۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 2527
کد خبر: 84451614
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خوزستان؛ نخستین مقصد دولت سیزدهم

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 84451614
خوزستان؛ نخستین مقصد دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- خوزستان یکی از استان‌های پرچالش کشور در ماه‌های گذشته به شمار می‌رود که با معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، بویژه در زمینه آب روبه رو بوده است. بدون شک دولت برای بهره‌برداری بهینه از منابع این استان باید بهترین مدیران و کارکنان کشور را در این استان منصوب کند.

نخستین سفر استانی رییس جمهوری و اعضای دولت با سفر به استان خوزستان آغاز شد. رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکارهای فوری این مسایل هدف این سفر یک روزه اعلام شده است. در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف سفر رییس جمهوری به استان خوزستان پرداخته اند.

 رسانه‌های اعتدال گرا

خوزستان؛ تشنه نگاه ویژه

روزنامه همشهری یادداشتی به قلم سیدمرتضی افقه‌ عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر کرد و نوشت: خوزستان را می‌توان نمونه‌ای کوچک از کل کشور دانست که به‌رغم برخورداری از قابلیت‌های ملی و جهانی، شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی آن همتراز استان‌های محروم کشور است. این استان با معضلاتی همچون فقر، بیکاری، تبعیض و نابرابری، ریزگردها، کمبود آب و در نهایت مهاجرت وسیع نخبگان مواجه است؛ مشکلاتی که گاه شکل بحران به‌خود می‌گیرند. این میزان از مشکلات بحران‌زا در حالی است که خوزستان از قابلیت‌هایی مانند داشتن بیشترین ذخایر نفتی کشور، بیشترین آب‌های سطحی، ۷سد عظیم برقابی (با تولید ۳۰درصد از انرژی مورد نیاز کشور)، صنایع ذوب فلزات، مجتمع‌های عظیم پتروشیمی، ۹کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی، موقعیت جغرافیایی کاملا بی‌نظیر با ۳نوع مرز خاکی، آبی رودخانه‌ای، آبی دریایی و همجواری با ثروتمندترین کشورهای منطقه بهره‌مند است. با وجود این، محرومیت خوزستان دلایل متعددی دارد که شاید عمده‌ترین آنها داشتن قابلیت‌هایی به اندازه کل کشور و البته مدیرانی با توانایی اندک باشد. اگر بخواهم ریشه مشکلات کهنه و بحران‌زای استان را در یک جمله بیان کنیم، خواهم گفت: «نگاه مرکز-پیرامونی و استثمارگرایانه احتمالا غیرعمدی دولت‌ها نسبت به این استان دلیل اصلی و بسترساز مشکلات شده و از سوی دیگر تمرکز و توجه دولت‌های مرکزی عمدتا بر بهره‌برداری بهینه از منابع عظیم و ملی استان و بی‌اعتنایی نسبت به انتظارات و نیازهای ساکنان منطقه است.»...

حکایت رنج ادامه‌دارخوزستان

روزنامه همشهری در گزارشی به مهم ترین نگرانی ها و مشکل‌های استان خوزستان پرداخت و نوشت: یکی از کشاورزان «ابوحمیظه» از توابع دشت‌آزادگان در غرب خوزستان پرداخت خسارت کشت‌نکردن و خشکسالی را رد می‌کند و به همشهری می‌گوید: پیگیری زیادی برای دریافت خسارت از فرمانداری، جهادکشاورزی، سازمان آب و برق و دفتر نماینده مجلس انجام دادیم، اما هیچ‌گونه خسارتی به ما پرداخت نشده است. سیدعادل موسوی با بیان اینکه تنش آبی در این منطقه هنوز ادامه دارد، می‌افزاید: در تابستان شلتوک می‌کاریم و در زمستان کلزا و گندم، اما به‌دلیل بی‌آبی در تابستان امسال و زمستان سال گذشته نتوانستیم زمین‌های خود را در حاشیه کانال آبیاری بکاریم. دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان و دامداران شهرستان حمیدیه نیز می‌گوید: بعد از اعتراض‌ها در جلسه ۲۲تیر تصویب کردند که خسارت کشت را با هماهنگی انجمن صنفی پرداخت کنند اما تاکنون از ما نظرخواهی و به هیچ‌کدام از ۷۹۰عضو این انجمن خسارتی پرداخت نشده است. خسارتی که به برخی از کشاورزان داده شده مربوط به افت محصول در زمستان سال گذشته است. سید علی موسوی می‌افزاید: بهار امسال کشت کم‌مصرف ۶۲۰۰هکتار برای این شهرستان مصوب شده بود، اما آب همین کشت‌ها هم به‌موقع تامین نشد و بنابراین خیلی‌ها کشاورزی نکردند و برخی دیگر ناچار به کشت تأخیری شدند که خسارت زیادی برای آنها به همراه دارد و سودده نیست.
 

فرمان‌های نخست رئیس‌جمهور

روزنامه ایران به مهم ترین محورهای مطرح شده در اولین جلسه هیأت دولت سیزدهم پرداخت و نوشت:  آیت الله رئیسی، مهم‌ترین برنامه‌ها، اولویت‌ها و دستورکارها را خطاب به اعضای دولت تشریح کرد. او نخست با تأکید بر اینکه شرایط امروز کشور شایسته ملت بزرگ ایران نیست و حتماً باید این شرایط تغییر کند، خطاب به اعضای دولت گفت: مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کنند، خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرند و در این راه شب و روز نداشته باشند. رئیس جمهور، بهترین ملاک برای عدالت را اجرای قانون دانست و با تأکید بر اینکه قانونمداری با انقلابی‌گری سازگار است، تصریح کرد: در نظام ولایت فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، ضمن اینکه نباید گرفتار دیوان سالاری و پیچیدگی‌های اداری شویم. رئیس جمهوری در تشریح دیگر مطالبات و انتظارات مردم از دولت، نخست به مسأله مهم و جدی مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: در مسیر مبارزه با بسترهای فسادزا باید نسبت به حوزه‌های اقتصادی بویژه بخش صدور مجوز و امتیازها حساسیت ویژه داشت و سازوکار و مقرراتی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نشود. در این مسیر پیام هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در سال ۸۰ که بخوبی وظایف قوا و دستگاه‌های نظارتی را در اصلاح بسترهای فسادزا ترسیم کردند پیش روی خود داریم. رئیسی با اشاره به اینکه در راستای وعده به مردم برای مقابله با فساد، حتماً باید مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد، به دیگر مسأله مورد انتظار، یعنی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده تحقق یابد. وی با تأکید بر اینکه باید دولت صادق‌الوعد باشیم، اظهارکرد: وعده‌هایی که به مردم دادیم جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و امیدوارم با تلاش شبانه روزی به تمام وعده‌های خود عمل کنیم. رئیس جمهوری با تأکید بر استفاده از تجربه‌های دولت‌های پیشین، خطاب به اعضای دولت گفت: نباید سراغ آنچه باعث ناکارآمدی شده است برویم و در مقابل باید آنچه کشور و انقلاب را کامیاب کرده با همه وجود دنبال کنیم.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اظهارات بزرگان عشایر خوزستان در حضور رئیس جمهور

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورد: خوزستان رئیس جمهور در جریان سفر امروز خود به خوزستان، در نشستی با شیوخ و سران عشایر استان خوزستان دیدار کرد.  در این نشست امروز، پنجم شهریورماه که در استانداری خوزستان برگزار شد، چند تن از بزرگان عشایر و اقوام خوزستان در سخنانی مشکلات و مسائل و انتظارات خود را مطرح کردند. در این نشست، شیخ سمیر باوی یکی از بزرگان قوم عرب خوزستان خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: مردم خوزستان نجیب و ولایت‌مدار و خویشتن‌دار هستند و بیشتر از همه نسبت به نظام وفادارند. به همه مسئولان اعلام می‌کنیم هر فاکتور خوبی نیز که هر مسئولی داشته باشد، در خط ولایت بودن مهم‌ترین موضوع است. این بزرگ عشایر عرب خوزستان بیان کرد: اگر از استان خوزستان برخی گزارش‌ها به مرکز منتقل می‌شود که مردم از مذهب خود برگشته‌اند باید گفت که از این خبرها نیست و اگر چند نفر هم باشند به دلیل مشکلات اقتصادی است. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که در صف و خط و پشت سر دولت مردم هستیم و مردم خوزستان با شما اعلام آمادگی و همبستگی می‌کنند. انتظارات مردم خوزستان زیاد و بحق است. با توجه به خسارت سیل، کمک به شهرداری‌ها را انتظار داریم. بیکاری و تبعیض بیداد می‌کند و کشاورزی خوزستان فلج است. به بحث هورهای خوزستان، آب آشامیدنی، فاضلاب و... خوزستان توجه ویژه شود. آنقدر در خوزستان کار هست که اگر به هر نفر کاری سپرده شود، حتی یک نفر در خوزستان بیکار نخواهد بود. انتظار داریم نگاه ویژه به خوزستان شود و برکات سفر رئیس جمهور به استان را مردم لمس کنند.

مردم، شایسته این شرایط نیستند

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به بازتاب سخنان آیت الله رئیسی پرداخت و نوشت: رئیس جمهــور با بیان اینکه شرایط امروز کشور شایستــه ملت بزرگ ایران نیست و حتما باید این شرایط تغییر کند، گفت: در برخی حوزه‌ها عقب ماندگی‌های جدی داریم که باید با کار و تلاش شبانه روزی جبران شود.   وی در بازدید از بیمارستان کرونایی اهواز  که از سوی وزیر کشور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراهی می‌شد، نسبت به رفع فوری کمبودهای درمانی و بیمارستانی اعم از افزایش تخت های بیمارستانی، تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین تامین نیازمندی‌های بخش مراقبت‌های ویژه دستوراتی به وزیر بهداشت صادر کرد. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است: مردم باید احساس پیشرفت و اجرای عدالت داشته باشند. عدالت باید اجرا شود. باید نشان دهیم مصمم به اجرای عدالت هستیم. عدالت یعنــــی هر چیزی جای خود باشد. هر کسی در جای خود باشد و هر اقدامی در جای خود انجام شود. قانون بهترین ملاک برای اجرای عدالت است، قانونمداری باید یک اصل باشد و تلاش شود تا قانون اجرا شود. اگر قانون ضعف داشته یا ابهام دارد، اصلاح شود اما قانون اجرا شود. قانون گرایی با انقلابی گری با هم می‌سازد. در نظام ولایت فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، مقام معظم رهبری نسبت به امور کشور مسلط هستند و سازوکارهایی هم طراحی شده که بن‌بست نداشته باشد.  ...استان خوزستان مردمان بسیار خوبی دارد که در مقاطع مختلف از همه توان خود برای دفاع از کشور مایه گذاشتند و حق بزرگی بر گردن ملت‌ ما دارند. نسبت به مردم خوزستان وظایف مضاعفی داریم و ان شاءا... در این سفر که البته سفر کوتاهی است بتوانیم بخشی از مشکلات این استان را برطرف کنیم. با وزرا و مسئولین استانی برای یافتن راه‌حل‌های مناسبت برای رفع سریع مشکلات استان، مشورت خواهیم کرد و تصمیمات مناسبی طراحی و اتخاذ می شود. همه دغدغه من و دولت مردمی این است که مشکلات همه مردم کشور و به‌ویژه این استان مقاوم را با مشارکت خود مردم حل کنیم و تردید ندارم که به لطف خدا بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.



 بازدید از کارگاه‌های جمع‌آوری فاضلاب اهواز

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: یکی از مشکلات مهم دیگری که مردم اهواز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث فاضلاب است که به هنگام بارندگی تشدید می‌شود. از همین رو رئیسی قسمتی از سفر یک روزه‌اش را به بازدید ازکارگاه‌های جمع‌آوری فاضلاب در منطقه ۳ اهواز اختصاص داد. وی در این بازدید هم مسائل و مشکلات مرتبط با مشکل آب خوزستان را مورد بررسی قرار داد و برای تسریع در روند حل مشکل فاضلاب کلانشهر اهواز خطاب به وزرای نیرو و کشور و همچنین مسئولان استانی دستوراتی صادر کرد. افزایش تعداد کارگاه‌ها برای سرعت در اجرای عملیات، تعیین فرصت یکماهه به وزارت نیرو برای تحقیق در زمینه حل مشکل دفع آبهای سطحی و فاضلاب در خوزستان به صورت تفکیکی، اجرای طرح موقت برای برون رفت از مشکلات بارندگی‌های پاییزه مخصوصا در نقاط بحران‌زا، کوتاه کردن زمان به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز و قرار دادن روز شمار برای پیش‌بینی به پایان رساندن پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز از مهمترین دستورات رئیس جمهور در این بازدید بود.

۶۰ درصد مردم هویزه زیر خط فقر زندگی می کنند

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با رئیس شورای شهر رفیع در استان خوزستان پرداخت و آورد: بعد از خشک شدن آب تالاب هورالعظیم و تلفات گاومیش های مردم شهر رفیع با برگزاری جلسه‌ای برای برآورد میزان خسارت ها با مسئولان شهری و ریاست فرماندار تشکیل شد و حدودا ۹۰ پرونده ای که در این باره تشکیل شده بود را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم دامداران حداقل ۸۰ درصد از خسارت های شان را دریافت کنند. مسئولان وعده داده اند و قرار است به زودی این میزان خسارت ها پرداخت شود. اهالی شهر رفیع تلفات دامی سنگینی در پی خشک شدن رودخانه نیسان دادند و آمار گیری این تلفات تا ۳ روز گذشته ادامه داشت و به همین دلیل مسئولان نتوانستند تاکنون به مردم خسارت دیده هزینه پرداخت کنند. متاسفانه باز هم میزان آب تالاب هور العظیم به شدت کاهش یافته است به شکلی که هنوز گاو میش ها  در این مناطق به دلیل کاهش آب  در داخل گل گیر کرده و تلف می شوند.   بعد از رها سازی آب به دنبال خشک شدن تالاب هورالعظیم باز هم هر روز از میزان این آب در محل رهاسازی کاسته می شود که در حال حاضر نیز به شدت آب تالاب کاهش یافته است. علاوه بر آب تالاب مدام اعلام می شود برای آب شرب هم ممکن است با کمبود روبه رو شویم. البته ناگفته نماند بسیاری از مردم در طول مسیر رودخانه به سمت شهرستان هویزه زمین‌هایشان را به زیر کشت برده اند که این موضوع نیز بیشتر باعث تنش کم آبی در منطقه شده که کلا آب دوباره دارد قطع می شود. فعلا برای آب شرب در شهرستان هویزه مشکلی جدی نداریم ولی با پیش بینی های که شده و اگر میزان آب ورودی به همین منوال پیش کاهش یابد برای آب شرب هم با مشکل روبه رو خواهیم شد.

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت رئیسی

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم محمد علی وکیلی منتشر کرد و نوشت:  ابرچالش‌های این دولت نیز کم و ساده نیستند. اولین آن، کسری بودجه وحشتناک دولت است. درصورت عدم توافق و غیبت درآمدهای مستقیم نفتی، تدبیر این کسری افق نامعلومی دارد. دومین ابرچالش او، گسترش روزافزون کرونا و مرگ‌ومیر دهشتناک آن است. وضعیت امروز ما در کرونا، بدون تعارف جزو بدترین کشورهای جهان است. این کارنامه ضعیف، آثار خود را در ترافیک غسالخانه‌ها و قبرستان‌ها نشان داده است. سومین ابرچالش نیز پایین آمدن آستانه تحمل مردم است. فشارهای این دهه، به قدری بود که دیگری نایی برای تحمل فشارها نمانده است. مردم چندان همه چیزشان را باخته‌اند که تعداد هموطنانی که دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارند از شماره گذشته است. به همین علت دیگر مجال هیچ خطایی نمانده است و هر فشار دیگری می‌تواند پرده صبر مردم را پاره کند. ما یک دهه است در نتیجه تحریم‌های بانکی و نفتی عملاً درگیر جنگ اقتصادی هستیم. تصور کنید چهار دهه از انقلاب می‌گذرد و ما تقریباً دو دهه آن را درگیر جنگ بوده‌ایم. هنوز جنگ اول به طور کامل آواربرداری نشده بود که جنگ دوم آغاز شد. آوارهای این دو جنگ بر سر مردم سنگینی می‌کند. افغانستان آینه عبرت ما است. افغان‌ها به سخت‌جانی و دلیری و غیرت مشهور بودند. امروز اما خسته از جنگ‌های ناتمام، در مرزها و فرودگاه‌ها آواره شده‌اند. آنان به معنای واقعی کلمه، ملتی بریده‌اند! این پایان کشوری است که همیشه در جنگ است. ما قطعاً با افغانستان فاصله داریم. اما هیچ نباید خطرِ بریدنِ یک ملت همیشه در جنگ را نادیده گرفت.

رسانه‌های اصولگرا

از شنیدن گلایه‌ها تا وعده وزیر بهداشت برای واکسیناسیون تمام مردم

خبرگزاری فارس در گزارشی به بازتاب سخنان آیت الله رئیسی پرداخت و نوشت: آیت الله رئیسی رئیس جمهور در این سفر در بدو ورود به استان خوزستان در فرودگاه شهید حاج قاسم سلیمانی اهواز گفت: بنده قصد سفر به خوزستان را زودتر داشتم که به دلیل کثرت امور به تعویق افتاد اما امروز توفیق شد که به این استان سفر کنم. وی با بیان اینکه مردم خوزستان مردمانی بسیار خوب و شایسته‌اند که بر گردن تمام ملت ایران حق دارند، گفت: این مردم با تمام ظرفیت خود در طول هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند. ما نسبت به تمام مردم کشور وظیفه داریم اما در مقابل مردم خوزستان این وظیفه مضاعف است. مشکلات در این استان موجب رنجش همگان است که به تبع آن پیگیر رفع مسائل هستیم. در این سفر، که سفری کوتاه است و امکان دیدارهای مردمی به شکل مناسب و کامل وجود ندارد اما سعی می‌شود در جریان مهم‌ترین مسائل خوزستان که مردمانش را رنج می‌دهد قرار گرفت و آن‌ها را مرتفع کرد. مردم بدانند که در دولت عموما رفع مشکلات کشور و رفع مشکلات خوزستان را بصورت ویژه‌تر در دستور کار قرار خواهیم داد و بنظر می‌رسد با مشارکت خود مردم بسیاری از گره‌ها باز خواهند شد. رئیس‌جمهور که در اولین سفر استانی خود به خوزستان بعد از تشکیل کابینه دولت سیزدهم از بیمارستان رازی اهواز بازدید کرد. رئیس جمهور در بیمارستان رازی اهواز از نزدیک با کادر درمان و بیماران گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت. لازم که مردم برای کنترل این ویروس و مقابله با آن با کادر درمان همکاری داشته باشند. یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون است که مردم باید نسبت به دریافت هرگونه واکسن موجود و انجام واکسیناسیون خود به سرعت اقدام کنند.

مهمترین مسائل خوزستان که موجب رنج مردم است، بررسی و پیگیری می‌شود

خبرگزاری مهر در خصوص سفر آیت الله رئیسی به خوزستان در گزارشی نوشت: بسیار علاقمند بودم که با مردم خوب استان دیدار داشته باشم اما بخاطر مشکل بیماری کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان دیدارهای عمومی مردمی فراهم نیست اما در جلسات مختصر با بخش‌های مختلف مدیریتی استان بیش از پیش در جریان مشکلات خوزستان قرار خواهم گرفت. در این سفر با وزرا و مسئولین استانی برای یافتن راهکارهای مناسبت برای رفع سریع مشکلات استان، مشورت خواهیم کرد و تصمیمات مناسبی طراحی و اتخاذ می‌شود. رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود صبح امروز جمعه وارد اهواز شد. جمعی از اعضای کابینه سیزدهم از جمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه و بودجه سید ابراهیم رئیسی را در نخستین سفر استانی همراهی می‌کنند. رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکارهای فوری این مسائل هدف این سفر یک روزه اعلام شده است.

سفر به باب‌الحسین (ع)

روزنامه رسالت در گزارشی به سفر غیرمنتظره رئیسی به خوزستان پرداخت و نوشت: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در یک سفر از پیش اعلام‌نشده صبح جمعه ۵ شهریور به همراه جمعی از اعضای کابینه سیزدهم ازجمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به اهواز رفت تا از نزدیک مشکلات خوزستان را بررسی و پیگیری کند. رئیسی در این سفر از بیمارستان رازی اهواز و کارگاه‌های جمع‌آوری فاضلاب اهواز بازدید و علاوه بر افتتاح آب‌رسانی به یک روستا به‌صورت هوایی از هورالعظیم نیز سرکشی کرد. در این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از طرفی هم در روزهای سخت کرونایی با انواع و اقسام مشکلات ازجمله کمبود دارو، گرانی هزینه درمان و کمبود تخت خالی برای بستری عزیزانشان گرفتار هستند، باید به یاد مناطقی هم بود که از شدت محرومیت، آب آشامیدنی برای خوردن ندارند بود. به یاد مردمانی که علاوه بر مشکلات اقتصادی با مشکلاتی همچون قطعی متمادی برق، کمبود آب و امکانات حداقلی رفاهی ازجمله وجود خانه بهداشت و درمان در روستاها و مراکز آموزشی برای کودکان روبه‌رو هستند. دولت روحانی تمام شد و کسی باورش نمی‌شود که این دوران تمام شده است. هشت سالی که برای مردم  چیزی نزدیک به بیست سال گذشت و فشارهای زندگی صدها برابر و تمام برنامه‌های زندگی مردم با تورم و افزایش قیمت‌ها مختل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha