برافراشته شدن پرچم عزای حسینی هرمزگانی‌ها در ایام کرونایی

بندرعباس- ایرنا- هرچند شیوع ویروس کرونا و وضعیت بحرانی کرونایی، استان هرمزگان را همچون سایر کشور و دنیا تحت تاثیر قرار داده اما همزمان با فرارسیدن ماه محرم، پرچم عزای حسینی (ع) درجای جای استان برافراشته شده است.

به گزارش ایرنا، مراسم‌های عزاداری هیات‌های دینی و مذهبی هرمزگان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در فضای باز مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و منازل در حال برگزاری است.

از آنجایی که ماه محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و ۷۲ تن از یاران با وفایش از جایگاه ویژه ایی برای مردم هرمزگان همچون سایر ایرانیان برخوردار است لذا امسال نیز با توجه به شرایط خاص کرونایی و سلامت مردم، مسوولان و ستاد استانی کرونای استان برآن شده‌اند تا با فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و کاهش تعداد افراد در مراسم، ریسک در معرض قرار گرفتن این بیماری را به حداقل برسانند و مردم با آرامش خاطر بیشتری با رعایت همه جوانب به عزاداری بپردازند.

شهرها و روستاهای هرمزگان از چند روز قبل از ماه محرم با نصب پارچه سیاه و پرچم‌های منقش به اسامی ائمه اطهار و حضرت ابوالفضل(ع) در اماکن عمومی، خیابان‌ها، تکیه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و منازل، خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن این دهه که یادآور قیام خونین امام حسین(ع) است، آماده کرده اند.

عزاداری‌ها در مکان‌های سرباز و بدون سقف برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به چگونگی برگزاری مجالس عزاداری در ماه محرم امسال گفت: آیین‌های عزاداری استان در مکان‌های سرباز و بدون سقف و با رعایت فاصله اجتماعی و یک سوم ظرفیت برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: برگزاری مراسم در فضای بسته از جمله مسجد، حسینیه و هیات‌های مسقف تنها در صورتی مجوز دارد، که ارتفاع تا سقف بیش از ۶ متر و شمار عزاداران یک چهارم ظرفیت آن مکان باشد.

وی بیان داشت: امسال با استفاده از ظرفیت‌ها و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، مراسم عزاداری در محرم پرشورتر برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با بیان اینکه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر مطالبه عمومی است، تصریح کرد:هیات‌های مذهبی و انجمن‌های تعزیه خوانی باید مراسم عزاداری را همراه با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه‌ها برپا کنند.

انصاری راد گفت: در این خصوص باید تمهیدات لازم را درنظر بگیریم، چرا که جریان‌های دینی و دستگاه‌های فرهنگی هرمزگان مصمم هستند با حفظ رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی این مجالس و محافل عزا برپا شود.

وی یادآورشد: امسال عزاداری پیشواز محرم با حضور پیرغلامان، هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی روی عرشه ناو جماران برگزار شد.

 اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۰ بقعه متبرکه هرمزگان

طرح سوگواره بصیرت عاشورایی نیز امسال باتوجه به وضعیت قرمز کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیش از ۳۰ بقعه متبرکه استان هرمزگان به اجرا درآمده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: شعار طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در سالجاری «ایران بهتر در سایه‌سار اهل بیت(ع) توام با جهاد و تلاش و خودکفایی» است که سعی داریم تمام توان خود را برای عملی کردن این شعار به کار ببندیم.

حجت‌الاسلام مصطفی آزادی افزود: سیاه‌ پوش کردن فضاهای روباز بقعه‌های متبرکه، تعویض پرچم بقعه‌های متبرکه با بیرق عزای سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا و همچنین اقامه نماز ظهر عاشورا، برپایی خیمه‌های معرفت، مراسم چهارپایه خوانی با همکاری کانون مداحان، راه‌اندازی کاروان‌های عزای خودرویی، ترویج و مشارکت در برپایی روضه‌های خانگی با پویش «هر خانه یک حسینه»، برگزاری ویژه ‌برنامه‌های «شیرخوارگان حسینی» و «احلی من العسل» با حضور محبان اهل بیت (ع) از مهم ترین برنامه‌های فرهنگی در قالب این سوگواره است.

وی بیان داشت: توزیع غذای متبرکه در بیمارستان‌های مرکز درمان کرونا و همچنین حمایت از مبلغان، ذاکران و مداحان بومی که به نوعی از کرونا آسیب دیده‌اند، از جمله برنامه‌های اجتماعی در طرح سوگواره بصیرت عاشورایی است.

 معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه هرمزگان یادآورشد: بیش از ۳۵ مبلغ  بومی و ۱۷ مبلغ اعزامی در برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با همراهی هیات‌امنا و خادمان بقعه‌های متبرکه مشارکت دارند.

۷۲ آشپرخانه اطعام حسینی در هرمزگان راه اندازی شد

همزمان با آغاز ماه محرم، ۷۲ آشپرخانه اطعام حسینی با هدف کمک به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر از کرونا در سراسر هرمزگان راه اندازی شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در حاشیه آغاز بکار آشپرخانه اطعام حسینی در بندرعباس گفت: از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر بیش از یک میلیون دست غذای گرم طبخ و بین خانواده های نیازمند تحت حمایت این نهاد و اقشار آسیب پذیر از کرونا توزیع می‌شود.

جلیل تراهی افزود: پویش اطعام حسینی در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی میان نیازمندان با مشارکت هیات‌های عزاداری، حسینیه‌ها، مساجد، دفترهای ائمه جماعات، موسسه‌های خیریه و کمک‌های مردم نیکوکار استان هرمزگان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: از مردم خیر و نیکوکار هرمزگان انتظار داریم که نذرهای خود را از طریق کد دستوری *۰۸۷۸۸*۰۷۶# و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۲۷۸۳۰ به مراکز نیکوکاری، هیات‌های مذهبی و گروه‌های جهادی واریز کنند تا بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر در ماه پرخیر و برکت محرم و صفر در خدمت خانواده‌های نیازمند استان باشیم.

نماینده ولی فقیه درهرمزگان نیز گفت: پویش اطعام و احسان حسینی در استان از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر به مدت ۲ ماه ادامه می‌یابد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: هر روز ۳۰ هزار پخت در آشپزخانه‌های اطعام حسینی پخت می‌شود و بین به خانه‌های مستمندان، نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ آشپرخانه مربوط به شهر بندرعباس است، بیان داشت: راه اندازی آشپرخانه حسینی به همت کمیته امداد صورت گرفته است که از مردم هم انتظار می‌رود در این کار خداپسندانه سهیم باشند.

امام جمعه بندرعباس اظهارامیدواری کرد: که تعداد آشپزخانه‌های اطعام حسینی با حمایت‌های مردمی و افراد نیکوکار تا پایان ماه صفر به ۲ برابر افزایش یابد.

عزاداران حسینی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

عزاداران حسینی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، در شرایط بحرانی شیوع کرونا بهانه ای دست معاندان و مغرضان برای زیرسوال بردن عزاداری‌ها ندهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی باید به مسوولان هیات‌های عزاداری استان تاکید کند که عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برپا شود.

علی رئوفی در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان افزود: اقامه عزاداری برای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و ترویج فرهنگ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران، مصداق بارز ترویج معروف در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در تحقق اهداف مهم فریضه امر به معروف و نهی از منکر نقش بسزایی دارند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت رسانه به ویژه صداوسیما در نهادینه سازی این فرهنگ بهره گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تصریح کرد: مخالفان امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین ابزارهای رسانه ای برخوردار هستند و باید با سلاح رسانه با آن‌ها مقابله به مثل کرد.

رئوفی همچنین با اشاره به اهمیت فضای مجازی در ترویج امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: فضای مجازی با توجه به حضور گسترده مردم به ویژه نسل جوان در آن، ظرفیت بی بدیلی است که می‌توان به خوبی از آن برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر بهره برد.

وی در همین خصوص افزود: دشمنان بر روی فضای مجازی سرمایه گذاری عظیمی برای رسیدن به اهداف خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند که از این فضا نباید غفلت کرد.

علما مردم را به عزاداری های مجازی هدایت کنند

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از هیات‌های مذهبی و دینی استان خواسته است که باتوجه به شیوع گسترده کرونا و وضعیت قرمز شهرهای استان، مراسم‌های عزاداری وسوگواری سرور و سالارشهیدان اباعبدالله حسین(ع) به سمت مجازی هدایت شود.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: رویدادهای اجتماعی در ایران نقش زیادی در اوج گیری کرونا دارند و با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم از علما انتظار داریم مردم را به سمت عزاداری های مجازی هدایت کنند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: پس ازانتخابات شاهد بالا رفتن آمار کرونا بوده ایم و اکنون نیز به شدت نگران اوج گرفتن بیماری پس از دهه محرم هستیم.

وی بیان داشت: این نگرانی حتی برای عزاداری‌هایی که در فضای باز نیز برگزار می‌شود، وجود دارد و در روزهای اخیر هم شاهد رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: ۲ هفته تعطیلی مطلق در کشور یک نیاز واقعی است که در این تعطیلی‌ها باید رفت وآمدها به صفر و پروازها محدود شود.

از عزاداری محرم نمی‌توانیم بگذریم

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: ما نمی‌توانیم از مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در ایام محرم بگذریم، چرا که مردم نسبت به این مراسم عطش دارند و از طرفی هم نمی‌توانیم شرایط خاص کرونا و سلامت مردم را نادیده بگیریم، چرا که سلامت مردم برای ما اولویت است.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده گفت: بنابراین ایام محرم را به نحوی مدیریت خواهیم کرد؛ به شرطی که مردم همچنان به اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت کنند و وضعیت استان نیز به لحاظ شرایط کرونایی این اجازه را به ما بدهد.

وی تاکید کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز را رعایت کنند و شرایط روز به روز بهتر شود، قول خواهیم داد تحت هر شرایطی و همراه با پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم مراسم‌های ماه محرم را برگزار کنیم.

استان هرمزگان دارای یک‌هزارو ۶۰۰ هیات عزاداری بوده که هرساله در ایام عزاداری‌ها بویژه در دهه محرم با برپایی مجالس‌های سوگواری،عزاداری، سینه زنی سنتی و زنجیرزنی و دیگر سنت‌های این ماه عشق و ارادت خالصانه خود را به سید وسالار شهیدان و یاران باوفایشان ابراز می‌داشتند اما از آنجایی که امسال درگیر شیوع ویروس کرونا بوده لذا برنامه‌ها آن طور که باید به شکل گسترده برپا نمی‌شود و از این موضوع دلتنگ و نگران هستند.

بیش از ۳۰ هیات قومی و غیربومی از شهرستان‌های مختلف کشور و از قوم‌های کرد، لر، عرب، ترک و آذری در هرمزگان دایر است که هر کدام آیین‌ها وسنت‌های مخصوص به خودشان را در ایام محرم در این استان برپا می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha