تحولات افغانستان همگرایی تهران-اسلام‌آباد را دوچندان کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان پاکستان با تاکید بر نقش همسایگان افغانستان برای کمک به صلح این کشور و عدم نیاز به راهکارهای فرامنطقه‌ای، گفت: تحولات فعلی نیاز همگرایی ایران و پاکستان برای پیشبرد روند صلح افغانستان را دوچندان کرده است.

سناتور «ولید اقبال» روز دوشنبه طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد مشترکات تاریخی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را عامل اصلی برای گسترش روابط فی مابین و همزمان همکاری برای حل مسائل منطقه‌ای دانست.

وی که نوه "علامه اقبال لاهوری" شاعر پارسی‌گو و فیلسوف پاکستانی می‌باشد، از ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مهم یاد کرد که از موقعیت کلیدی برای حل پرونده‌های منطقه‌ای به ویژه کمک به بحران افغانستان برخوردار هستند.

نماینده مجلس سنای پاکستان تاکید کرد: راهکارهای خارجی و یا حضور نیروهای فرامنطقه‌ای هرگز شیوه حل مسائل افغانستان نبوده و امروز نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت، بنابراین مردم افغانستان و تمامی سهام‌داران روند صلح این کشور باید در تعیین سرنوشت خود تصمیم گیری کرده و از نقش بازیگران منطقه‌ای به ویژه ایران و پاکستان بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: متاسفانه اوضاع فعلی در افغانستان حکایت از احتمال قوی تشدید خشونت‌ها و یک جنگ داخلی دارد که در مرحله اول تهدیدهای ناشی از آن متوجه ایران و پاکستان خواهد بود، دو کشوری که ده‌ها سال میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان هستند.

ولید اقبال گفت: پاکستان با خطر موج جدید پناهجویان افغانستانی به سمت مرزهای خود مواجه است درحالی که ما قادر به میزبانی پناهجویان بیشتر نیستیم و معتقدیم که دولت اسلام‌آباد باید برای کنترل این وضعیت از تجربیات جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی برگزاری نشست اخیر بین الافغانی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با حضور هیات‌های افغانستانی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: تحولات منطقه به ویژه افغانستان مهر تاییدی بر نیاز همگرایی بیشتر تهران و اسلام‌آباد برای کمک به این همسایه مشترک است.

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان پاکستان اظهار داشت: نشست صلح تهران به معنای جایگاه قوی همسایگان افغانستان برای کمک به این کشور است و ثابت می‌کند که بازیگران مهم منطقه‌ از جمله ایران و پاکستان باید برای کمک به حل مشکلات مردم افغانستان تلاش کنند.

وی تاکید کرد: دولت عمران‌خان مصمم به ارائه هرگونه تسهیل و همکاری برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان است و برای این مهم پاکستان به جامعه جهانی اعلام کرده است که حاضر به مشارکت دراز مدت برای صلح است اما در هیچ منازعه‌ای شریک نخواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha