مرندی: تمرکز دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت‌های آسیاست

تهران-ایرنا- یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلاءهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند.

محمد مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: با توجه به حضور وزیران خارجه کشورهای مختلف در این نشست بین‌المللی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دیدارهای دوجانبه وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود از کشورهای دیگر، این سفر می تواند به شناخت بهتر کشورهای دیگر از سیاست خارجی دولت سیزدهم کمک کرده و زمینه را برای بهبود روابط با آنها فراهم کند.

وی درباره رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: نگاه دولت جدید نسبت به غرب و آمریکا معقول است. دولت سیزدهم در عین حال که نمی خواهد روابط با کشورهای غربی را تیره کند ولی بیشتر از این منتظر اجرای برجام توسط آنها نخواهد ماند. در واقع دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلاهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر کشورهای غربی خواهان اجرای برجام باشند، ایران هم متقابلا آن‌را اجرا خواهد کرد ولی در شرایط فعلی که غربی‌ها چنین اراده ای را نشان نمی‌دهند جمهوری اسلامی باید به دنبال ظرفیت‌های جدیدی باشد که هم خلاءها را پر کند و هم به غربی ها این موضوع را بفهماند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و الان دیگر مسئول حل مساله آنها هستند و توپ در زمین آنهاست.

 مرندی خاطرنشان کرد: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مقاله ای از فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی مبنی بر اینکه جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده دنباله رو سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق این کشور است، گفت: از همان زمان کارزار انتخاباتی در آمریکا، من در مصاحبه‌هایی که با رسانه ها داشتم، گفتم که بایدن فرق چندانی با ترامپ ندارد.

وی، خوش‌بینی برخی جریان‌های سیاسی به احتمال لغو تحریم های ایران در همان روزهای آغازین دولت بایدن را یادآور شد و گفت: همان موقع عرض کردم که بایدن فرمان ریاست جمهوری برای لغو تحریم های ایران را امضا نخواهد کرد ولی متاسفانه برخی دیرباور هستند.

این استاد دانشگاه، این بخش از صحبت های فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی مبنی بر ادامه ندادن راه اوباما توسط بایدن را نقد کرد و گفت: با این حرف آقای زکریا موافق نیستم. اوباما با ترامپ فرق چندانی نداشت و برجام را در ازای گرفتن امتیازات زیادی از ایران امضا کرد اما بسیاری از کارهایی که براساس برجام متعهد شده بود را انجام نداد و در حقیقت برجام را اجرا نکرد. همین کار را با کوبا نیز کرد و  تنها برخی از تحریم‌ها را کاهش داد و تحریم‌های اصلی را پابرجا گذاشت.

مرندی با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و تبعات منطقه ای آن گفت: خروج واشنگتن از افغانستان، بارقه‌های امید را در دل مردم عراق و سوریه روشن کرد و آنها هم امیدوار هستند که نهایتا ایالات متحده و متحدانش از این کشورها عقب نشینی کنند. اگرچه خروج از عراق و سوریه به دلیل مخالفت اسرائیل و لابی صهیونیستی با این موضوع، سخت خواهد بود و مقاومت در برابر این خروج بیشتر خواهد بود اما خروج نیروهای آمریکایی از این کشورها اجتناب ناپذیر است زیرا هزینه حضور و ماندگاری در این کشورها از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایالات متحده بسیار بالاست.

وی همچنین با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای گفت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بسیار ارزشمند است زیرا در حوزه سیاسی باعث می‌شود تعاملات قوی‌تری با کشورهای عضو این سازمان که کشورهای مهمی هستند، پیدا کنیم. علاوه بر این در حوزه اقتصادی هم این اتفاق بسیار به نفع ما است زیرا کشورهای آسیایی در حال قدرتمند شدن هستند و اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال جابه‌جا شدن است.

 این استاد دانشگاه یادآورشد: در حوزه امنیتی هم، عضویت دائم در این سازمان بسیار برای ما مهم است زیرا همه این کشورها نگران گسترش افراط‌گرایی در منطقه با حمایت آمریکا هستند.

 مرندی خاطرنشان کرد: توجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تحولات افغانستان و تلاش آنها برای یافتن راه‌حل های منطقی جهت ایجاد امنیت پایدار و دولت فراگیر در این کشور نیز ناشی از همین نگرانی‌هاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha