قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

تهران- ایرنا- حسین باغ گلی؛ به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از طرف کابینه دولت سیزدهم معرفی شد و در صورت اخذ رای اعتماد از طرف نمایندگان مجلس، عهده دار هدایت تعلیم و تربیت ۱۵.۵ میلیون دانش آموز ایرانی خواهد شد. از سوابق اجرایی وی می توان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین نهادهای اجرایی کشور، وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز است، دستگاهی که بدون شک اگر برنامه ریزی دقیق و منسجم برای رفع مشکلات و تنگناهای آن صورت نگیرد، پیامدهای بسیار بدی به همراه خواهد داشت. وزارت آموزش و پرورش در مدت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی پذیرای ۱۵ وزیر بوده که هر یک برنامه ها و اهدافی برای دستگاه تعلیم و تربیت ترسیم کرده اند و بنا بر شرایط و وضعیت موجود در هر دوره اقدامات مثبت و منفی انجام داده‌اند که هر کدام از آنها قابل تامل است. در این جستار به معرفی، فعالیت و اقدامات وزرای آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود. که در ادامه می‌خوانید:

غلامحسین شکوهی نخستین وزیر آموزش و پرورش

نخستین چهره‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از آبان ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۵۸ خورشیدی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زد، «غلامحسین شکوهی» بود. وی در چهارم تیر ۱۳۰۵خورشیدی در خوسف از توابع شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات اولیه خود را در مدرسه شوکتیه گذراند و پس از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی در بیرجند به حرفه معلمی پرداخت. شکوهی پس از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای عالی تهران شده و در ۱۳۳۵خورشیدی  لیسانس خود را در رشته آموزش و پرورش ابتدایی اخذ کرد. سپس برای ادامه تحصیل به سوییس اعزام شد و در ۱۳۴۱ خورشیدی موفق شد که دکتری خود را در رشته تعلیم و تربیت دریافت کند. پس از بازگشت به ایران، در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت شده و همزمان در دانشسرای عالی تهران به تدریس پرداخت. وی به دلیل سال‌ها خدمت رسانی در عرصه علم و دانش به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت موقت مهندس بازرگان منصوب شد، وی از بی حاشیه ترین مردان کابینه شناخته می‌شد. البته فعالیت او در عرصه وزارت به دلیل این که تنها ۱۰ ماه بر کرسی وزارت بود، موجب شد که نتواند برنامه ها خود را اجرایی کند. بعد از پایان دوره وزارت، رییس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران شد و بعد از آن به فعالیت های علمی و پژوهشی باقی عمر را گذراند. وی سرانجام بعد از سال‌های خدمت در عرصه علم و دانش در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خورشیدی دیده از جهان فروبست.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

محمدعلی رجایی

محمدعلی رجایی دومین وزیر آموزش و پرورش در بعد از انقلاب اسلامی بود که در ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در قزوین دیده به جهان گشود. مقطع تحصیلات خود را تا دیپلم در این شهر گذراند، سپس به تهران رفت و در دانشسرای عالی تربیت بدنی معلم به تحصیل پرداخت و سپس به دانشسرای عالی رفت. پس از آن به استخدام آموزش و پرورش درآمد. رجایی در ۱۳۵۸ خورشیدی و در دولت بازرگان، مدتی را به عنوان سرپرست موقت وزارت آموزش و پرورش و سپس کفیل وزارت آموزش و پرورش در آمد و پس از استعفای بازرگان و پایان کار دولت موقت به حکم شورای انقلاب در ۱۳۵۸ خورشیدی به عنوان وزیر در صدر آموزش و پرورش قرار گرفت. از جمله اقدامات مهم وی در ۹ ماه فعالیت در وزارت آموزش و پرورش می توان به دولتی کردن مدارس ملی و یک شکل کردن آموزش و پرورش، یکنواخت کردن تمام مدارس و رفع تبعیض از آنها، تغییر نظام آموزشی، تغییر محتوای کتاب‌های درسی، تعمیم امکانات و تجهیزات آموزشی برای تمام اقشار جامعه، اشاره کرد. وی همچنین نقش بنیادی در تحقق انقلاب فرهنگی و به ثمر رسیدن اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی داشت.  سرانجام این چهره برجسته علم و دانش رجایی در ۸ شهریور ۱۳۶۰ خورشیدی به شهادت رسید.

محمدجواد باهنر

سومین وزیر آموزش و پرورش محمد جواد باهنر بود. وی در ۱۳ شهریور ۱۳۱۲خورشیدی در کرمان دیده به جهان گشود. بعد از پایان تحصیلات در این شهر وارد حوزه علمیه قم شد و در همین سال بود که دیپلم کامل متوسطه را نیز اخذ کرد. وی در کنار تدریس به تالیف کتب درسی پرداخت و در تشکیل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کانون توحید و مدرسه رفاه نقش موثری داشت. باهنر از ۱۳۵۹ خورشیدی در وزارت آموزش و پرورش حضور یافت و پس از انتخاب به عنوان وزیر آموزش و پرورش سیاست‌های کلی این وزارتخانه را چنین اعلام کرد: «تعمیم امکانات آموزشی کشور به ویژه در روستاها تا این نابرابری موجود میان شهر و روستا از بین برود. نحوه توزیع مدارس باید به طور عادلانه برنامه ریزی و عمل شود تا تفاوت بسیار زیادی که در مدارس جنوب شهر و شمال شهر موجود است مرتفع شود. آموزش و پرورش باید محتوای فرهنگی و بار ایدئولوژی اسلامی بگیرد و دارای اهداف مشخصی باشد. اهمیت تربیت معلم، در این باره باید به ایجاد دوره‌های غنی و پربارتر بپردازیم.» سرانجام باهنر به همراه رجایی در انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ خورشیدی در دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسید.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

علی اکبر پرورش

علی اکبر پرورش چهارمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود. وی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴خورشیدی این مسوولیت را به عهده داشت.

پرورش در ۱۳۲۱خورشیدی در اصفهان متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند. مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد. پرورش در دوران وزارت خود ساماندهی آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد با آرام شدن اوضاع سیاسی که همزمان با شدت گرفتن جنگ تحمیلی بود، مجموعه آموزش و پرورش را دور از هیاهوی جنگ نگه دارد. نکته مهم در کارنامه وزارت پرورش آن بود که با رای محکم‌تری نسبت به بقیه وزیر شد و کمتر از وزرای دیگر مشکلات ساختاری آموزش و پرورش دامنگیر وی شد. رای منفی مجلس به پرورش هیچ گاه از ۱۴ رای بیشتر نشد. سرانجام وی پس از چند سال رنج از بیماری نارسایی کلیه در ۶ دی ۱۳۹۲خورشیدی دیده از جهان فروبست.

سید کاظم اکرمی

پنجمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سید کاظم اکرمی نام دارد که از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ خورشیدی، مسوولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفت.

سید کاظم اکرمی در سوم شهریور ۱۳۱۹ در همدان دیده به جهان گشود. وی در دانشسرای عالی تهران در رشته روانشناسی موفق به اخذ درجه لیسانس شد و دوره فوق لیسانس خود را در رشته مشاوره به پایان رساند. اکرمی در فاصله ۵۷ تا ۵۹ مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان بود و با تشکیل مجلس خبرگان به عنوان نماینده مردم همدان به این مجلس راه یافت. تقویت ساختاری وزارت آموزش و پرورش در دوران جنگ تحمیلی یکی از مهم ترین اقدامات وی در کسوت وزارت آموزش و پرورش بود. اما به هر حال با شدت گرفتن حملات موشکی عراق در سال‌های پایانی جنگ، تعطیلی سراسری مدارس یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های آموزش و پرورش در طول تاریخ را رقم زد. تدبیر دولت با جایگزینی امکان آموزش از راه دور و از طریق تلویزیون، آموزش و پرورش ایران را از تعطیلی یک ساله نجات داد و سبب شد،  روند آموزش عمومی کشور بدون وقفه ادامه یابد. بزرگ شدن مجموعه آموزش و پرورش، جذب معلمان، کلنگ زنی ساخت مدارس و… از دیگر اقدام‌هایی بود که در دوره وزارت اکرمی انجام شد.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

محمد علی نجفی

محمد علی نجفی ششمین وزیر آموزش و پرورش ایران به شمار می‌رود که بیش از هفت سال در این عرصه خدمت کرد. نجفی در ۲۳ دی ۱۳۳۰ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. او دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری خود را در رشته ریاضی از دانشگاه MIT دریافت کرد. عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران، شهردار تهران، مدرس دانشگاه، مشاور امور اقتصادی رییس جمهور از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

نجفی که از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶خورشیدی وزیر آموزش و پرورش بود، توانست برخی تغییرات ساختاری و محتوایی را در بدنه این وزارتخانه اعمال کند. وی همزمان تلاش کرد تا با تشکیل مدارس غیرانتفاعی بخشی از حجم ساختار بزرگ و کم تحرک آموزش و پرورش بکاهد و از طرفی دیگر با واگذاری امور اجرایی به مدارس، آموزش و پرورش را کوچک‌تر کند. نجفی با تغییر الگوی قدیمی آموزشی از نظام قدیم به نظام جدید تلاش کرد تا آموزش عمومی و آمادگی برای آموزش عالی را به ۲ بخش مجزای از هم تبدیل کند. تسهیل روند گزینش‌های آموزش و پرورش که سال‌ها جزو سختگیرانه ترین گزینش‌های دولتی بود از دیگر اقدام‌های نجفی به شمار می‌رفت. او تلاش کرد با سخت کردن شرایط انتقال و استخدام معلمان با استفاده از معیارهای تحصیلات عالی، بدنه آموزش و پرورش را اصلاح، تقویت و مدیریت کند. نجفی با پشتوانه علمی و تجربه مدیریتی خود آموزش و پرورش ایران را متحول کرد.

حسین مظفر

حسین مظفر هفتمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود که از ۱۳۷۶تا ۱۳۸۰ خورشیدی این منصب را بر عهده داشت.

 مظفر در۱۳۳۱ در ملایر دیده به جهان گشود.  وی دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی در رشته برنامه ریزی و خط مشی گذاری است و در دوران وزارتش ترجیح داد به جای آنکه در راستای جهت برنامه‌ای که در دوره‌های قبل برای اصلاح و تقویت ساختار آموزش و پرورش پیش بینی شده بود، حرکت کند، وزارت آموزش و پرورش را در این چهار سال آرام نگه دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسایل آموزشی دوره وزارت مظفر یکی از بی حاشیه ترین دوره‌های وزارت آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران بود.

مرتضی حاجی

هشتمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مرتضی حاجی نام داشت، وی از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ این مسوولیت را بر عهده داشت.

حاجی در ۱۳۲۷ خورشیدی در تهران متولد شد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ریاضی است. وی در ابتدای مسیر خویش در کرسی وزارت آموزش و پرورش خواستار اصلاح و تقویت ساختار آموزش و پرورش شد. وی تلاش کرد تا با تسهیل واگذاری اداره امور مدارس از آموزش و پرورش به خود معلمان، ساختار این وزارتخانه را کوچک کند و از طرفی دیگر تلاش کرد با حذف معاونت پرورشی از این وزارتخانه اصلاحات ساختاری را پی بگیرد. حاجی چندین بار تا مرز استیضاح هم پیش رفت، اما توضیحات قانع کننده درباره اصلاحات وی هر بار او را از خطر کسب رای عدم اعتماد مجلس نجات داد.

محمود فرشیدی

محمود فرشیدی نهمین چهره‌ای بود که از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶خورشیدی بر مسند وزارت آموزش و پرورش نشست.

فرشیدی در ۱۳۳۰ خورشیدی در مشهد دیده به جهان گشود. در رشته مهندسی شیمی به تحصیلات پرداخت. وی وزارت آموزش و پرورش در دولت نهم را پذیرفت و شعار «مدرسه زندگی» را با هدف اصلی تحول بنیادین برگزید. با انتخاب فرشیدی برای وزارت آموزش و پرورش حاشیه‌های بسیاری به وجود آمد.  احیای معاونت پرورشی از یک طرف و توقف روند مشارکت بخش‌های غیردولتی در اداره مدارس از جمله اقدام‌های شاخص وی در آموزش و پرورش بود. فرشیدی از طرف محمود احمدی نژاد برکنار شد. هرگز مشخص نشد به چه دلیلی احمدی نژاد به یکباره تصمیم گرفت تا فرشیدی را از قطار دولت نهم پیاده کند.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

علیرضا علی احمدی جشفقانی

علیرضا علی احمدی دهمین وزیر آموزش و پرورش بود که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ خورشیدی این مسوولیت را بر عهده گرفت.

احمدی در ۱۳۱۸خورشیدی در نایین اصفهان دیده به جهان گشود.  وی رشته مدیریت تولید را تا مقطع دکتری ادامه داد. او در دوران وزارتش از جداسازی کتاب های درسی دختران و پسران و ساخت اندرونی در مدارس دخترانه سخن می‌گفت، از طرفی دیگر مقابل فشارها برای استخدام حق التدریسی ها به بهانه جلوگیری از بزرگ شدن ساختار ایستادگی می‌کرد. دوره کوتاه وزارت احمدی همواره با چاشنی جدل‌ها و درگیری‌های سیاسی و غیرسیاسی با مجلس همراه بود. مقاومت وی برای اجرای قانون حذف کنکور یکی از اقدامات اساسی او در مقابل مجلس بود که حتی او را چندین بار تا مرز استیضاح پیش برد.

حمیدرضا حاجی بابایی

حمیدرضا حاجی بابایی یازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب بود که از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ خورشیدی به این مقام رسید.

حاجی بابایی در ۱۳۳۸ خورشیدی در همدان متولد شد و دکتری الهیات و معارف را از دانشگاه آزاد اسلامی تهران اخذ کرد. آتش سوزی مدرسه‌ای در روستای شین آباد پیرانشهر و سوختن ۲۸ دانش‌آموز با جراحت‌های شدید ناشی از آتش گرفتگی از بخاری از بحران‌های دوره وزارت حاجی بابایی محسوب می‌شود، این آتش سرانجام دامن وزیر را گرفت تا جایی که تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کردند و خواهان استیضاح حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش شدند. در دوره وزارت حاجی بابایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شد و اجرای این سند با انتقاداتی نیز همراه بود. به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش، وی در مسیر تحول با شتاب بسیاری حرکت کرد و به نوعی دچار شتاب زدگی شد. رونمایی از برنامه درسی ملی و تلاش برای اجرای نظام ۳.۳.۶ و تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس از جمله اقدام‌های حاجی بابایی بود.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

علی اصغر فانی

دوازدهمین چهره‌ای که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ خورشیدی کرسی وزارت آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت؛ علی اصغر فانی بود.

علی‌اصغر فانی در ۱۳۳۳ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. بعد از پایان دوران متوسطه، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس، مهندسی راه و ساختمان را از دانشکده فنی دانشگاه تهران دریافت کرد، وی همچنین دانش‌آموخته دوره دکتری رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تربیت مدرس بود. فانی در کسوت وزارت آموزش و پرورش، مجری طرح‌های پژوهشی کلان و ملی همچون «الگوی نظری زیر نظام تربیت‌معلم و تامین نیروی انسانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «مطالعات بنیادی و تحلیلی کلان برای تدوین سیاست‌های کلی در بخش نظام آموزش‌وپرورش کشور» بود. این یافته‌های پژوهشی،  تاثیر بسزایی در شکل‌گیری اولویت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات فانی در وزارت آموزش وپرورش داشت. مهم‌ترین نقاط قوت این وزیر آموزش‌وپرورش، آغاز بودجه‌ریزی عملیاتی، توجه به مدیریت آموزشگاهی، ساماندهی به توزیع نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان بود که از یک طرف با مفاد سند تحول بنیادین سازگار هستند و از طرفی دیگر به نحوی جزو زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای عموم راهکارهای سند تحول به‌ حساب می‌آیند. توقف برخی از طرح‌های تحولی غیرکارشناسی به صورت موقت (ازجمله طرح رتبه‌بندی معلمان) از دیگر اقدام‌های مثبت فانی محسوب می‌شود.  

جریان صندوق ذخیره فرهنگیان و تنبیه بدنی دانش‌آموزان با گلایه‌هایی که از گذشته نسبت به آموزش و پرورش درباره مسایل آموزشی و پرورشی و رسیدگی به معلمان وجود داشت، ادغام شد و در نهایت به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش انجامید. پس از آن فانی در نامه‌ای خطاب به رییس جمهوری نوشت: «پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۹۵ هیات محترم دولت ابراز فرمودید؛ با وجود آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارایه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌نمایم.» چند ساعت بعد از انتشار نامه وزیر آموزش و پرورش، در حکمی از طرف رییس جمهوری، سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که نایب رییس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نیز بود به عنوان سرپرست وزارت آموزش منصوب شد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی

احمدی دانش‌آشتیانی سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ خورشیدی این مسوولیت را بر عهده گرفت.

دانش آشتیانی در ۱۳۳۴خورشیدی در آشتیان دیده به جهان گشود. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی راه از دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود و سپس مدرک دکتری خود را از دانشگاه امپریال کالج انگلیس کسب کرد. آشتیانی به مدت ۱۰ ماه که بر کرسی وزارت آموزش و پرورش نشسته بود، تلاش کرد تا اسناد بالادستی حوزه آموزش کشور را اجرایی کند گرچه در این زمینه با مشکلاتی هم مواجه شد اما همه تلاش خود را کرد تا برخی از مشکلات معلمان و دانش آموزان را برطرف کند. در همین مدت کوتاه نیز توانست در سه حوزه ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت معوقات معلمان و اجرا و تدوین برخی از مواد سند تحول بنیادین موفق عمل کند.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

سیدمحمد بطحایی

چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش سید محمد بطحایی بود که از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ خورشیدی این مسوولیت را بر عهده گرفت.

بطحایی در ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. او دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی است. بطحایی در طول دوران وزارت خود تلاش کرد تا نظام آموزشی را ساماندهی کند از این رو اقدام به عملیاتی کردن طرح‌ها و ایده‌های جدید کرد که از جمله آنها می‌توان به حذف آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی از مدارس ابتدایی، حذف آزمون مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان ورودی پایه دهم، حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت محور، حذف پیک نوروزی و جایگزین داستان نویسی در ایام نوروز اشاره کرد. یکی از شاخص ترین اقدامات بطحایی در دوران وزارت خود را شاید بتوان برگزاری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره دانست زیرا با وجود تنش‌های بسیاری که این صندوق با آن مواجه بود، اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه فرهنگیان به طور مستقیم می‌توانند ۲ عضو هیات امنا و یک بازرس را از میان خود راهی صندوق کنند، روزنه امیدی را در میان جامعه فرهنگی به وجود آورد تا نسبت به فعالیت صندوق دلگرم شوند.
بر اساس ماده ۱۲ بند ۳ اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش این امکان را دارد که اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را انتخاب کند؛ اما بطحایی به دلیل تاکید بر مشارکت فرهنگیان در لایه‌های مختلف آموزشی، تفویض اختیار کرد که نمایندگانی از سوی فرهنگیان و یک بازرس در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شوند.
بر اساس تصمیم دیگر بطحایی برنامه تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب مختص دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی اعلام شد و همچنین ۲ ساعت آموزشی با عنوان «برنامه ویژه مدارس» برای مهارت‌آموزی نیز شامل پایه‌های چهارم تا ششم و دوره اول متوسطه تعیین شد. هدف از این اقدام آن بود که به جای تمرین، تکرار بیهوده و رونویسی‌های بی‌فایده که دانش‌آموزان انجام می‌دادند و معلمان هم فقط یک خط روی آن می‌کشیدند و بازخورد زیادی نمی‌گرفتند، بچه‌ها به سمت تکالیف مهارتی گرایش پیدا کنند. تلاش برای اجرای رتبه بندی معلمان از دیگر فعالیت های دوره بطحایی است.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود، آذر ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم، مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است. این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است. با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه‌بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. همچنین بطحایی تلاش کرد با تغییر شیوه مشارکت‌پذیری فرهنگیان در شورای عالی به عنوان مرجع سیاستگذاری نظام آموزش، فضا را برای آنها باز کند تا حضور فعال‌تری در تصمیم‌گیری‌های کلان داشته باشند.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه


محسن حاجی‌میرزایی

محسن حاجی‌میرزایی آخرین وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بود که از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ خورشیدی سکان هدایت امور دستگاه تعلیم و تربیت را بر عهده داشت.

حاجی‌میرزایی در ۱۳۳۸ خورشیدی در قم دیده به جهان گشود. لیسانس خود در رشته علوم اجتماعی اخذ کرد، وی همچنین کارشناس ارشد مدیریت مرکز آموزش مدیریت دولتی و جامعه‌شناسی دانشگاه است. در طول فعالیت حاجی میرزایی که همراه با کرونا بود، فعالیت‌های موثری شکل گرفت؛ وی در این دوران اجازه نداد تا آموزش تعطیل شود و برای ادامه روند آموزش دانش‌آموزان بزرگترین شبکه ارتباطی را بین خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان راه اندازی کرد. این شبکه که «شاد» نام دارد، توانست با ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان از افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان جلوگیری کند. قابلیت‌های شبکه شاد روز به روز افزایش یافت و گسترش پیدا کرد و حاجی میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد بر تداوم آموزش از این طریق و از طریق شبکه‌های تلویزیونی و ارسال درسنامه‌ها به مناطق محروم و دورافتاده که به اینترنت دسترسی ندارند، اصرار داشت. در دوران تصدی وی، بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی هنری ویژه دانش‌آموزان برقرار بود و برگزار شد، او اجازه نداد با توقف جشنواره‌ها، خللی در کاهش تاب آوری دانش‌آموزان وارد شود زیرا ویروس کرونا روحیه بسیاری از دانش‌آموزان را با دور شدن از مدرسه و معلمان خود تخریب کرده بود.

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم

شانزدهمین وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش از طرف کابینه دولت سیزدهم، حسین باغ‌گلی معرفی شد و در صورت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس، عهده دار تعلیم و تربیت ۱۵.۵ میلیون دانش آموز ایرانی خواهد شد.

حسین باغ گلی را می توان از وزرای جوان دولت سیزدهم به حساب آورد که بخشی از بار جوانگرایی در این ‏دولت را به پیشنهاد رییس جمهور به دوش خواهد کشید. وی متولد ۱۳۵۷ خورشیدی و دارای دکتری علوم تربیتی ‏‏ از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیات علمی این دانشگاه است. ‏ وی که تمامی مقاطع تحصیلی خود را در مدارس دولتی در مشهد به پایان رسانده است، دارای دیپلم فنی و حرفه ای در رشته الکترونیک، کارشناس علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) از دانشگاه فردوسی ‏مشهد، کارشناسی ارشد علوم تربیتی (تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش) از دانشگاه تهران و دکتری علوم ‏تربیتی است.‏

از سوابق اجرایی وی می توان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال ۱۳۹۷ تا کنون اشاره کرد. وی در ۱۳۹۷خورشیدی به وسیله آیت الله ابراهیم رییسی به این عنوان منصوب شد و سابقه همکاری مستقیم با ایشان را دارد. ‏وی همچنین عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر شورای ‏علمی جشنواره ملی فعالیت‌های دینی و قرآن معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است.‏

قطار وزارت آموزش و پرورش در سیزدهمین ایستگاه

از سوابق علمی وی در حوزه تعلیم و تربیت می توان به تدریس در دانشگاه فرهنگیان (بیش از ۵ سال)، ‏همکاری در انجام مطالعات پشتیبان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عضویت در انجمن فلسفه تعلیم و ‏تربیت ایران، مشاور تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی تربیتی در مدارس شهر مشهد، عضو کارگروه مدارس تحول‌خواه مشهد ‏مقدس، انجام پژوهش‌های متعدد علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، انتشار مقالات متعدد علمی و ‏پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد.‏

از دیگر فعالیت های وی عضویت در‏ هیات مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)، عضویت در هیات اندیشه‌ورز کودک و ‏نوجوان حرم مطهر (۱۳۹۷ تا کنون)، عضویت در هیات امنای فرهنگسرای کودک و ایمنی شهرداری مشهد، ‏عضویت در هیات‌امنای فرهنگسرای کودک و آینده شهرداری مشهد، عضویت در هیات اندیشه‌ورز اداره کل ‏امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی اشاره کرد. ‏

طراحی و اجرای سامانه آموزش مجازی، راه‌اندازی مرکز نوآوری‌های تربیتی، راه‌اندازی ‏پردیس تربیتی توانا در تهران، مدلسازی تربیتی از جمله طراحی و اجرای مدل اختصاصی پیش‌دبستانی ‏اسلامی و رضوی با رویکرد تجربه‌ زیست اجتماعی، پیاده‌سازی رویکرد مدرسه‌محوری در برنامه‌ریزی و ‏بودجه‌ریزی مدارس امام رضا (ع)، فعالیت‌های بین‌المللی با رویکرد شبکه‌سازی فعالان و مدارس اسلامی کشورهای مختلف و همکاری در طراحی و برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت در ادیان توحیدی، ‏تولید بسته‌های یادگیری الکترونیک در حوزه‌های مختلف (۲۰ هزار دقیقه)، راهبری شبکه ملی خادم یاری تربیتی نوجوانان، راه‌اندازی و تجهیز دو باب ‏مدرسه در شهرستان محروم سرخس (ابتدایی اول و دوم) از دیگر فعالیت های وی به شمار می آید.‏

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha