موارد معدود مالاریا در خراسان رضوی از مناطق دیگر به این استان آمده است

مشهد- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چند مورد محدود بیماری مالاریا که ظرف ۲ دهه اخیر در خراسان رضوی دیده شده در اصل مربوط به دیگر استان‌های کشور همچون سیستان و بلوچستان و نیز کشورهای همجوار پاکستان و افغانستان بوده که وارد این استان شده است. 

دکتر محمدجعفر صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف ۲۰ سال اخیر تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری مالاریا در جمعیت بومی زیر پوشش این دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی مشاهده و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ایران و خراسان رضوی در مرحله حذف بیماری مالاریا قرار دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که عامل آن عفونت تک‌یاخته‌های انگل موسوم به "پلاسمودیوم" است. 

صادقی افزود: این تک‌یاخته بسته به نوع عامل انگلی، انواع مالاریا را ایجاد می کند و انتقال انگل به انسان به وسیله نیش پشه آنوفل صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مالاریا هنوز در بسیاری از کشورها از مسائل مهم بهداشتی است و از مشکلات مهم کنترل مالاریا، مقاومت دارویی در این بیماری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علایم این بیماری به صورت تب، عرق، سرفه، اسهال، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر می‌کند و با پیشرفت آن یرقان، اختلال انعقاد خون، شوک، نارسایی کبد و کلیه، التهاب حاد مغزی، آب آوردن ریوی و مغزی، اغماء و مرگ را باعث می شود.

صادقی افزود: میزان کشندگی این بیماری در کودکان درمان نشده و بزرگسالانی که ایمن نیستند با نوسان قابل ملاحظه ای به ۱۰ تا ۴۰ درصد و یا بیشتر می رسد اما سایر اشکال مالاریای انسانی مثل ویواکس و مالاریه معمولاً‌ خطر مرگ ندارند.

وی ادامه داد: درمان سریع، صحیح و کامل بیماران یکی از راهکارهای اصولی برنامه کنترل مالاریاست که به دلیل اهمیت آن در نجات جان بیماران و کنترل بیماری باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شروع درمان بیمار مبتلا به مالاریا در نخستین فرصت یا ۲۴ ساعت اول پس از تشخیص، از استانداردهای مهم و نیازمند اهتمام ویژه و نظارت جدی است.

صادقی افزود: ایران در آستانه دریافت گواهی حذف مالاریا از سازمان جهانی بهداشت است و پس از یک سری بازدیدها این گواهی ثبت می‌شود. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha