ظرفیت پذیرش مبتلایان کرونا در استان اردبیل در حال تکمیل است

اردبیل- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: ظرفیت پذیرش و درمان مبتلایان کووید.۱۹ در پی شیوع گسترده موج پنجم کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل در حال تکمیل است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ظرفیت مراکز درمانی این استان برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا را محدود اعلام کرد و گفت: اگر ورودی مراکز درمانی این استان کاهش نیابد، ممکن است بیماران زیادی بدون تخت و بستری بمانند.

وی بیان کرد: در پیک قبلی شیوع کرونا در استان اردبیل، بیشترین میزان بستری ۶۵۰ بیمار بود و اگر در موج جاری، شمار بیماران بیشتر از این تعداد باشد، در بستری مبتلایان مشکل جدی ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی با اشاره به پرشمار بودن تعداد مبتلایان سنین پایین کرونا در موج جدید اظهار کرد: در بیمارستان بوعلی اردبیل بیش از ۲۰۰ نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته با علائم کرونا مراجعه کردند که ۹ نفر از آنها کودک بوده و بستری شدند.

دکتر حبیب‌زاده  با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنترل کرونا توسط مردم گفت: متاسفانه میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۰ درصد بوده و این امر در استان اردبیل هم حتی کمتر از این مقدار است.

وی استفاده از ماسک را ستون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله و پیشگیری کرونا عنوان کرد و با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی، تهویه هوا و شستن دست بیان کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹۰ درصد برسد، در عرض ۲ هفته بیماری فروکش خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: در هر چهار پیک گذشته، با اعمال محدودیت و تعطیلی و نیز ایجاد محدودیت‌های عمومی و با تعطیلی بازار و اماکن تجاری آسیب اقتصادی به مردم وارد شد و همین اقدام در کاهش بیماری در کشور موثر بود و منجر به شکسته شدن خیزهای قبلی شد.

وی با اشاره به تداوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان اردبیل و دعوت از همه مردم برای تزریق واکسن بر اساس برنامه اعلام شده گفت: در دسترس ترین واکسن، بهترین واکسن است چرا که انواع واکسن، بر اساس نوع مکانیسم، ایمنی ایجاد می کند.

دکتر حبیب زاده اظهار کرد: دو هفته بعد از تزریق واکسن، ایمنی ایجاد می شود که این ایمنی بسته به نوع واکسن ۶۰ الی ۹۰ درصد است و بر این اساس، واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌شود بلکه در کاهش مرگ و میر موثر بوده لازم است که همه مردم حتی با وجود تزریق واکسن، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بیمارستان‌ها با بیمارانی مواجه هستیم که اغلب واکسن نزده‌اند و تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا بعد از واکسیناسیون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که تاکنون هیچ واکسنی برای گروه سنی زیر ۱۸ سال تایید نشده است، افزود: در چنین شرایطی باز شدن مدارس امکانپذیر نیست و ما مخالف باز شدن مدارس هستیم.

وی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها هم گفت: اگر فرایند واکسیناسیون دانشجویان بر اساس برنامه پیش برود، ممکن است امکان بازگشایی مراکز دانشگاهی فراهم شود.

دکتر حبیب زاده بیان کرد: بر اساس دستورالعمل موجود، بهتر است بیمارانی که مشکل سیستم ایمنی دارند، واکسن سینوفارم یا برکت و مادران شیرده نیز واکسن سینوفارم یا آسترازنکا تزریق کنند و برای مادران باردار هم از واکسن آسترازنکا استفاده شود.

وی ادامه داد: واکسن برکت که به همت دانشمندان جوان ایرانی و از جوانان افتخارآفرین اردبیلی تولید و ساخته شده است، از نظر ساختاری شبیه واکسن چینی سینوفارم بوده و از واکسن‌های موثر کرونا محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha