۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84460357
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساوث چاینا: تنش های آمریکا، روابط ایران و چین را تقویت کرده است

تهران- ایرنا- روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» چین با اشاره به تماس تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و چین نوشت: روابط تهران و پکن به دلیل تنش های ایران و آمریکا از مدت ها پیش تقویت شده اما در سال های اخیر با وخیم شدن روابط دو کشور با آمریکا، همکاری تهران - پکن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ساوث چاینا روز یکشنبه در گزارشی افزود: در ماه مارس سال جاری میلادی، /فروردین ۱۴۰۰/ چین و ایران در چارچوب "مشارکت جامع استراتژیک" برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله را امضا کردند که نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد.

«ما هایون» دانشیار تاریخ دانشگاه ایالتی فراستبورگ مریلند با اشاره به اهمیت ابتکار «یک کمربند - یک جاده» برای چین به روزنامه ساوث چاینا گفته است افغانستان بخش مهمی از هدف پکن برای ایجاد مسیرهای حمل و نقل و خطوط لوله نفت از ایران است.

این استاد تاریخ که روابط چین با جهان اسلام را بررسی می کند، می گوید: در حالی که کشورهای آسیای مرکزی در حیاط خلوت روسیه هستند و روابط خود را با آمریکا، اروپا و حتی هند توسعه می دهند، عبور از افغانستان گزینه بسیار بهتری است؛ شما می توانید مستقیماً بدون عبور از سه یا چهار کشور به ایران برسید.  

گزارش می افزاید: عبدالسلام حنفی معاون دفتر طالبان در دوحه، بتازگی گفته است که افغانستان به مشارکت خود در طرح «کمربند و جاده» چین ادامه می دهد.

حنفی در گفتگوی تلفنی با «وو جیانگ هائو» دستیار وزیر امور خارجه چین گفته است که افغانستان امیدوار است از سرمایه گذاری و حمایت پکن برای بازسازی برخوردار شود.

روزنامه ساوث چاینا در ادامه ضمن انعکاس گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و چین نوشته است که روابط دو کشور در دوران دولت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی، در راستای نگاه به شرق ایران، توسعه پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha