خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

زاهدان- ایرنا- کرونا جهش یافته از هامون تا مکران سیستان و بلوچستان همچنان رو به افزایش بوده و با روند تصاعدی مبتلایان به این ویروس و مرگ و میر ناشی از آن همه را به میدان مبارزه با خوش رقصی این ویروس منحوس آورده است.

به گزارش ایرنا، ششم اردیبهشت سالجاری مرکز ایرنا زاهدان گزارشی با عنوان کرونا هندی و کمین جهش تازه در پشت مرزها  نوشت که در آغازین سطرهایش گفته شد: خبرهای خوبی از سرزمین هفتاد و دو ملت به گوش نمی‌رسد کرونا آخر زمانی که رکورد جدیدی در میزان مبتلایان، مرگ‌ومیر و استیصال کادر بهداشت و درمان آن کشور به ثبت رسانده تا جایی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از لرزه کشورش در طوفان کرونا سخن گفت.

بعد از آن نوشتن و آن روزها که خطر ورود کرونا هندی یا تخصصی‌ترش جهش یافته هشدار داده شد کمتر کسی به تیر ۱۴۰۰ و به  این روزهای کرونای جهش یافته سیستان و بلوچستان فکر کرده بود، باید گفت جهان به خوبی نشان داد که چه گرد است و کوچک؛ این اتفاقی که چند ماه پیش کشورهایی مثل هند و پاکستان را درگیر کرده حالا وقت جولانش در  جنوب شرق ایران است.

با توجه به وضعیت سیستان و بلوچستان و آمار و ارقامی که هر روز از مبتلایان به کرونای جهش یافته منتشر، شنیده و دیده می‌شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش‌از گذشته نمایان تر می‌کند. مردم همه باید پای کار بیایند و با زدن ماسک و دوری از دورهمی‌های خانوادگی به جنگ با این اژدهای هفت سر بروند.

خبرهای خوبی از سرزمین نخل و آفتاب، سرزمین هامون تا مکران، سرزمین چهار فصل و سرزمین اساطیر شاهنامه به گوش نمی‌رسد کرونا جهش یافته آخر زمانی رکورد جدیدی در میزان مبتلایان، مرگ‌ و میر و تلاش کادر بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان به ثبت رسانده و این استان را به خط مقدم مبارزه با این ویروس جهش یافته تبدیل کرده است.

 خط مقدمی که رزمندگانش کادر بهداشت و درمانی هستند که روزانه افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ تن مجروح از کرونا جهش یافته را مرهم می‌گذارند مرهمی که دوای درد تن‌های مریض نیست و پریشانی که پایان ندارد و پیر و جوان نمی‌شناسد.

 اما با وجود همه این موضوعات همه در خط مقدم حضور دارند جهادگرانی که در بیمارستان‌های عفونی خدمت و به کمک کادر درمان آمدند، مردمی که دست همدیگر را در این شرایط گرفته و با کمپین‌های متعدد ماسک و ملزومات مختلفش را تهیه می‌کنند، کادر بهداشت و درمانی که ۲۴ ساعت کار و ابراز خستگی نمی‌کنند، دولت و مسوولانی که این روزها از رنج مردم خواب راحت ندارند و برای رفاه مردم و درمان دردشان می‌کوشند همه و همه در صحنه خط مقدم کرونای این روزهای سیستان و بلوچستان حضور دارند.

آمار همچنان بالا

خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ابتلا به ویروس کرونا همچنان در این استان بالا بوده ولی با تعطیلی‌های چند روز اخیر و همراهی مردم امید می‌رود در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

علیرضا شهرکی افزود: وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد و تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت تردد درون شهری در ساعات ۲۲ تا سه شب برقرار است افزود: شهروندان سعی کرده در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک، دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مرزها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: ترددهای مرزی به مرز صفر رسیده مگر در بخش‌های تجارت که آن هم با کنترل‌های کامل در جدار مرز داخل خاک کشورمان و با منفی شدن تست کرونای تجار و رانندگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است تاکید کرد: در این چند روز اخیر مردم، اصناف و بازاریان همراهی کامل را داشته که با تداوم این همراهی‌ها و رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی حجم بیماران سرپایی و انتشار  ویروس کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.

رکوردهای پی در پی کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۶۳۶ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۲هزار و ۱۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری  اظهارداشت: با فوت ۱۸ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۹۲نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۷۲۷ بیمار حاد تنفسی و ۴۱۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی تصریح کرد: تعداد تخت‌های بستری مبتلایان به کرونا در زاهدان برای چندمین بار متوالی به ۳۶۶ مورد افزایش یافت که ۵۵ تخت آن مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بخش‌های شماره پنج و ۶ بحران کرونا در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تعداد تخت‌های بستری کرونا در این بیمارستان به ۵۴ تخت افزایش یافت.
وی افزود: با شروع موج جدید همه‌گیری کرونا و افزایش پنج برابری تعداد موارد ابتلا؛ طبیعی است که شاهد افزایش میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم و به همین دلیل میزان بستری بیماران تنفسی نیز حدود چهار تا پنج برابر نسبت به شرایط عادی همه‌گیری کرونا افزایش یافت.
هاشمی بیان کرد: تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان خدمات ارائه و با افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری، بخش‌های جدید هم اضافه شده است.

وی ادامه داد: در توسعه تخت‌های تنفسی محدودیت اصلی موضوع اکسیژن بوده که برای این کار هم تعداد دستگاه‌ها افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: هم‌اینک ۲۸ دستگاه اکسیژن‌ساز ثابت و پرتابل یا ظرفیت ۱۲ هزا و ۵۰۰ لیتر اکسیژن در دقیقه در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه فعال است.

وی گفت: همچنین تعداد کپسول‌ها افزایش یافته، هم مدیریت مصرف اکسیژن داریم و هم اقدامات ابتکاری در حال انجام است.
 

جنوب سیستان و بلوچستان و آمار کرونا

خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این دانشگاه جمعیت یک میلیون و ۴۱۰ هزار نفری را پوشش می دهد در چهار هفته گذشته موارد بستری ۱۲۴ نفر هفته اول، هفته سوم ۱۳۶ نفر و این هفته ۱۵۸ نفر بوده که ۱۰ تا ۱۱ درصد موارد بستری افزایش یافته است.

دکتر کامران کردی با بیان اینکه در مجموع کل دانشگاه ۳۱ تخت ویژه به بهره‌برداری رسیده و ۱۴ تخت ویژه از آن خالی است افزود: با شیوع پاندمی کرونا، ١۴ مرکز تست کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به عنوان مراکز منتخب نشانه‌دار شدند که این مراکز به صورت ۱۶ ساعته پاسخگوی مراجعان هستند.

وی از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیک‌های پاندمی به بیماران غیرکرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر کرونایی متوقف و یا کمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراکز ۲۴ و ۱۶ ساعته به شکلی منسجم‌تر به مبتلایان و یا افراد مشکوک به کووید خدمت ارایه می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به انجام تست‌های pcr برای شناسایی موارد ابتلا به کرونا نیز افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان روزانه بیش‌از هزار و ٢٠٠ تست شناسایی کرونا توسط مراکز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  تا کنون در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ١٣ هزار و ١۴٠ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند که از این تعداد ۴٠١ نفر متاسفانه فوت کرده‌اند خاطر نشان کرد: همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی در کمترین زمان ممکن تست کرونا را از شهروندان انجام می‌دهند.

کردی ادامه داد: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ترتیب در پایانه‌های درون شهری و برون شهری، مراکز دریافت خدمات، پاساژها، مساجد و مطب‌ها بوده است.

 شمال سیستان و بلوچستان و وضعیتش

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: با وجود اینکه پارسال بیش‌از ۹۰ درصد مردم سیستان از ماسک استفاده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند هم‌اینک این دستورالعمل‌ها جدی گرفته نمی‌شود و میزان استفاده از ماسک در این منطقه به کمتر از ۵۰ درصد درسیده است.

دکتر جواد اکبری زاده با بیان اینکه سفرهای نوروزی به منطقه سیستان و برگزاری مراسم‌های عزاداری و عروسی از مهمترین عوامل افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا در منطقه سیستان است افزود: هم‌اینک ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان بویژه در منطقه سیستان تکمیل شده و جوابگوی این تعداد بیمار را نخواهد داشت.

وی گفت: امیدواریم با محدودیت‌ها و تعطیلات اعلام شده میزان انتشار ویروس کاهش یابد و مردم بیشتر از گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل تاکید کرد: متاسفانه شرایط ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار خطرناک بوده و ما از ۱۵ فروردین امسال وارد پیک جدید این ویروس شدیم و روزانه تعداد موارد بیماری، بستری و فوت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و چندین برابر مدت زمان مشابه سال گذشته شده است.

وی تصریح کرد: تالارها برای برگزاری مراسم‌های عروسی بسته شده و خواهشمندیم شهروندان عزیز در منازل مراسم عروسی را برگزار نکنند زیر این بسیار خطرناک است و ما پارسال شاهد مبتلا شدن تعداد بسیار زیادی از شهروندان در مراسم‌های عروسی در منطقه سیستان بودیم.

اکبری زاده ادامه داد: بر اساس غربالگری‌هایی که انجام می‌شود منشا کرونا از مراسم‌های عروسی، عزا و تجمعات خانوادگی است و باید همه مردم همکاری کنند تا از این شرایط بسیار سخت عبور کنیم و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود در ماه‌های آینده خدای ناکرده همه مردم و هر خانواده یکی عزیزی را بر اثر این ویروس منحوس از دست خواهد داد.

عرصه مبارزه

خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

 برای تشریح وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان به  بیمارستان‌های شهر زاهدان رفتیم تا اقدامات گروه‌های جهادی و  وضعیت پرستاران و کادر درمان را ببینیم و بازگو کنیم.

 محمد شهرکی یکی از جهادگرانی است که با سخت شدن شرایط کرونا در سیستان و بلوچستان به همراه چند نفر از دوستانش به بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) زاهدان آمده  و می‌گوید: وقتی شرایط شهرمان این‌گونه شد وظیفه خودمان دیدیم که هر جور شده برای کمک به کادر درمان به بیمارستان‌های سطح شهر برویم و هر کمکی از دستمان بر می‌آید انجام دهیم.

 این جوان زاهدانی که از سخن گفتن طفره زیاد و پنهان ماندن کارش و اجرش را مهم می‌دانست در ادامه تاکیدهای خبرنگار افزود: همان‌گونه که یک روزی در شرایط هشت سال دفاع مقدس عده‌ای از جان خودشان گذشتند ما هم باید مانند آنان برای نجات جان مردم خودمان کاری انجام و به عرصه سلامت کمک می‌کردیم.

یاسر جهانتیغ دیگر جوانی است که برای اقدامات جهادی و درمانی به بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) آمده و می‌گوید: از روزی که وضعیت در زاهدان قرمز شد ابتدا  گروه‌هایی با دوستان تشکیل و سعی در رفع نیازهای بهداشتی طبقات پایین جامعه کردیم و در حد توان ماسک یا ملزومات بهداشتی را تهیه و به حاشیه شهر می‌بردیم.

وی ادامه داد: هم‌اینک نیز سعی می‌کنیم در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها حاضر و با کمک به بیمارانی که نمی‌توانند همراه داشته باشند در این شرایط باری از روی دوش کادر درمان برداریم.

پرستار جوانی که از ذکر نامش خودداری کرد در حالیکه چشمانش از خستگی به سرخی گراییده بود با آرامشی بی‌مانند می‌گوید: کرونا ۲ سال است که زندگی را سخت کرده اما وضعیت این روزها در زاهدان متفاوت است و هیچ وقت این حجم از بیمار بدحال را نداشتیم.

او ادامه داد: به دنبال مقصر نمی‌گردم ولی شاید اگر همه بیشتر مراعات کرده بودند  اکنون آرامش بیشتری داشتیم و شاهد حال بد مردم نبودیم.

این پرستار جوان با گله از مردمی که به هر دلیلی ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تاکید کرد: زندگی همه ما به هم مربوط است من و همکارانم ساعت‌های زیادی ماسک می‌زنیم و در این فضای پر استرس سعی داریم وظیفه‌مان را به خوبی انجام دهیم از شما مردم هم می‌خواهم به خاطر خودتان و به خاطر سلامتیتان ماسک زده و از خانه بیرون نروید.

مائده ساجدی دانشجوی پزشکی است که داوطلبانه طرحش را در یکی از بیمارستان‌های زاهدان و بخش عفونی برداشته و در این باره می‌گوید: من می‌توانستم طرحم را در بیمارستان‌هایی که کمتر درگیر و یا حتی بیماران کرونایی نداشته باشد بردارم اما کمی با خودم فکر کردم که کشورم و شهرم به من نیاز دارد و اگر در این شرایط خدمت نکنم برای حرفه پزشکی فرد مناسبی نیستم.

همه پای کار

خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

علاوه بر مردم ، مسوولان، جهادگران سلامت و کادر بهداشت و درمان ستاد اجرایی فرمان امام هم این روزها شرایط سیستان و بلوچستان را درک و به کمک این مردم شتافته و با اهدای ۲۰میلیارد تومان تجهیزات بهداشتی و معیشتی قدم‌های خوبی برای مبارزه با ویروس کرونا برداشته است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان گفت: این ستاد به منظور مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از زمان شیوع گسترده آن ۲۰تیم غربالگری ایجاد و ۲۰میلیارد تومان به استان کمک کرده است.

علیرضا راشکی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سعی کرده خود را به عنوان خدمتگزار مردم در این چند سال ثابت کند و مردم بپذیرند که ما خدمتگزارشان هستیم از این رو در حوزه‌های مختلف اقدامات خوبی شروع شده که یکی از این اقدامات خوب ستاد اجرایی تشکیل قرارگاه امدادی و جهادی است که برای نخستین بار اولین قرارگاه امدادی و جهادی کشور را در این استان افتتاح شد.

وی افزود: این قرارگاه امدادی جهادی در خدمت فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان قرار گرفته و در حوزه بحران و امدادرسانی از جمعیت هدف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در مورد کرونا نیز از همان روز اول اقدامات لازم را انجام و با وجود اینکه ابتدا برای تهیه ماسک نیز مشکل داشتیم با کمک این بنیاد و ستاد اجرایی ماسک را تولید و اتفاقات خوبی برای استان رقم خورد. 
وی بیان کرد:در سه حوزه پیشگیری شامل (ماسک، اخطارهای لازم به جامعه هدف از سوی جهادگران) و در حوزه غربالگری( ۲٠ مرکز غربالگری در سیستان و بلوچستان با امکانات مجهز که به خدمت کمک حوزه پزشکی درآیند) و همچنین در حوزه درمان اقدامات خاصی را انجام شده که این اقدامات در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان زابل و ایرانشهر بوده است.
راشکی اظهارداشت: در حوزه کاهش آلام ناشی از ویروس کرونا که بازار تعطیل و معشیت روزمره مردم دچار مشکل شده با درک این موضوع مهم از پاکبانان تشکر و سعی کردیم با شناخت درست و دقیق از جامعه هدف کمک‌های معیشتی مورد نیاز را به اهلش برسانیم. 

مدیر عامل بنیاد برکت احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز  گفت: این ستاد ۲میلیون ماسک، سه هزار لیتر مواد ضدعفونی، ۵۰ هزار بسته معیشتی، ۵۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا و یک‌هزارو ۳۰۰گان پزشکی به سیستان و بلوچستان اهدا کرده است.

سعید سلیمانی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیمارستان سیار و مکانیزه با ظرفیت روزانه ۲۰۰بیمار در سیستان وبلوچستان راه‌اندازی خواهد کرد.

وی بیان کرد: با ورود پیک جدید ویروس کرونا که منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم سیستان و بلوچستان شد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم طبق رسالتی که بر عهده دارد با برنامه‌ریزی جامعه که صورت گرفت اقداماتی را در هشت محور طرح‌ریزی کرد.
مدیر عامل بنیاد برکت احسان تصریح کرد: اقداماتی از جنس تقویت کادر درمان و همچنین استقرار چند دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های سیستان وبلوچستان البته در حوزه افزایش تخت‌های بیمارستانی هم تصمیم گرفتیم تا بیمارستان سیاری که در بنیاد احسان طراحی شده و کاملا مجهز است در بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) مستقر شود که این بیمارستان سیار هشت تخت دارد و این ظرفیت را دارد تا روزانه به ۲۰۰ بیمار خدمت‌رسانی کند.
وی با بیان اینکه در بحث گروه‌های جهادی در سیستان وبلوچستان با نشستی که با این عزیزان داشتیم بنا شد از ظرفیت آنان در حوزه بیماریابی بویژه در مناطق حاشیه شهر استفاده شود ادامه داد: از همین رو ۲۰ گروه جهادی پای کار آمده‌اند که از این تعداد هشت گروه در زاهدان و ۱۲ گروه در سایر شهرستان‌های استان به خدمت رسانی مشغول خواهند شد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: توزیع اقلام معیشتی از دیگر برنامه‌های بنیاد خواهد بود همچنین در حوزه دارو سهمیه‌ای را وزارت بهداشت به سیستان وبلوچستان اختصاص داده که علاوه‌بر آن سه هزار دوز دارو رندسیویر تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خواهد شد.

 روزهای سخت خواهد گذشت

خوش رقصی کرونا از هامون تا مکران

 ما مردم سیستان و بلوچستان، جهادگران سلامت، کادر بهداشت و درمان، اصناف، بازاریان و مسوولانمان همه می‌دانیم و با خود تکرار می‌کنیم روزهای سخت گذشت، روزهای بیماری، روزهای مرگ عزیزان و تشییع‌های غریبانه، روزهای نفس‌های در گلو حبس شده و چشمان پریشان و نگران مادارن و پدران، روزهای جیب خالی بازاریان همه و همه خواهد گذشت و از هامون تا مکران با همت جهادی  مبارزه می‌کنیم و می‌جنگیم با هر آنچه دشمن سلامتی است و هر آنچه شادی و رفاهمان را به نابودی کشانده.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha