مصرف آب و برق در حرم امام رضا(ع) بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت

مشهد- ایرنا- رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: در اجرای دستور تولیت آستان قدس مبنی بر صرفه جویی انرژی در مجموعه حرم مطهر، مصرف آب و برق در مقایسه با سالهای گذشته به ترتیب ۲۳ و ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمد کاظم ملازم الحسینی افزود: با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه برق، علاوه بر همراهی با مصوبات دولت  در کاهش ساعت کار کارکنان آستان قدس رضوی، سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: اقدامات علمی و عملی مختلفی نظیر تنظیم دمای محیط در حد ۲۶-۲۵ درجه سانتی‌گراد و به تبع آن کاهش تعداد دستگاه‌های فعال سرمایشی، خاموش کردن نورهای تزیینی و بخشی از روشنایی قابل حذف در بخش های مختلف حرم مطهر، جایگزینی لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف قدیمی با نوع فوق کم مصرف(LED)، خاموش کردن روشنایی و پمپ آب نماها از دیگر اقداماتی بوده که برای صرفه‌جویی مصرف برق انجام شده است.

رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی اظهار کرد: با توجه به گستردگی و تنوع تاسیسات و زیر ساخت‌های موجود در اماکن متبرکه، این سازمان از سال‌های قبل نیز  از سامانه مدیریت و کنترل هوشمند تاسیسات به صورت گسترده بهره برده که این اقدام نیز در برنامه‌ریزی و کنترل مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته است.

به گفته ملازم الحسینی با توجه به هماهنگی انجام شده با شرکت برق و برای همکاری با این شرکت، آستان قدس رضوی بخشی از برق مورد نیاز حرم مطهر را با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورها تولید کرده که این طرح نیز در صرفه‎ جویی مصرف برق و کمک به شبکه برق‌رسانی به ویژه در ساعات اوج مصرف شهر مشهد موثر بوده است.

وی اضافه کرد: این صرفه جویی در مصرف برق در حالی است که فضاهای حرم مطهر رضوی گسترش پیدا کرده و به کارگیری تجهیزاتی مانند هواساز، آسانسور، پله برقی، روشنایی و غیره در حرم افزایش یافته است.

رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: بهره‌گیری از سامانه مدیریت هوشمند، استفاده حداکثری از شیرهای برقی و گسترش شبکه آب غیر شرب در مصارف غیر آشامیدنی حرم مطهر صرفه‌جویی در مصرف آب را نیز محقق کرده است.

ملازم الحسینی افزود: در نتیجه این صرفه‌جویی‌ها میزان گاز مصرفی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha