی در مرز مهران دایر و در حال خدمات رسانی به زائران است.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی آب معدنی وارد پایانه مهران شد

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام از ورود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی آب معدنی به پایانه مرزی مهران خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون ۶۰۰ هزار عدد توزیع شده است.

 علی پوراحمد نشست ستاد اربعین شهرستان مهران اظهار داشت: از مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی وارد شده به پایانه مرزی مهران، هم اکنون در انبار های پایانه برای تامین آب آشامیدنی زائران عتبات عالیات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی موجود است.

وی افزود: برای خدمات دهی به زوار اربعین ۲ دستگاه تریلر یخچال دار در پایانه مرزی مهران مستقر شده است.

پوراحمد ادامه داد: مجوز حفر سه حلقه چاه برای تامین آب پایانه مرزی مهران به شرکت آب و فاضلاب استان داده شده تا در این ایام با کمبود آب مواجه نشویم.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام یادآور شد: ۵۰۰ قالب یخ در روز برای اربعین ۱۴۰۰ در مرز بین‌المللی مهران تامین شده است و در مسیر بازگشت زائران آمادگی داریم که این تعداد به یک هزار قالب در روز برسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب ایلام نیز در این نشست اظهار داشت: میزان آب ورودی به پایانه قبل از ایام اربعین ۳۵ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه بود که با حفر یک چاه دیگر این مقدار  هم اکنون به ۸۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

نوراله تیموری از اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب به پایانه مرزی مهران خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۱ تانکر سیار در شهر مهران مستقر است و اکیپ تعمیرات  در راستای رفع مشکل فاضلاب در پایانه مرزی مستقر است.

تیموری همچنین از راه اندازی آزمایشگاه سیار برای کنترل کیفیت آب در پایانه مرزی و شهر مهران خبر داد.

پرواز فوق العاده ایلام - تهران برقرار شد

مدیر فرودگاه شهدای ایلام از برقراری پرواز فوق‌العاده ایلام - تهران با هدف انتقال زوار اربعین در بازگشت به کشور در مرز مهران از امروز خبر داد.

محمد جواد یگانه اظهار داشت: پنج دستگاه تاکسی ویژه فرودگاه در پایانه مرزی مهران مستقر است تا زائرانی که تمایل به بازگشت هوایی دارند را به فرودگاه ایلام منتقل کنند.

وی افزود: در صورتی که میزان متقاضیان بازگشت هوایی زیاد باشد به تعداد تاکسی های فرودگاه در مرز مهران اضافه خواهد شد.

مدیر فرودگاه ایلام ادامه داد: پرواز فوق العاده ایلام تهران در طول روز بسته به میزان مسافران یک یا ۲ پرواز خواهد بود که توسط شرکت آسمان از امروز انجام می گیرد.

یگانه در خصوص بهای بلیط نیز یادآور شد: نرخ بلیط این پروازها همانند پروازهای عادی بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان شناور است و هیچ بهایی افزون بر نرخ معمول مصوب نشده است.

وی در خصوص وضعیت تست کرونای این زائران هم توضیح داد: باتوجه به اینکه این زائران تزریق واکسن کرده اند و قبل از عزیمت به عراق و هنگام ورود به مرز وضعیت سلامت آنها چک می شود، سلامت این افراد تایید شده است هرچند در صورت نیاز و مشاهده موارد مشکوک از این زائران در فرودگاه نیز تست کرونا گرفته می شود.

یگانه ادامه داد: علاوه بر پرواز فوق العاده ایلام تهران در حال رایزنی برای ایجاد پرواز در مسیرهای مشهد و اردبیل هستیم چرا که میزان تقاضای مسافران به مقصد این شهرها بیشتر از سایر نقاط کشور است.

۵۰ گیت نمونه‌گیری کرونا در مرز مهران دایر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از راه‌اندازی ۵۰ گیت نمونه‌گیری و غربالگری کرونا در مرز مهران برای بررسی سلامت زائران در بازگشت به کشور خبر داد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: به منظور جلوگیری از تجمع افراد در بازگشت به کشور سعی شده است تعداد گیت‌های غربالگری و نمونه‌گیری زیاد باشد.

وی تاکید کرد: اگر با حجم جمعیت زیاد مواجه باشیم، بدون شک تعداد این گیت‌ها را افزایش خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: همه پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های لازم برای بررسی سلامت و پیشگیری از شیوع کرونا در بازگشت زوار ابلاغ شده است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم تا زائران به سلامت به کشور بازگردند.

کریمیان تاکید کرد: افرادیکه تست کرونای آنها مثبت شود در مکان دیگر و با خودروهای مناسب به شهر خود اعزام می‌شوند.

وی همچنین از مردم خواست: در این هفته اخیر بشدت از حضور در بازار و اجتماعات، رستوران‌ها و مراکز مختلف به دلیل وجود زائران پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: استان‌های ایلام و خوزستان با بالاترین خطر برای پیک بعدی کرونا مواجه‌اند و مردم باید بیشتر از همیشه از خود مراقبت کنند.

آماده باش ۴۱۰ نیروی هلال احمر در مهران برای خدمت رسانی به زائران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: این جمعیت بصورت شبانه روزی با استقرار تیم های مختلف امدادی در حال خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مهران و کشور عراق است و هم اکنون ۴۱۰ نفر از نیروهای این جمعیت در مرز مهران و آنسوی مرز مستقر و در آماده باش هستند.

علی اصغر علی اکبری افزود: علاوه بر استقرار تیم های امداد و نجات در مرز مهران با هماهنگی جمعیت هلال احر کشور نیز خودروهای امدادی مختلف به کشور عراق اعزام و در حال خدمت رسانی به زائران هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۲ پایگاه ثابت، سه پایگاه موقت، سه تیم واکنش سریع، ۲ تیم امدادی خواهران و چهار تیم امدادی برادران در مرز مهران مستقر و در مجموع ۳۰۰ امدادگر و ۱۱۰ نفر از کارکنان این جمعیت در حال امدادرسانی به زائران هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام تجهیزات بکارگیری شده در مرز مهران را شامل ۱۷ دستگاه آمبولانس، ۱۰ ست نجات، یک فروند بالگرد و سایر خودروهای امدادی عنوان کرد.

به گفته علی اکبری، همچنین هشت دستگاه آمبولانس ، ۲ اتوبوس آمبولانس، ۲ تریلی و سه دستگاه خودرو فرماندهی عملیات نیز در داخل کشور عراق برای امداد رسانی به زائران در مسیر برگشت به کشور از طریق مرز مهران مستقر شده اند.

وی همچنین در خصوص اسکان زائران توضیح داد: پنج تیم اسکان اضطراری این جمعیت در مرز مهران مستقر شده که در صورت ضرورت در برگشت زایران اربعین خدمات دهی به آنها انجام خواهد شد.

۵۰ طلبه و روحانی در مرز مهران به زائران خدمات رسانی می کنند

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: ۵۰ طلبه و روحانی از ایلام و استان های مختلف کشور با استقرار در مرز مهران در حال خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

حجت الاسلام منوچهر رییسی افزود: این افراد با حضور در مرز در زمینه کارهای فرهنگی، خدماتی، همکاری با موکب ها فعالیت دارند.

وی همچنین از استقرار موکب این سازمان در مرز مهران خبر داد و تاکید کرد: در این‌ موکب که از ظرفیت کل ادارات تبلیغات اسلامی ایلام استفاده شده به زائران خدمت رسانی می شود.

معاون تبلیغات اسلامی ایلام استراحت و اسکان زائران و همچنین پارکینگ‌ خودروها را از جمله خدمات ارائه شده در این موکب به زائران اعلام‌ کرد.

به گزارش ایرنا، مرز بین‌المللی مهران به عنوان مرز زمینی برای بازگشت زائران از پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است.

بر اساس موافقت مسئولان عراقی امسال تنها ۶۰ هزار زائر از طریق هوایی مجوز حضور در پیاده‌روی اربعین دریافت کردند که بسیاری از آنها تنها بلیط رفت داشتند و بدون شک برای بازگشت از مسیر مرز مهران به کشور باز می‌گردند.

مرز مهران به دلیل امنیت و کوتاهی مسافت یکی از مرزهای پرتردد کشور برای سفر به عتبات عالیات است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha