از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

تهران- ایرنا- استمرار موج پنجم همه‌گیری کرونا و از طرف دیگر ترس مخاطبان از حضور در سالن‌های نمایشی جز در موارد انگشت‌شمار، اغلب اجراهای تئاتری را به محاق برده و در این میان بیشتر اخبار تئاتر بر محور جشنواره‌ها می‌گردد.

استمرار موج پنجم کرونا در قالب سویه دلتا در کنار تأثیرات عمیقی که بر کُند شدن فعالیت‌های مختلف جاری در جامعه داشته است، فصل مهمی از تأثیرات خود را بر دامنه فعالیت هنرمندان عرصه‌های مختلف ازجمله تئاتر قرار داده است.

درحالی‌که از ابتدای اعلام آغاز محدودیت‌ها به واسطه شیوع موج پنجم کرونا در تابستان ۱۴۰۰ شاهد تعطیلی تمام فعالیت‌های سالن‌های تئاتر دولتی بودیم؛ برخی تماشاخانه‌های خصوصی با توجه به تعهداتی که به هنرمندان و مخاطبان داشتند با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند.

اعلام تعطیلی شش ‌روزه در پایتخت (۲۵ تا ۳۱ مرداد) که حکم به عدم فعالیت سالن‌های تئاتری و سینمایی می‌داد بار دیگر حوزه اجرای عمومی آثار نمایشی را به سکون دعوت کرد اما بعد از پایان تعطیلات نیز در کنار عدم فعالیت سالن‌های دولتی تماشاخانه‌های خصوصی نیز به دلیل عدم استقبال مخاطبان کمتر میل و رغبتی به در میزبانی از آثار نمایشی از خود نشان دادند.پ

با وجود این، تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی که از انگشتان یکدست نیز کمتر هستند، به دلیل تعهد به گروه‌های نمایشی و مخاطبانشان با گام‌هایی بسیار معدود و محدود فعالیت خود را آغاز کردند. هرچند دراین‌میان کماکان مسئله عدم استقبال از سوی مخاطبان بارزترین تصویری است که می‌توان در این تماشاخانه‌ها آن را به نظاره نشست.

در کنار این مسئله در حوزه بدنه فعالیت‌های مدیریت تئاتر، متولیان امر در سایه تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم تمرکز خود را بر برنامه‌های تصویب‌شده، یعنی جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری چون جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان و جایزه بزرگ سرو متمرکز کردند.

همین امر سبب شده بیشتر اخبار حوزه تئاتر طی ۱۰ روز اخیر متمرکز بر دامنه فعالیت و تمرکز بر رویدادهای جشنواره‌ای در روزها و ماه‌های آینده باشد. از جمله مهمترین اخبار تئاتر در این بازه زمانی (۲۵ مرداد تا پنجم شهریور) می‌توان به عدم امکان برنامه‌ریزی مناسب برای تئاترها، شرایط دشوار برنامه‌ریزی برای ماه‌های پیش‌رو، حذف حاشیه‌ساز رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره، حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست!، «بندبازی در ارتفاعات عشق» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تلویزیون تئاتر ایران، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جایزه بزرگ سرو، برگزاری همایش «هنر و روایت» با هدف بررسی نقش روایت هنری در عصر نوین، تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مجموعه نمایشنامه‌های قلم روشن، میزبانی خانه نمایش مهرگان از «مصلوب» و برپایی ۱۰ مجلس تعزیه در دهه سوم حرم در حوزه هنری اشاره کرد.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

نبود امکان برنامه‌ریزی مناسب برای تئاترها

ابراهیم گله‌دارزاده با اشاره به اینکه اولویت اجرا در نیمه دوم سال با گروه هایی است که اجرای‌شان به تعویق افتاده، عنوان کرد در این مدت گروهی از اجرا انصراف نداده است.

رئیس مجموعه تئاترشهر درباره وضعیت اجراهای تئاتر در نیمه دوم سال جاری با توجه به تعطیلی‌ فعلی سالن‌های تئاتر دولتی گفت: به دلیل شرایط پیش آمده و استمرار تعطیلی فعالیت‌های تئاتری سالن‌های دولتی، درصد زیادی از گروه‌هایی که قرار بود اجرا داشته باشند با وجود آماده بودن و دریافت مجوزهای لازم برای اجرا و عقد قرارداد با مجموعه تئاتر شهر از اجرا باز ماندند.

وی ادامه داد: گروه‌هایی نیز داشتیم که ۶ ماه یا بیشتر از قراردادشان گذشته؛ اما هنوز فرصتی برای اجرا پیدا نکرده‌اند. از این رو طبیعتاً اولویت ما برای اجرا با نمایش‌هایی است که برای کارشان هزینه و برنامه‌ریزی کرده‌اند و از قبل در جدول اجراها وجود داشتند و پروسه عقد قراردادشان را سپری کرده‌اند.

حتی از سال ۹۸ نمایش‌هایی را داریم که بعد از ۲ یا ۳ اجرا کارشان متوقف شده و در تمام این مدت هزینه‌های جانبی مثل حفظ دکور و لباس به کارگردان فشار آورده است از این رو فعلاً اولویت با این دوستان است و تا زمانی که اجرای این آثار به ثمر نرسد پذیرای گروه جدیدی نخواهیم بود.

شرایط دشوار برنامه‌ریزی برای ماه‌های پیش‌رو

رئیس مجموعه تئاترشهر با اشاره به اینکه بحران کرونا اجازه برنامه‌ریزی را از مجموعه تئاتر شهر گرفته است، عنوان کرد: نکته مورد توجه دیگر در مدتی که من در خدمت دوستان در مجموعه تئاتر شهر بودم مشکلاتی است که در زمینه برنامه‌ریزی با آن مواجه شدیم. در طول این مدت سه بار برنامه‌ریزی را برای سالن‌های مجموعه انجام دادیم که هر سه بار به هم ریخت.

برنامه‌ریزی کردن برای ۵ سالن و چند ماه پیاپی، طولانی و زمان‌بری است و نیاز به مذاکره و جلسات زیادی دارد اما به دلیل وضعیت موجود در کمتر از سه هفته کل برنامه‌ریزی‌های ما به هم می‌ریخت و کار را برای ما سخت می‌کرد.

وی در پایان افزود: به عنوان نمونه اولویت اجرا در سالن اصلی به محض بازگشایی با نمایش دکتر نون به کارگردانی هادی مرزبان است چون قرار بود از چند هفته قبل اجرایشان آغاز شود که به تعویق افتاد، بعد از آقای مرزبان بقیه دوستانی که در نوبت اجرا هستند مثل گلاب آدینه و حسین کیانی اجرا خواهند داشت مگر اینکه شرایط دیگری پیش بیاید.

گله‌دارزاده در پایان گفت: البته بعید می‌دانم گروهی اقدام به انصراف کند. همه گروه‌ها نگرانی‌هایی بابت کرونا دارند و برنامه‌ریزی‌های برخی از آنها به دلیل همین تعطیلی‌ها به هم ریخته و گروه‌هایی هم بوده‌اند که مجبور به تغییر بازیگرشان که به کار دیگری تعهد داشته، شده‌اند و یا متنشان را تغییر داده‌اند چون در شرایط جدید آن نمایشنامه مناسب اجرا نبوده است اما تا امروز گروهی از اجرا انصراف نداده است.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره

خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره نیز از دیگر اخبار مهم این روزهای تئاتر بود. در پی انتشار این خبر و واکنش اهالی تئاتر در فضای مجازی، سیدحسام‌الدین حسینی، مدیر کل ارتباطات و رسانه حوزه هنری درباره خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه گفت: رشته‌ها سال به سال با توجه به شرایط موجود و تعداد متقاضیان بازنگری می‌شود. هنرستان مانند دبیرستان نیست که همیشه در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش آموز جذب کند؛ بنابراین حذف رشته یا ممنوعیت حضور دختران حرف عجیبی است. در بعضی از واکنش‌ها به گونه‌ای القا شده که گویا ما برای دختران این ممنوعیت را ایجاد کردیم و پسرها می‌توانند ثبت‌نام کنند. این در حالی است که ما فقط یک هنرستان داریم آن هم هنرستان دخترانه سوره است.

در واقع، هنرستان رشته‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رشته بازیگری تئاتر بوده که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته فقط چند نفر از فارغ‌التحصیلان آن وارد فضای دانشگاهی تئاتر شده‌اند و این نشان دهنده پایین بودن سطح کیفی ما در آموزش رشته هنرهای نمایشی هنرستان است، در حالی که هنرجویان رشته‌ها دیگر مانند سینما و گرافیک آمار مناسبی از جهت ادامه تحصیل در دانشگاه دارند.

مدیر کل ارتباطات و رسانه حوزه هنری تصریح کرد: رشته تئاتر ما این مشکل را داشته، حالا کرونا هم شده و این فرصت بازاندیشی درباره مربیان و طرح درس‌ها فراهم شده است. رشته نمایش در هنرستان سوره برای همیشه حذف نشده است. همین حالا هنرجویان در مقطع یازدهم و دوازدهم مشغول تحصیل هستند. اما امسال این توقف و عدم ثبت‌نام در سال دهم برای بهتر شدن شرایط است.

اما این حدف و تعلیق رشته بازیگری تئاتر هنرستان دخترانه سوره زمانی بیشتر رنگ و بوی حاشیه به خود گرفت که دکتر رحمت امینی مدیر پردیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی حوزه هنری با انتشار نامه ای به رئیس حوزه هنری  نسبت به این سیاست واکنش نشان داد.  

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

امینی در این نامه آورده است: اگر در ساز و کارهای مدیریت و آموزش هنرستان دخترانه سوره و در رشته نمایش، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته وضعیت مطلوب مورد نظر شما را حاصل کند، راهش پاک کردن صورت مساله نیست که معمولا آسان‌ترین روش مدیریت است. بلکه تلاش برای حل مساله است که در اینجا با تقویت یا تغییر کادر مدیریت آموزش و تمرکز بر رفع مسائل و مشکلات قطعا قابل تحقق است.

این کارگردان و مدرس تئاتر در بخش دیگری از نامه سرگشاده خود آورده است: تقاضا می‌کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه‌ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده‌اید، آن را لغو بفرمایید.

حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش  ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

بندبازی در ارتفاعات عشق به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تلویزیون تئاتر ایران

تله‌تئاتر بندبازی در ارتفاعات عشق با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم در تلویزیون تئاتر ایران عرضه شد.

این نمایش تلویزیونی درباره شخصیت چندوجهی سردار شهید قاسم سلیمانی و نیز مدافعان حرم نوشته و اجرا شده است. این اثر به نویسندگی ایمان گلرو و کارگردانی مشترک ایمان گلرو و سمیه مودی است و تهیه‌کنندگی آن را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بر عهده داشته است.

گلرو درباره این نمایش گفته: داستان تله‌تئاتر بند بازی در ارتفاعات عشق در مورد دو سرباز مدافع حرم است. یکی از این مدافعین بیرجندی بوده و برای مرخصی به همراه دوست آبادانی خود به شهر و خانه مادری او در بیرجند می‌آیند. در این بین اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد که ادامه داستان را شکل می‌دهند. در این تله تئاتر یاد و خاطره اولین شهید مدافع حرم استان خراسان جنوبی، شهید مرتضی بصیری پور نیز گرامی داشته شده است.

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: عباس و دوستش حنان به خانه مادری عباس در بیرجند سفر می‌کنند و مادر عباس با کمک حنان سعی بر این دارند عباس را راضی کنند تا با سوگل دختر همسایه ازدواج کند اما عباس...

نمایش بند بازی در ارتفاعات عشق در سال ۱۳۹۹ و در هفته دفاع مقدس رونمایی شده بود و مدت زمان آن حدود ۷۰ دقیقه است.

احمد حسینی مقدم، ساره مزروعی، فهیمه جعفری و ایمان گلرو بازیگران این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان تله‌تئاتر و تئاتر مقاومت می‌توانند از طریق صفحه تلویزیون تئاتر ایران که از صفحه نخست ایران تئاتر هم در دسترس است، به تماشای این نمایش بنشینند.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

باتوجه به تغییر زمان برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به دلیل اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و برگزاری این رویداد در نیمه آذر سال جاری، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تمدید شد.

بر این اساس مهلت ارسال نسخه تصویری بخش مجالس شبیه‌خوانی (یادواره زنده‌یاد هاشم فیاض) تا ۱۰ مهر، زمان ارسال آثار به بخش سمینار تا ۱۵ مهر ماه، مهلت ارسال نسخه تصویری آثار بخش نمایش‌های تخت‌حوضی (بخش ویژه علی نصیریان) تا ۲۰ مهر و زمان ارسال آثار به بخش‌های معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده‌یاد محمود استادمحمد)، نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره زنده یاد کاکامحمد شیرازی)، نقالی و روایت‌‍‌های ملی (یادواره زنده یاد مرشد ولی‌الله ترابی) و جوانه‌های نمایش ایرانی ویژه کودک و نوجوان (بخش ویژه هنگامه مفید) تا ۲۵ مهر تمدید شد.

متقاضیان بخش‌های جشنواره لازم است تا تاریخ مقرر با مراجعه به بخش ویژه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر تارنمای ایران تئاتر نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۹ آذر ماه سال جاری به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهد شد.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اعلام کرد با توجه به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و همچنین شرایط حاد کرونایی در سراسر کشور و به منظور تسهیل امور برای هنرمندان متقاضیِ شرکت در این رویداد بین‌المللی، مهلت ارسال آثار در همه بخش‌های جشنواره تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

دبیرخانه جشنواره همچنین اعلام کرد به دلیل فراهم نبودن شرایط اجرای عمومی برای گروه‌های متقاضی، در این مرحله ارسال تاییدیه اجرای عمومی آثار ضروری نیست.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مهرماه سال جاری به دبیری عبید رستمی برگزار خواهد شد.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جایزه بزرگ سرو

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد که با توجه به درخواست های مکرر علاقمندان برای شرکت در این رویداد فرهنگی هنری، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۸ شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

در این دوره از جشنواره با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی اجراهای عمومی، رویکرد اصلی جشنواره معطوف به پایان‌نامه‌های دانشجویی، کتب منتشر شده پژوهشی، نمایشنامه های چاپ شده و تله تئاترهای تلویزیونی پخش شده از یکی از شبکه های سراسری یا استانی رسانه ملی است.

علاوه بر آثار دهه ۹۰ هجری شمسی که در فراخوان این جایزه ذکر شده بود، صاحبان آثار تولید شده در دهه ۸۰ نیز در بخش تله تئاتر می توانند آثار خود را به دبیرخانه این جایزه به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر (بخارست)، بخارست هشتم، پلاک ۱۶، طبقه ششم، انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس ارسال کنند.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

برگزاری همایش هنر و روایت با هدف بررسی نقش روایت هنری در عصر نوین

نظر به اهمیت روایت شناسی و روایت نگاری در هنر و نقش تعیین‌کننده آن در دوره معاصر، همایش «هنر و روایت» با هدف بررسی نقش روایت هنری در عصر نوین به همت معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

پژوهشگران می‌توانند یافته‌های پژوهشی خود را حول محورهای مطالعاتی زیر به دبیرخانه علمی این همایش ارسال کنند: «بازنمایی روایی و بازنمایی نمایشی در هنرها»، «عناصر روایی و هنرها: وجه، زمان، صدا...»، «روایت شناسی تطبیقی در هنرها: سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی...»، «روایت‌های ادبی و روایت‌های هنری»، «روایت‌های هنری و فرهنگ‌ها»، «روایت‌های هنری و واقعیت‌های زندگی»، «روایت‌های ایرانی و هنرهای ایرانی» و «روایت‌شناسی هنری در ایران( هنرمندان، محققان و مخاطبان)».

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند چکیده مقالات خود را، حداکثر تا ۳۰ آبان ۱۴۰۰، به رایان‌نامه همایش، به نشانی ravayat@honar.ac.ir یا به صورت پستی به دبیرخانه همایش هنر و روایت، به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲، فرهنگستان هنر، کد پستی ۱۴۱۶۹۵۳۶۱۳ ارسال کنند.

دبیری علمی این همایش بر عهده علی عباسی، استاد دانشگاه شهید بهشتی است و تاریخ برگزاری همایش مذکور اسفند ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مجموعه نمایشنامه‌های قلم روشن

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه نمایشنامه‌نویسی قلم روشن ۱ و  ۲ که سال گذشته از سوی انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی، منتشر شده است، تقدیر کرد.

در بخشی از نامه سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: توفیق تولید نمایشنامه ایرانی با موضوع فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و توجه به ارزش‌های بومی اقدامی بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر به شمار می‌آید. همچنین اقدام حمایتی از ۳۱ نمایشنامه نگاشته و چاپ شده در ۱۶ مجلد و یا در دست انتشار و نیز حمایت از حدود ۵۰ نمایشنامه در دست نگارش بسیار دارای اهمیت است. مطابق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در مجموع نویسندگان خوبی برای این همکاری انتخاب شده‌اند و محصول کار از ارزش ادبی و فنی قابل قبولی برخوردار است. خاصه آن که برخی از نویسندگان دارای عناوین تالیف متعدد در مقیاس ملی هستند و برخی نیز از جوان‌های خوش قلم و آینده‌دار به حساب می‌آیند.

تاکید بر روایت فضاهای ایرانی و بومی و تاریخ معاصر در اکثر آثار به چشم می‌خورد و البته تنوع نگاه و مضمون نیز از ویژگی‌های این مجموعه است. از نظر محتوایی در برخی آثار رگه‌هایی از نگاه تلخ و پوچ‌گرایانه به چشم می‌آید.

مجموعه نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن ۱» ۱۴ بهمن ماه سال گذشته و مجموعه نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن ۲» ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ رونمایی شد.

قلم روشن ۱ هشت برش از زندگی هشت شهید را روایت می‌کند و شامل نمایشنامه‌های یا نبودن نوشته کامران شهلایی، همه برادران من نوشته رضا گشتاسب، فصل یاقوت‌های سرخ نوشته ندا ثابتی، هلی‌برن نوشته محسن عظیمی، از پشت شانه‌هایش نوشته مهدی نصیری، برونسی نوشته مرتضی شاه‌کرم، شال گردن نوشته لادن شیرمرد و طبلی که زیر پا می‌لرزید نوشته مریم منصوری است.

همچنین در پروژه قلم روشن ۲ نمایشنامه‌های در آستانه نوشته امیرحسین طاهری، پنگوئن‌های افسرده نوشته محمد میرعلی اکبری، گیسو نوشته بهرام صادقی مزیدی، خواب می‌بینم نوشته آرش عباسی، دست نوشته مهدی ضیاءچمنی، قربانگاه نوشته عمادالدین رجبلو، نادرشاه نوشته حمیدرضا نعیمی، اشتیاق (سیاره میمون‌ها) نوشته پیام لاریان، عروس قنات نوشته شهرام کرمی، سی‌ و سه سال بعد نوشته مهدیه حسینی، بابا آدم نوشته لیلی عاج و صادره از… نوشته مهتا پناهی از سوی انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده است.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

میزبانی خانه نمایش مهرگان از مصلوب

نمایش مصلوب به نویسندگی، طراحی و کارگردانی فائزه محمدیان از ۳۱ مرداد ساعت ۱۸ در خانه نمایش مهرگان به صحنه رفت.

حامد خسروی، الهه شیدایی، سپهر ابراهیمی، محسن مرادی پور، نیلوفر روغنی، آتنا موسوی، ابوالفضل علیاری، البرز کهندل و فائزه محمدیان در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان نمایش مصلوب آمده است: تو را میان امواج آسیمه سر دیدم؛ ایستاده بر پهنه دریا؛ آنجا که مسلمانان را به صلیب می‌کشیدند.

علاقه مندان برای تماشای این نمایش که هر روز ساعت ۱۸ در خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود، می‌توانند به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه کنند.

از گام‌های محدود اجرا تا تمرکز بر جشنواره‌های تئاتری

برپایی ۱۰ مجلس تعزیه در دهه سوم حرم در حوزه هنری

مرشد محسن میرزاعلی از اجرای ۱۰ مجلس تعزیه در حوزه هنری خبر داد که از پلتفرم‌های مجازی پخش می‌شوند.

مرشد محسن میرزاعلی درباره پخش مجالس تعزیه از شبکه چهار سیما گفت: سال گذشته ۱۰ مجلس تعزیه با عنوان «شبیه حسین (ع)» با همکاری شناخته شده ترین تعزیه خوانان سراسر کشور و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید و ضبط شدند که قرار بود طی ۱۰ شب از شبکه ۴ سیما پخش شود اما مشکلاتی برای پخش منظم این تعزیه‌ها در سال گذشته به وجود آمد. خوشبختانه امسال این سد شکسته شد و این مجالس تعزیه هر شب از شبکه چهار سیما و یکی از سامانه‌های مجازی پخش می‌شود که بازخورد خوبی هم داشته است.

وی ادامه داد: در این مجالس من به عنوان معین البکاء حضور دارم. این تعزیه‌ها طبق مقتل همان روز تولید شده‌اند و در مدت زمان تقریبی ۴۰ دقیقه پخش می‌شوند. کم شدن مدت زمان مقتل ها نیز به دلیل شرایط تلویزیون و اینکه همه نوع مخاطبی را در بر می‌گیرد، بوده است چون در حالت طبیعی مدت زمان هر تعزیه ۲-۳ ساعت است که ممکن است از حوصله مخاطب تلویزیون خارج باشد.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره برگزاری مجالس تعزیه در حوزه هنری بیان کرد: برنامه ریزی های برای اجرای مجالس تعزیه در دهه آخر محرم انجام گرفته است که البته تاریخ آن هنوز قطعی نیست اما قرار است ۱۰ مجلس تعزیه به صورت زنده اجرا و از پلتفرم های مجازی برای مخاطبان پخش شود. احتمالاً در کنار این تعزیه‌ها، ۱۰ مجلس نقل و پرده خوانی هم خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha