۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84459289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلدیه گرگان در انتظار شهردار خلاق و کارآمد

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
کد خبر: 84459289
بلدیه گرگان در انتظار شهردار خلاق و کارآمد

گرگان - ایرنا - اعضای ششمین دوره شورای اسلامی گرگان در شرایطی عصر امروز شنبه سکاندار مدیریت شهری را انتخاب می‌کنند که مردم این شهر امیدوارند انرژی و انگیزه برآمده از اعضای شورا و شهردار منتخب، کمبودها و نارسایی‌های این کهن شهر را برطرف کرده و امید و توسعه را برای ساکنان آن به ارمغان بیاورد.

اگر چه از زمان شروع کار شورای جدید فعالیت های روزانه شهرداری گرگان در بخش ‌های خدماتی، عمرانی و اداری بدون وقفه ادامه دارد اما انتظار مردم این شهر از شورای جدید، انجام طرح های محوری و زیربنایی با نگاه توسعه محور و کاهش فاصله زمانی رسیدن به پیشرفت های بیشتر است.

کاهش مشکل ترافیک خودرویی، افزایش خودروهای حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبزو پارک‌ها، رفع مشکل خانه های بافت فرسوده ، حمایت از ورزش ها، ایجاد شهری هوشمند و خلاق ، توانمند سازی نیروی انسانی و مقابله با فساد، از جمله نیازها و خواسته های عمومی از شهردار جدید گرگان است که رسیدن به این اهداف بدون داشتن برنامه جامع و همراهی اعضای شورا امکان پذیر نیست.

شورای ششم برای رفع این دغدغه شهروندان، با اعلام فراخوان عمومی از افراد دارای شرایط تصدی شهرداری گرگان برای تصدی این مسوولیت دعوت کرد که در نهایت صلاحیت ۳۷ نفر مورد پذیرش قرار گرفت و بررسی کارنامه و سابقه آنان آغاز شد.

اعضای شورا پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی، هشت فرد دارای اولویت بیشتر را به عنوان گزینه نهایی مشخص کرده و قرار است شهردار جدید در جلسه عصر امروز شنبه مشخص شود.

اینک این اعضای شورای شهر گرگان هستند که با  دوری جستن از لابی های سیاسی و فراکسیونی و با ملاک قرار دادن عنصر شایستگی به انتخاب یک شهردار توانمند می توانند اقدام به انتخاب نفر اول مدیریت شهری کنند.

برخی مشکلات گرگان که شهروندان انتظار برطرف شدن آن را از مدیریت جدید شهرداری دارند به این شرح است:

حاشینه نشینی

حاشیه نشینی در گرگان نسبت به سایر شهرهای استان مشهودتر است.

محلات مجاور سایت اداری و استانداری و انجیراب  در غرب شهر، اسلام آباد، کوی محتشم، مناطق خوش آب و هوای منتهی به ناهارخوران و بلوار صیاد گرگان در جنوب ، مریم آباد و برخی شهرک های اقماری در شمال و محلاتی همچون اوزینه و کوی طبیعیت در شرق از جمله مهمترین نقاط کم برخوردار و حاشیه نشین شهر گرگان هستند .

نایب رییس شورای شهر گرگان گفت: ۲۵ درصد وسعت و حدود ۳۵ درصد جمعیت گرگان در محلات حاشیه ی شهر واقع شده است .

عیسی مهری اظهار داشت: کم برخوردای از دریافت خدمات در این مناطق مشهود است که باید با ترسیم برنامه های کوتاه مدت برای حل دغدغه اهالی این منطقه گام برداریم و این موضوع از اهداف دوره ششم پارلمان شهری گرگان خواهد بود.

سید نرگس رضوی نیا از کارشناسان علوم اجتماعی در این خصوص معتقد است: بافت جمعیتی  گرگان و تنوع قومیت‌ها و مذاهب مختلف در حاشیه این کلان شهر، ضرورت توجه به حاشیه نشینی را دو چندان می کند.

وی بیان کرد: حضور ترکمن ها ، سیستانی  ها، ترک ها و بلوچ ها در بخش های از حاشیه شهر گرگان بافت ناهمگون جمعیتی ایجاد کرده و این تنوع، امکان آسیب پذیری این مناطق را افزایش داده است.

وی گفت : رواج بزهکاری‌هایی مانند سرقت، خرید و فروش  مواد مخدر، نزاع دسته جمعی، تکدی گری از جمله مباحثی است که مناطق حاشیه نشینی گرگان با آن دست وپنجه نرم می کنند.

رضوی نیا افزود: توسعه فضای سبز، کمک به ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد سالن های ورزشی و راه اندازی مراکز جامع سلامت از جمله کارهایی است که در برخی محلات گرگان به ویژه انجیراب در سال ها اخیر انجام شده و آثار خوبی بدنبال داشته است که بر این اساس گسترش آن در دیگر مناطق حاشیه نشین باید در دستور کار قرار بگیرد.

ترافیک

گسترش روزافزون تعداد خودروهای گرگان و معابر و خیابان های کم عرض این شهر به چالشی بزرگ برای اهالی مرکز استان تبدیل شده است.

فقدان برنامه ریزی برای روان سازی عبور و مرور، گره‌های ترافیکی زیادی در گرگان ایجاد کرده که نمود عینی آن  در خیابان های شالیکوبی و مسیرهای منتهی به ناهارخوران قابل مشاهده است .

ترافیک به دغدغه بسیاری از اهالی گرگان تبدیل شده که علاوه بر اتلاف وقت شهروندان به چشم انداز بصری شهر نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

مهران کاظم نژاد یکی از اعضای شورای شهر به خبرنگار ایرنا گفت : طبق آمار پلیس راهور حدود ۱۳۰ هزار خودرو در گرگان وجود دارد و هر سال نیز رقمی معادل ۱۰ هزار خودرو به این شهر اضافه می‌شود.

وی افزود: خیابان ها و هسته مرکزی شهر ظرفیت تحمل خودروهای بیشتر را ندارد و باید مدیریت تردد در شهر را جدی بگیریم.

کاظم نژاد گفت: استفاده از ناوگان حمل و نقل مسافر انبوه‌بر مانند بی آر تی ( اتوبوس تندرو) ، اجرای طرح زوج و فرد و یا یک طرفه کردن معابر باید مورد نظر مدیران ترافیک شهری گرگان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در هیج جای دنیا طرح های حمل و نقل عمومی توجیه اقتصادی چشمگیری ندارند و باید بپذیریم که برای بهره مندی از این خدمت مطلوب باید سهمی نیز بعنوان یارانه بپردازیم.

وی گفت: برای داشتن شهر ایمن با حمل و نقل پاک باید به سوی توسعه حمل و نقل عمومی پیش برویم.

کاظم نژاد افزود: گسترش روز افزون خودورهای تک سرنشین علاوه بر مشکلات زیست محیطی و آلوگی هوا ، گرگان را به یک پارکینگ خودرو تبدیل کرده است.

کمبود فضای سبز شهری

گرگان در جنوب جنگل های سرسبزهیرکانی واقع شده و همجواری با پارک های جنگلی مانند نهارخوران و النگدره سبب شده تا کمبودهای حوزه فضای سبز گرگان کمتر نمایان شود.

ناصر گرزین از اعضای شورای شهر گرگان  به خبرنگار ایرنا گفت : در دوره پنجم تصمیمات خوبی برای توسعه فضای سبز گرفته شد که از آن جمله می توان به الحاق ساختمان و مجموعه فرمانداری به پارک شهر و استفاده از زمین چهار هکتاری سازمان جهاد کشاورزی گلستان به عنوان بوستان و فضای سبز اشاره کرد.

وی گفت : سرانه فضای سبز گرگان ۷.۴۲ متر به ازای هر نفر و بالاتر از حد استاندارد است اما پراکنش فضای سبز در گستره شهر مناسب نیست .

گرزین گفت که با توجه به عبور ۲ رودخانه از مرکز شهر گرگان  در تلاش هستیم  با استفاده از مناطق حاشیه ای رودخانه ها، فضای سبز شهر را افزایش دهیم .

وی بیان کرد: همچنین توسعه پارک‌های جیبی در سطح محلات شهر در دستور کار قرار دارد تا زمین‌هایی به مساحت کمتر از ۵۰۰ مترمربع را تملک کرده و آن را به پارک تبدیل کنیم.

پروژه های گردشگری

گردشگری به عنوان اصلی ترین رویکرد اعضای شورای پنجم شهر گرگان و شهردار سابق محور توسعه گرگان در چهار سال گذشته بود و طرح ها و پروژه های بسیاری برای این شهر ترسیم شد.

احداث پروژه تله کابین ناهارخواران گرگان با ساخت سه ایستگاه و به طول سه هزار و ۱۰۰ متر با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ،ساخت شهربازی مدرن گرگان به مساحت ۱۵ هکتار و با اعتبار اولیه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ساخت بازار سنتی هفت موزه شهرهای ایران با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال از جمله پروژه های ترسیم شده شورای پنجم برای گرگان بود که  پیگیری این طرح ها در دستور کار شورای ششم قرار دارد.

حمیدرضا آقاملایی عضو شورای شهر گرگان به خبرنگار ایرنا گفت : آینده شهر گرگان در گرو عملیاتی شدن پروژه‌های ترسیم شده است و گرگان با ساخت تله کابین و شهر بازی مدرن به مرکز گردشگری شمال کشور تبدیل خواهد شد .

وی افزود :‌در حال حاضر سرمایه گذاری خوبی در بخش گردشگری در حال انجام است که باید از توان بخش خصوصی برای گسترش پروژه های گردشگری در شهر استفاده کنیم.

وی افزود: شهردار آینده گرگان باید علاوه بر جذب سرمایه گذار برای توسعه همگون شهر از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کند چرا که منابع  مالی شهر محدود است.

علی اکبر بصیرنیا رییس کمیسیون گردشگری  شورای اسلامی شهر گرگان هم معتقد  است :‌ اعتبارات و بودجه شهرداری بسیار محدود است، اگر نتوانیم  موفق به جذب سرمایه گذار شویم در اداره شهر و حتی توسعه گرگان با چالش روبرو می شویم.

دوراهی ورزش همگانی و قهرمانی

گرگان به عنوان پایتخت رشته بسکتبال شناخته می شود و سال هاست که اهالی این منطقه علاقه فراوانی به این رشته ورزشی دارند؛ موضوعی که سبب شد شهرداری گرگان به عنوان یک فعالیت اجتماعی به مقوله ورزش و بسکتبال به طور ویژه توجه کند و با تزریق میلیاردها تومان اعتبار به تیم داری حرفه ای در لیگ برتر کشور بپردازد.

در فصل گذشته لیگ برتر بسکتبال کشور، خرید ستاره های خارجی و داخلی گران قیمت یکی از آٰرزوهای دیرینه اهالی گرگان را در تصاحب قهرمانی محقق کرد و اگر چه این قهرمانی به رضایت فراوان هواداران این تیم انجامید اما  همچنان ورزشکران سایر رشته ها معتقدند که این اعتبار باید در سایر رشته ها و برای ورزشکاران بومی این شهر هزینه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی معتقد است: در کنار ویژه بینی به بسکتبال نباید از توجه به سایر ورزشکاران نیز غافل شد.

سیدمیثم حسینی گفت : ورزش همگانی نقش مستقیمی در توسعه نشاط اجتماعی و سلامتی شهروندان دارد و هر گونه هزینه در این بخش یک سرمایه گزاری دراز مدت برای شهروندان گرگان به ویژه در بخش سلامت جشم و روح محسوب می شود.

مباحثی همچون توسعه شهر الکترونیک ،هوشمند و شهر دوستدار کودک  در کنار برخی دغدغه های حوزه بافت فرسوده  از دیگر دغدغه های فرا روی گرگان است.

به گزارش ایرنا محمد حمیدی با دارا بودن سوابقی همچون فرمانداری گرگان (درحال حاضر)، فرماندار ویژه گنبدکاووس، شهرداررامیان، مهران فدوی با داشتن سوابقی همچون نایب رئیس و عضو شورای اسلامی شهرگرگان در دوره چهارم، احمد سالاری با داشتن سوابقی همچون رئیس سازمان اتوبوسرانی و حمل و نقل شهری گرگان، عیسی مهری با داشتن سوابقی مانند مدیر شهرسازی و معماری  اداره کل راه و شهرسازی گلستان و رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان گرگان، محمدرضا سبطی با سوابقی همچون معاون عمرانی سازمان همیاری شهرداری های استان، سیدمحمد قدس مفیدی با داشتن سوابقی همچون عضویت و ریاست در شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی گلستان و احمد سردارزاده مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های گلستان افرادی هستند که عصر امروز نام یکی از آن ها به عنوان شهردار منتخب گرگان اعلام خواهد شد.

گرگان با ۳۵۰ هزار نفر دومین شهر پرجمعیت شمال کشور است.

شورای شهر گرگان ۹ عضو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha