انجمن ادبی کتابخانه وزیری یزد از محافل ادبی با سابقه کشور است

یزد - ایرنا -معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: انجمن ادبی کتابخانه وزیری یزد از با سابقه دارترین محافل ادبی این استان و کشور است که در ادوار مختلف، آثار فرهنگی و ادبی زیادی از آن به یادگار ماند.

به گزارش ایرنا، امین متولیان، روز یکشنبه در هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» به میزبانی کتابخانه های عمومی استان یزد با تأکید بر لزوم ثبت آثار ادبی تولید شده در محافل ادبی در قالب آثار مکتوب، افزود: درخواستی که از افراد عضو و دست‌اندکار محافل ادبی انتظار می رود این است که به سمت تولید اثر مکتوب حرکت کنند، این امر به مانا شدن محافل و آثار فرهنگی ادبی آنان کمک می‌کند.
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی نظیر «از تبار قلم» اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخانه‌ها و شناخت هرچه بیشتر اقشار مختلف از اهالی قلم شود.
همچنین حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر یزدی به تألیف آثار متعدد خود اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۵ اثر علمی، ادبی و پژوهشی از او به چاپ رسید و تا پایان سال  نیز پنج اثر دیگر چاپ می شود که شامل جلد سوم کتاب «یزد، یادگار تاریخ»، «پیوسته در تکاپو»، «سفرنامه تاجیکستان»، «تحفه فاتحیه» و «در بوته نقد» است.
مسرت خواستار نگاه جامع مسوولان فرهنگی به حوزه کتاب و کتابخوانی شد و افزود: با توجه به گرانی کتاب در سال‌های اخیر و اهمیت توسعه و غنای مخازن کتابخانه‌ها، لازم هست به شکلی برنامه‌ریزی شود که بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌ها موردتوجه قرار گیرد، چراکه باوجود توسعه فناوری‌های نوین و رشد فضای مجازی، کتاب جایگاه خود را از دست نداد و در کانون توجه عالمان، اهالی فرهنگ و کتابخوانان قرار دارد.
همچنین رقیه دوست فاطمی ها ، مدیرکل کتابخانه های عمومی یزد اظهار کرد: کمتر یزدی است که استاد مسرت را نشناسد و کمتر کسی در سایر نقاط کشور هست که بخواهد در خصوص یزد و یزدی‌ها اطلاعاتی کسب کند و اسم حسین مسرت را نشنیده باشد.
وی در ادامه لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر یزدی اهدا کرد.

کتابخانه وزیری 

کتابخانه وزیری از کتابخانه‌های مشهور ایران است که در شهر یزد قرار دارد و در سال ۱۳۳۴شمسی به همت علی‌محمد وزیری تأسیس شد و سال‌های متمادی، بنای آن با خرید خانه‌های اطراف کتابخانه، وسعت یافت.

این کتابخانه در سال ۱۳۴۸شمسی وقف آستان قدس رضوی و وقف‌نامه آن در یکی از دفاتر رسمی ثبت شد که نسخه‌ای از آن، در آستان قدس نگهداری می‌شود  , به دلیل وجود نسخ قدیمی و نفیس خطی، با اهمیت شمرده می شود و امروزه  با مساحت  ۶ هزار متر مربع دارای مخازن متعدد و بخش‌های مختلف کتابخانه‌ای است.

تاریخچه تأسیس

این کتابخانه در سال ۱۳۳۴شمسی در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد با هزار و ۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی برای استفاده طلاب علوم دینی راه‌اندازی شد.

مؤسس آن با نفوذی که در گروه‌های اجتماعی و فرهنگی یزد داشت، نسبت به جمع‌آوری کتاب خطی و چاپی تمام سعی خود را به کار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۴۴ شمسی به همت محمد هراتی یزدی که یکی از بازرگانان مشهور یزد بود، ساختمانی با زیربنای ۶۰۰ متر مربع به مبلغ ۳۵ میلیون تومان بنا کرد و کتابخانه به آنجا منتقل شد و در سال ۱۳۴۸شمسی به همت حسین بشارت، ساختمانی دیگری خریداری شد و کتاب های خطی به آنجا منتقل شد.

وقف آستان قدس

کتابخانه وزیری در تاریخ ۱۲ تیر سال ۱۳۴۸شمسی با سه هزار و ۳۰۰ نسخه کتاب خطی و ۱۷ هزار و ۹۶۷ نسخه کتاب چاپی، وقف بر آستان قدس رضوی شد اصل وقف‌نامه در دفترخانه اسناد رسمی یزد ثبت شد و نسخه آن در کتابخانه آستان قدس موجود است.

این کتابخانه پس از وقف، برای توسعه فضای کتابخانه‌ و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بعد از انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۶۹ شمسی با ۹۰۰ متر مربع افزایش قبل از انقلاب به بیش از شش هزار متر مربع توسعه یافت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha