۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84433704
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آئین های عزاداری ماه محرم در افغانستان آغاز شد

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
کد خبر: 84433704
آئین های عزاداری ماه محرم در افغانستان آغاز شد

کابل-ایرنا- آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان از نخستین روز ماه محرم در شهرهای مختلف افغانستان بویژه در مزار شریف و کابل در شرایطی که جنگ و درگیری به مراکز استانها کشیده شده و تهدید های امنیتی نیز به موازات آن افزایش یافته از روز گذشته با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع )آغاز شد.

به گزارش ایرنا، عزاداری امسال در شرایطی  برگزار می شود که هزاران نفر از آوارگان مناطق جنگزده از شمال ،جنوب و غرب این کشور به پایتخت سرازیر شده و در مساجد و تکیه ها مستقر شده اند.

شب گذشته مساجد و تکایای پایتخت بویژه غرب کابل شاهد حضور جوانان و نوجوانان افغان بود که در عزای شهدای کربلا مراسم نوحه‌خوانی و عزاداری برگزار کردند.

آئین های عزاداری حضرت امام حسین (ع )بیشتر در غرب کابل که محل زندگی شیعیان است با سیاه پوش کردن مساجد ،خیابان ها و منازل از شب گذشته آغاز شد.

همچنین شهروندان کابل در حال برنامه ریزی برای تامین امنیت عزاداران ماه محرم با کمک دولت در دهه اول هستند.

کاربران فضای اجتماعی با راه اندازی کمپینی خواستار توزیع نذورات در بین آوارگان جنگ که این روزها به طور  گسترده در معابر و مناطق مختلف  پایتخت حضور دارند شده اند.

از شهر مزارشریف در شمال افغانستان نیز گزارش شده است که در روز اول محرم حضور عزاداران در مساجد و تکایا با وجود تهدیدات امنیتی پرشور و گسترده بوده است.

خبرگزاری صدای افغان(آوا)نوشته است مردم مزار شریف اعم از زن و مرد ،پیر و جوان در مجالس عزاداری سالار شهیدان شرکت کردند.

آوا نوشت که امسال برخلاف سال های گذشته مراسم عزاداری محرم با وضع محدودیت رفت و آمد در شب ،بیشتر در بعدازظهر برگزار می شود.

به گفته عزاداران حسینی هیچ چیز مانع برگزاری عزاداری سالار شهیدان نمی شود و این  مراسم در هر شرایطی برگزار می شود.

گروه طالبان که در دوره حاکمیت خود پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی برگزاری آیین محرم را برای شیعیان افغانستان ممنوع کرده بودند، پس از ۲۰ سال باردیگر بر شماری از شهرها حاکم شده اند و هنوز روشن نیست که آنها این بار با شیعیان و محبان اهلبیت «ع» چگونه برخورد خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha