۹ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 84388254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات وین با جنگ اراده ها روبه رو است

۹ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبر: 84388254
مذاکرات وین با جنگ اراده ها روبه رو است

تهران- ایرنا- روزنامه ستاره صبح در گفت وگویی نوشت: امروز ما با جنگ اراده ها مواجه هستیم. اگر این جنگ اراده ها به همین صورت ادامه پیدا کند همه متضرر خواهند شد. مزیت تحریم ها برای ایران این بود که وابستگی خود را به نفت کاهش بدهد. رویکردی که تهدید بود اما درنهایت به فرصت تبدیل شد.

روزنامه ستاره صبح ۹ تیر یادداشتی به قلم صباح زنگنه منتشر کرد و نوشت: مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی در حالی برگزار شد که انتظار می رفت در دور ششم این مذاکرات نتیجه نهایی حاصل شود. با این وجود این اتفاق رخ نداد. در روزهای اخیر لحن اظهارات مقامات آمریکایی تا حدودی تغییر کرده است. بلینکن در این زمینه گفت:آمریکا به ترک میز مذاکره نزدیک شده است. برخی از تحلیل گران خارجی نیز نسبت به تعلل بایدن در پذیرش توافق جدید اظهار تردید کرده اند. در چنین شرایطی وزارت امور خارجه فرانسه خواستار از سر گیری فوری مذاکرات شده است.

 از ابتدای انقلاب تاکنون همه دولت ها به شکل های مختلف به دنبال کاهش و قطع وابستگی ایران به نفت بودند. این در حالی است که تحریم ها عامل بیرونی بود که وابستگی ایران به نفت را کاهش داد. نکته دیگر اینکه در این اتفاقات درک ایران از مفهوم استقلال و آزادی عمل نسبت به گذشته کامل تر شد. نکته دیگر اینکه معادلات سیاسی در جهان در حال تغییر است و در چنین شرایطی ایران می تواند خود را در جریان این تحولات بالنده قرار بدهد. ایران به دنبال ارتباط یک جانبه با هیچ کشوری نیست و بلکه همواره به دنبال ارتباط دو جانبه با کشورهای مختلف است. برای هر نوع مذاکره در ابتدا باید شرایط  خودمان را ببینیم و از سوی دیگر به شرایط طرف مقابل نگاه کنیم.

آیا امروز ما باید با بایدن مذاکره کنیم؟ فردی که هنوز پس از چندماه موفق نشده یک تصمیم قاطع برای بهبود شرایط اتخاذ کند. این در حالی است که وی می توانست با یک تصمیم قاطع بسیاری از معادلات را تغییر بدهد و به کشورهای متحد خود عنوان کند ما تصمیم گیری کرده ایم و متحدان آمریکا نیز باید در این زمینه با ما همکاری کنند. دو قطبی شدن جامعه آمریکا و تردیدهایی در بین تصمیم گیران آمریکا وجود دارد این شائبه را ایجاد کرده که شرایط اطمینان بخش نیست و نمی توان به راحتی درباره آینده اظهار نظرکرد.

به همین دلیل حاکمیت سیاسی باید به صورت همزمان شرایط ایران و آمریکا را در نظر بگیرد. اینکه ما در داخل کشور به چه میزان می توانیم نسبت به معادلات بین المللی اجماع داشته باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر باید برای ما مشخص شود که به چه میزان می توان روی طرف مقابل حساب کرد. اگر این مورد را به خوبی محاسبه کنیم به نتیجه می رسیم که می توانیم درباره آن تصمیم گیری کنیم. بنده بعید می دانم تا  دو طرف به این مرحله نرسند حاکمیت همه چراغ ها را برای طرف مقابل سبز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha