پرونده رهاسازی پساب کشتارگاه بجنورد قضایی شد

بجنورد-ایرنا- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این اداره کل به علت سرازیر شدن پساب کشتارگاه صنعتی دام از شهرداری بجنورد شکایت کرده و پرونده قضایی شده است.

حسین هراتی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستم تصفیه کشتارگاه صنعتی دام در بجنورد به عنوان تنها کشتارگاه صنعتی دام استان، با مشکل فنی روبه رو است و پیش از این هم برای رفع این مشکل تذکر  و همچنین مهلت مشخص تعیین شده بود اما اقدامی در این باره انجام نشده است. 

وی افزود: مهلت رفع مشکل ۱۵ تیرماه جاری به اتمام رسیده است و با توجه به اینکه اقدامی در این زمینه انجام نشده، پرونده قضایی شده است. 

شهرداری بجنورد به راهبر کشتارگاه صنعتی اخطار زیست محیطی داد 

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت: راهبر کشتارگاه صنعتی دام در مرکز استان به علت رهاسازی پساب این واحد تولیدی در زمین‌های اطراف، اخطار زیست محیطی گرفت. 

مجید شادکام به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرازیر شدن پساب حاصل از فعالیت کشتارگاه صنعتی دام بجنورد به زمین های اطراف در چند روز گذشته سبب گلایه مردم و دوستداران محیط زیست شده است که در این باره تذکر و اخطار لازم به راهبر این واحد تولیدی داده شده است.

وی درباره علت بروز این مشکل گفت: سیستم تصفیه خانه کشتارگاه با مشکل فنی و نقص روبه رو است از این رو پساب حاصل از فعالیت کشتار دام در استخرها جمع آوری و سپس با استفاده از تانکرهای حمل فاضلاب به محل دفع فاضلاب در لاگون های منطقه قارلق منتقل و تخلیه می شود.

شادکام افزود: با اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر و راهی شدن دام ها به کشتارگاه، میزان کشتار دام در کشتارگاه افزایش یافته و استخرها لبریز از پساب شده و به زمین های اطراف سرازیر می شود.

وی اظهار داشت: پیش از این روزانه  ۱۰۰ راس دام سبک و ۱۰ تا ۱۵ راس دام سنگین در کشتارگاه کشتار می شد اما با گرانی نهاده ها، عرضه دام بیشتر شد و دام های بیشتری روانه کشتارگاه شد البته اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر هم در این زمینه تاثیرگذار بود به طوری که اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ راس دام سبک در کشتارگاه کشتار می شود و شمار دام سنگین که کشتار می شود هم ۲ تا سه برابر شده است.

وی افزود: پیش از این که کشتار کم بود ظرفیت استخرها برای جمع آوری فاضلاب پاسخگو بود اما اکنون این استخرها در زمان کمتری پر می شود و پساب در زمین های اطراف سرازیر شده است. 

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد اظهار داشت: در این زمینه راهبر کشتارگاه مکلف شده است تا استخرهای جمع آوری پساب را در زمان کمتر و پیش از پر شدن، تخلیه کند، در این باره باید شمار تانکرهای حمل فاضلاب بیشتری به کار گرفته شود تا مشکل سرازیر شدن پساب به زمین های اطراف تکرار نشود.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha